The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Diana and Callisto
Martínez del Mazo, Juan Bautista (Copy after: Titian (Tiziano Vecellio))
Close Continuar a ficha de la obra

Martínez del Mazo, Juan Bautista (Copy after: Titian (Tiziano Vecellio))

Diana and Callisto

Ca. 1650. Oil on canvas.
Not on display

After studying the canvas, the pigments, and the technique of this work as well as Diana and Callisto (P00424), we can be sure that they are Spanish copies from the 17th century. This makes them extremely interesting as components of the Madrid style during Carreño and Rizi’s generation. The originals of these paintings, some of the masterpieces by Titian in his final years, belonged to the royal collections from the time of Philip II the Prudent. However, Philip V gifted them to the Marquess of Gramont in 1704. Both copies, which are extraordinarily faithful to the originals, demonstrate the attentive care with which Titian’s work was studied in mid-century Madrid. In this regard, it is worth remembering that Palomino claims to have seen Mazo’s copies of originals by Titian, Tintoretto and Veronese. I do not doubt that these works, once transferred to Italy, where there is no knowledge of his skill, passed for originals. There is also documentary evidence that Mazo had made copies for the Marquess of Carpio of precisely these two compositions, or, at least, that they were in his collection in 1651, which had dimensions similar to the originals.

The similarities in colour between the landscapes in these copies and the landscapes by Mazo and Agüero in the Museo del Prado reinforce the relationship with these painters.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Madrid, Ministerio de Cultura. Banco Herrero, 1986, p.328-329

Multimedia

Technical data

Related artworks

Diana descubre la falta de Calisto
Lithographic aquatint, Pen lithography, Scraper on wove paper, 1832 - 1837
Madrazo y Agudo, José de
Diana descubre la falta de Calisto
Lithographic aquatint, Pen lithography, Printing on japon, Scraper on wove paper, 1832 - 1837
Blanco y Assensio, Alejandro
Diana descubre la falta de Calisto
Lithographic aquatint, Crayon lithography, Scraper on wove paper, 1832 - 1837
Blanco y Assensio, Alejandro
Diana descubre la falta de Calisto
Lithographic aquatint, Crayon lithography, Scraper on wove paper, 1832 - 1837
Blanco y Assensio, Alejandro
Inventory number
P000424
Author
Martínez del Mazo, Juan Bautista (Copy after: Titian (Tiziano Vecellio))
Title
Diana and Callisto
Date
Ca. 1650
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 98 cm; Width: 107 cm
Provenance
Royal Collection (¿Palacio del Buen Retiro, Madrid, pinturas recogidas de las Casas Arzobispales, 1747, nº 274?; ¿Buen Retiro, pieza de besamanos, 1772, nº 274?; Buen Retiro, 1794, nº 200; Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1796 a 1827, nº 65).

Bibliography +

Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 35, 1927, pp. 112-114.

Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado, Hauser y Menet, Madrid, 1946, pp. 144.

Onieva, A. J., La Mitologia en el Museo del Prado, Offo, Madrid, 1972, pp. 52.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Bermejo de la Rica, A., La Mitologia en el Museo del Prado, Editora Nacional, Madrid, 1974, pp. 57.

López Torrijos, Rosa, La mitología en la pintura española del siglo XVII, Editorial de la Universidad Complutense, Madrid, 1982, pp. 902,1199.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 711.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura. Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 328-329.

Noticias. Levantamiento definitivo de depósitos, Boletín del Museo del Prado, X, 28, 1989, pp. 125.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº729.

Arte y poesía: el amor y la guerra en el renacimiento, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Madrid, 2002, pp. 441.

Alpers, Svetlana, Por la fuerza del arte: Velázquez y otros, Centro de Estudios Europa Hispánicos, 2008.

Rodriguez Rebollo, Angel, 'A propósito de Luca Giordano: Los Reales Sitios durante el reinado de Carlos II. Una Aproximación a través de los Inventarios. Pinturas religiosas.. Luca Giordano... por Carlos II...1686 y 1700... Inventario... pinturas salvadas.. Incendio del Alcazar...1734' En: Carlos II y el arte de su tiempo, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2014, pp. 107-155 [112 nt.20].

Falomir, Miguel, Las copias de Tiziano en la coleccion real española siglos XVI y XVII, En: Actas del Congreso Las copias de las obras maestras de la pintura en las colecciones de los Austrias y el Museo del Prado. Junio 2017, Madrid, 2021, pp. 64-75 [74].

Other inventories +

Inv. Felipe V, Buen Retiro, 1747. Núm. ¿274?.
PINTURAS ENTREGADAS en dichas Casas Arzobispales a don Santiago de Bonavia [...] {11294} 274 / Otro [lienzo] de vara y quarta de alto y vara y tercia de ancho de los baños de Diana copia del Ticiano en seis mil reales

Inv. Carlos III, Buen Retiro, 1772. Núm. ¿274?.
Pieza de Besamanos [...] {14389-14390} 274-116 / El baño de Diana con sus ninfas quando descubre el embarazo de Calisto y la otra quando fue registrada de Anteo vara y quarta de largo y una de caida = Ticiano

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 200.
Otra [pintura] igual á la anterior [borron de Ticiano (...) de vª. y mª. qtª. de alto y una y quarta de ancho]. Los Vaños de Diana con Calisto...4000

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 424.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 424.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 483.

Academia, Sala Reservada, 1827. Núm. 65.
Descubrimiento de la preñez de Calixto. / [Autor] Ticiano / [Alto] 3 [pies] 6 [pulgs.] / [Ancho] 3 [pies] 8 [pulgs.]

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 729.
Tiziano. / 729. Diana y Calisto / A la orilla de un arroyo varias ninfas bañandose descubren la debilidad de su compañera Calisto, a quien desnudan por orden de Diana. La diosa esta sentada bajo una especie de trono formado por un pabellon atado a un arbol, en actitud de mandar a sus ninfas que echen de su comitiva a su desgraciada compañera. Fondo: pais. (C .L.) / Este cuadro y el anterior fueron pintados por Tiziano, a los 84 años de edad. / alto 3 pies, 6 pulg; ancho 3 pies, 10 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 729.

Exhibitions +

Arte y mito. Los dioses del Prado
Barcelona
15.10.2020 - 14.03.2021

Arte y mito. Los dioses del Prado
Cádiz
26.09.2019 - 06.01.2020

Arte y mito. Los dioses del Prado
Zaragoza
26.04.2019 - 18.08.2019

Arte y mito. Los dioses del Prado
Sevilla
29.11.2018 - 24.03.2019

Arte y mito. Los dioses del Prado
San Sebastián
06.07.2018 - 28.10.2018

Arte y mito. Los dioses del Prado
Oviedo
15.03.2018 - 17.06.2018

Arte y mito. Los dioses del Prado
Palma de Mallorca
22.11.2017 - 18.02.2018

Pintura y poesía: del amor y la guerra en el Renacimiento
Madrid
01.11.2002 - 31.01.2003

Displayed objects +

Bow/Arrow

Update date: 10-06-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Martínez del Mazo, Juan Bautista

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up