The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Orestes and Pylades or The San Ildefonso Group
Praxíteles (Escuela de)
Close Continuar a ficha de la obra

Praxíteles (Escuela de)

Orestes and Pylades or The San Ildefonso Group

Ca. 10 a.C.. White Carrara marble, 161 x 106 cm.

The San Ildefonso Group was discovered in Rome in 1623 and arrived at the palace of La Granja de San Ildefonso one hundred years later. This work shows Orestes and Pylades, legendary models of friendship, offering a sacrifice after having returned to Tauris with the image of Artemis (the statuette on the right). This act purified Orestes, freeing him from his divine punishment. Other authors identified these statues as the brothers Castor and Pollux. In modern times, the Roman portrait of Antinuous was added to the left torso. A creation of Augustan classicism, this group of sculptures is a superb reflection of that period’s eclecticism. The earliest reference to this group dates from 1623 at the Villa Ludovisi in Rome, where it belonged to Cardinal Massimi. Following the Cardinal’s death, the piece became a part of the collections of Christine of Sweden. It then entered the collection of the first Bourbon king of Spain, Felipe V (1683-1746).

Check the encyclopaedia

Technical data

Inventory number
E00028
Author
Praxíteles (Escuela de)
Title
Orestes and Pylades or The San Ildefonso Group
Date
Ca. 10 a.C.
Technique
Sculpted
Medium
White Carrara marble
Dimension
High/Height: 161 cm.; Width: 106 cm.; Base/bottom: 56 cm.; Weight: 496 Kg.
Provenance
Royal Collection (Colección Ludovisi; Colección Camillo Massimo; Colección Cristina de Suecia; Colección Livio Odescalchi; Colección Felipe V, Palacio de la Granja de San Ildefonso).

Bibliography +

Hübner, Emil, Die Antiken Bildwerke in Madrid, Berlín Druck Und Verlag Von Georg Reimer, 1862, pp. 73.

Barrón, Eduardo, Catálogo de la escultura, Madrid Imprenta y fototipia J. Lacoste, 1908, pp. 41-43, n.28.

Ricard, Robert, Marbres Antiques du Musee du Prado a Madrid, Burdeos Feret & Fils, 1923, pp. 44.

Tormo y Monzó, Elías, Homenaje Español a la Memoria de Emil Hubner, El Fundador de la Moderna Arqueologia Hispanica., Madrid Imprenta y Editorial Maestre, 1948, pp. 61.

Museo Nacional del Prado, Catalogo de la Escultura, Madrid [s.n], 1957, pp. 30.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, Madrid Patronato Nacional de Museos, 1981.

Haskell, Francis, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, Londres Yale University Press, 1982, pp. 174.

Schröder, Stephan F., Catálogo de la escultura clásica: Museo del Prado, Madrid Museo Nacional del Prado, 1993, pp. 206-208.

Alvarez Cabanas, A., Roger Van Der Weyden en el Museo del Prado, Madrid Imp.Helenica, 1996, pp. 213.

El Cuaderno de Ajello y las esculturas del Museo del Prado, Madrid Museo del Prado, 1998, pp. 142.

Elvira Barba, Miguel Angel, Escultura clásica: guía, Santander Fundación Marcelino Botín: Museo, 1999, pp. 144.

El Real Sitio de La Granja de San Ildefonso: retrato y escen, Madrid Patrimonio NacionalEl Viso, 2000, pp. 455.

Schröder, Stephan F., Catálogo de la escultura clásica: Museo del Prado, Madrid Museo Nacional del Prado, 2004, pp. 367-374.

Schröder,S. Elvira Barba,M.A, "Eutichio Ajello (1711-1793) y su descripción de la célebre Real Galería de San Idelfonso" MUSEO DEL PRADO, 2006, pp. 40-88.

Museo Nacional del Prado, Enciclopedia del Museo del Prado, Madrid T.F. Editores: Fundación Amigos, 2006, pp. 1239-1241.

Museo Nacional del Prado, La Guía del Prado, Madrid Museo Nacional del Prado, 2008, pp. 447.

Museo Nacional del Prado, El Museo del Prado: la colección de escultura, artes decorativas y dibujos Museo Nacional del Prado, 2009.

Herrero Sanz, Mª J., El grupo de S. Ildefonso o la ofrenda de Orestes y Pílades: de Roma a Madrid : Imp. Raycar, 2010, pp. 30-41.

Beaven, Lisa, An ardent patron. Cardinal Camillo Massimo and his antiquarian and artisctic circle: Giovanni Pietro Bellori,Claude Lorrain,Nicolas Poussin, Diego Velázquez., Londres Madrid P.Holberton-C.Estd.Europa Hispánica, 2010, pp. 267-273 [271].

Corona y arqueología en el Siglo de las Luces: [Exposición] Patrimonio Nacional, 2010, pp. 34-46,85-93.

Azcue Brea, L., El origen de las colecciones de escultura del Museo del Prado. El Real Museo de Pintura y Escultura Museo Nacional de Escultura, 2012, pp. 73-108.

Rupprecht Goette, H. Nagy, A.M, Zum schlachrsarkofag im Museum der Bildenden Künste, Budapest - Nachantike überarbeitingen antiker sarkophage Musée hongrois des beaux-arts, 2013, pp. 91-94 [75-99].

Schmitz, Brigitte, 'Abbild leibild-die Ildefonso-Gruppe in der deutschen kunst' En: Rutzen - Kommission bei Harrassowitz Verlag, 2014, pp. 207-215.

Rügler, Axel, 'Die Ildefonso gruppe in Winckelmanns monumenti antichi inediti' En: Rutzen - Kommission bei Harrassowitz Verlag, 2014, pp. 193-202.

Pierguidi, Stefano, Monnot, Livio Odescalchi e il gladiatore dei Musei Capitolini Gli Amici, 2014, pp. 53-60 [59].

Other inventories +

Inv. Real Museo, Escultura, 1857. Núm. 528.
528. Un grupo de marmol de Carrara que representa a Castor y Polux. / Alto 5 pies, 8 pulg.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 071 (On Display)

Update date: 02-12-2015 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up