The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Portrait of a Man aged 48
Floris, Frans
Close Continuar a ficha de la obra

Floris, Frans

1519, 1570

See author's file

Portrait of a Man aged 48

1555. Oil on panel Not on display

Floris was the most important history painter in Antwerp in the second half of the sixteenth century, only painting portraits on a few occasions. The sitters -Portrait of a Gentleman Aged 48 (P01516) and Portrait of a Lady Aged 35 (P1517)- have not been identified. The man wears a ring, suggesting that the couple may be a Dutch merchant and his wife, living in Antwerp, where Floris worked. This kind of austere portrait had become popular in Antwerp through the work of Anthonis Mor. Touches of colour -the red of the sleeve, the yellow of the jewels- served as a counterpoint to the sombre blacks and browns. Floris was Antwerp´s leading history painter in the second half of the sixteenth century. This is one of the few portraits he completed. It may have been in the collection of the artist Peter Paul Rubens.

Technical data

Related artworks

Portrait of a Woman aged 35
Oil on panel, 1555
Inventory number
P001516
Author
Floris, Frans
Title
Portrait of a Man aged 48
Date
1555
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 71 cm.; Width: 55 cm.
Provenance
Royal Collection(Colección Isabel Farnesio, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, 1746, nº96; Palacio de La Granja, Tras quarto Pieza en que duerme el Sumiller, 1766, nº96; Palacio de La Granja, pieza en que duerme el sumiller, 1774, nº96; Palacio de Aranjuez, Madrid, Pieza de Cenar, 1794, nº96; Palacio de Aranjuez, Sala de Corte del Rey, 1818, nº96; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Escuela Italiana Gran Galeria del Medio, 1834, nº746)

Bibliography +

Sánchez Cantón, Franciso Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenance), 1923.

Baldass, L., Bildnisse des Niederländischen Romanismus, Städel-Jahrbuch, 6, 1930, pp. 82-95.

Montesa, Marqués de, Heráldica en el Museo del Prado, Arte Español, Revista Española de Arte, 25 (2), 1967, pp. 87.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, I, Arcade Press, Bruselas, 1968, pp. 216,217/ nº66,67.

Friedländer, Max J., Early netherlandish painting, A.W.Sijthoff, Leyden, 1975, pp. 38, 87 lám.84 n.172.

Van de Velde, Carl, Frans Floris (1519/20-1570): leven en werken, Bruselas, 1975, pp. 215-217.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 167.

Belkin, Kristin Lohse, A House of Art : Rubens As Collector, Runenhuis, Amberes, 2004, pp. 161-163.

Aterido, A.; Martínez Cuesta, J.; Pérez Preciado, J. J., Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales (procedencia/provenance), II, Fundacion de Apoyo de la Hª Arte, Madrid, 2004.

Wouk, Edward H., Frans Floris (1519/20-70): imagining a Northern Renaissance., Brill,, 2018, pp. 249 f.6.27 n.82.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 96.
96-97 / Dos Pinturas origles en tabla de la Escuela del Ticiàno, que reptªn dos Retratos, el uno, un Hombre con barba larga, Vonète en la Cabeza, manga encarnàda, y guante en la mano. El Otro una Muger con toca en la Caveza, Gorguèra cadena al Cuello, y Anillos en los dedos. tienen à dos tercias, y media de alto; vara y diez dedos de ancho. Marcos dorados lisos con Targetas a las Esquinas ... 2

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 96.
Tras Quarto Pieza en que duerme el Sumiller [...] 96, 97 / Dos retratos en tabla, de media figura de Hombre, y Muger de tres pies de alto, y dos de ancho, marco con targetas, vale seiscientos rs

Inv. Carlos III, La Granja, 1774. Núm. 96.
96-97 / Tabla media figura de hombre y mujer tres pies de alto dos de ancho en la pieza donde duerme el sumiller 600

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 96.
Pieza de Cenar [...] 96 / Una tabla de dos pies de ancho y dos y media de alto; retrato de hombre con barba larga y bonete, Ticiano ... 1000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 96.
Sala de Corte del Rey [...] 96 / Tres quartas de ancho tres y media de alto, retrato con barbas y vigotes vestido de negro con mangas encarnadas = Ticiano

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 746.
Sigue la Escuela Italiana [en la Gran Galeria del Medio] Siete cientos cuarenta y seis. Retrato con bara y cabellos oscuros de Ticiano Tabla 15.380

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1348.
Franc-Floris / 1348. Retrato de un personage desconocido. / Trage negro, con pieles y mangas encarnadas. (Tabla.) / Alto 2 pies, 6 pulg, 6 lin; Ancho 1 pie, 11 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1356.
1356.-(1348-N.)-Retrato de hombre barbado.-Personaje desconocido, con traje y bonete negro y pelliza de mangas encarnadas.-Busto de tamaño natural.-Compañero del núm. 1357. / Col. de Doña Isabel Farnesio, Pal. de San Ildef., cuyo inventario los atribuia á Tiziano. / Alto 0,71; ancho 0,55.-T.

Exhibitions +

Rubens. The Collector
Amberes
06.03.2004 - 13.06.2004

Displayed objects +

Heraldic: Escudo de la ciudad de Amsterdam

Cap

Gloves

Jewels: Anillo

Update date: 18-09-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Floris, Frans

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up