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Marine
López Castrillo, Flora
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López Castrillo, Flora

Madrid, 1878, 1948

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Marine

1912. Oil on canvas. Room A

A much beloved pupil of Antonio Muñoz Degraín, Flora López Castrillo constitutes an exception among the Spanish women painters of her time owing to her professional specialisation in landscapes and marines. This work, which clearly shows the influence of her teacher, is inspired by some lines from the poem La Galatea, which was included in a Renaissance pastoral novel by Gaspar Gil Polo entitled La Diana enamorada (Enamoured Diana). On the basis of these references to classical culture, the artist produced a dreamlike Symbolist interpretation of the scene.

Technical data

Inventory number
P004016
Author
López Castrillo, Flora
Title
Marine
Date
1912
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 98.5 cm.; Width: 170.3 cm.
Provenance
Acquired by the State for the Museo de Arte Moderno, 1915; Museo de Arte Moderno, 1915-1971; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2016

Bibliography +

Espinós, Adela; Orihuela, Mercedes y Royo Villanova, Mercedes, El ''Prado disperso''. Cuadros depositados en Madrid. IV, Boletín del Museo del Prado, II, 1981, pp. 72.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Patrimonio artístico de la Universidad Complutense de Madrid: inventario, Universidad Complutense, Madrid, 1989, pp. 244.

Díez, J.L (dir.), Pintura del Siglo XIX en el Museo del Prado: catálogo general, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2015, pp. 324.

G.Navarro, Carlos, Invitadas. Fragmentos sobre mujeres, ideología y artes plásticas en España (1833-1931), Museo Nacional del Prado, Madrid, 2020, pp. 381 nº 118.

Other inventories +

Registros-Inventarios Museo Nacional de Arte Moderno, 1900-1936. Núm. 48L.

Location +

Room A (Temporary Exhibition)

Exposición Temporal

Displayed objects +

Kithara: En el registro inferior derecho de la composición se representa una cítara clásica posada en la arena y rodeada de flores, con caja de resonancia circular y dos brazos abiertos. Entre los brazos se ve el yugo en el que se sujetan las cuerdas, cuyo número no se distingue. La morfología del instrumento sigue el modelo de la cítara clásica, con caja de resonancia de madera y una base con la que se puede sostener en vertical. La cítara se diferencia de la lira en que las partes del instrumento están acopladas como si fueran de una misma pieza, caja de resonancia, brazos y yugo, mientras que en la lira suelen ser de materiales distintos y desmontables. El número de cuerdas de la cítara clásica solía ser de siete (Proyecto Iconografía Musical, U.C.M.).
La cítara es un derivado de la lira y fue el instrumento preferido de los músicos profesionales.

Transport, Maritime / Transport, River

Update date: 17-10-2020 | Registry created on 28-04-2015

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