The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Death of Abel
Coxcie, Michiel
Close Continuar a ficha de la obra

Coxcie, Michiel

Mechelen (Belgium), 1499 - Mechelen (Belgium), 1592

See author's file

The Death of Abel

After 1539. Oil on canvas Room 056

According to the Book of Genesis (Gen. 1: 4, 3-12), Adam´s sons each made offerings to the Lord, who was pleased with Abel´s but not with Cain´s. Jealous of his brother, Cain slew Abel, suffering the ire of God and banishment. As tradition has it, Abel was beat to death with the jawbone of an ass. Michiel Coxcie chose to depict the moment immediately following the crime. Abel lies on his back with the jawbone on his body while, from Heaven, God banishes Cain. In the background are two fires with the two offerings. Abel´s, which was pleasing to the Lord, is larger, as the goods he offered were the finest he had, unlike the poor selection offered by Cain. The work shows the influence of Italian painting on Coxcie, especially in Abel´s robust body, which is taken directly from the figure of Christ in Michelangelo´s Last Judgement at the Sistine Chapel. Despite the fact that Coxcie was one of Felipe II´s favorite painters, this painting didn´t appear in Spain until 1746, as part of the collection of Isabel de Farnesio.

Technical data

Inventory number
P001518
Author
Coxcie, Michiel
Title
The Death of Abel
Date
After 1539
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 151 cm.; Width: 125 cm.
Provenance
Royal Collection (collection of IX Admiral of Castile, Madrid, 1647; collection of X Admiral of Castile, Madrid, 1691; collection of Isabel Farnesio, La Granja de San Ildefonso Palace, Segovia, “pieza donde se dice misa”, 1746, nº 624; La Granja Palace, 1766, nº 624; Royal Palace of Aranjuez, Madrid, “pieza de trucos”, 1794, nº 624; Aranjuez Palace, “pieza de trucos”, 1818, nº 624)

Bibliography +

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 216.

Grossmann, F., Bruegel: complete edition of the paintings, Phaidon Pres, London, 1974, pp. 191-192.

Ollero, J., Miguel Coxcie y su obra en España, Archivo español de Arte, 48, 1975, pp. 178,179,187.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca, II, Museo del Prado; Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 504.

Gibson, W. S., Brueghel, Thames & Hudson, London, 1977.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 172.

Museo Nacional del Prado, La pintura flamenca en el Prado, IbercajaFonds Mercator, Amberes, 1989, pp. 101.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 390.

Aterido Fernández, Ángel, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 389.

Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern. Vorbild und Neuerf, Hatje Cantz, 2009, pp. 29-55, 41.

Díaz Padrón, Matías, Van Dyck en España, II, Prensa Ibérica, Madrid, 2012, pp. 769, C.2.

Falomir Faus, Miguel, 'El desafío artístico: Escorzos inverosímiles y expresiones extremas.' En:, Las Furias. Alegoría política y desafío artístico, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 75-124 [75-76 fg.34].

Jonckheere, Koenraad, First painter of the Counter-Reformation, Michiel Coxcie 1499-1592 and the giants of his age, Harvey Miller Publishers, Londres Turnhout, 2013, pp. 116-137 [134-135 fig.132].

Pérez de Tudela, Almudena, Michiel Coxcie, court painter, Michiel Coxcie 1499-1592 and the giants of his age, Harvey Miller Publishers, Londres Turnhout, 2013, pp. 98-116 [106].

Atkins, Christopher D.M., The wrath of the Gods : masterpieces by Rubens, Michelangelo..., Philadelphia Museum of Art in association with Yal..., 2015, pp. 12-39,44,71-86 L5.

Weppelmann,S, 'Seeing bodies and painting bodies' En:, Rubens: The Power of Transformation, Hirmer ; Kunsthistorisches Museum Wien,, 2017, pp. 226-247 [228 n.95].

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 624.
Una Pintura origl en Lienzo, de mano de Bandic, que reptª Abèl muerto en el suelo, y Cayn que huye a las preguntas que le hace Dios; Tiene cinco pies y meº de alto, quatro y meº de ancho. Marco dorado liso...1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 624.
Ôtro [quadro] de seis pies de alto, por cinco de ancho, marco liso representa Abel muerto, y la fuga de Cain, vale quatro mil reales

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 624.
Pieza de Trucos [...] {247} 624 / Quatro pies y medio de largo y cinco y quarto de alto. Abel muerto en el Suelo y Cain en acción de huir. Leonardo Vinci ... 6000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 624.
Pieza de Trucos [...] {20991} 624 / Quatro pies y medio de largo cinco y quarto de alto, Abel muerto y Cain huyendo = Leonardo Albano

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 849.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 849.
Pordenone. / 849. La muerte de Abel. / Abel está en primer termino muerto y tendido en el suelo; Caín apartado y lleno de horror a la vez del Padre Eterno que se le aparece y le pregunta por su hermano, quiere sustraerse a la vista del Creador. En el fondo, que es un paisage, se ven las aras en que los dos hermanos ofrecian sus holocaustos a Dios: la de Cain casi apagada, y la de Abel con llamas que suben hasta el cielo. / Alto 5 pies, 5 pulg; Ancho 4 pies, 5 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1358.

Exhibitions +

Rubens. The Power of Transformation
Frankfurt
08.02.2018 - 03.06.2018

Rubens. The Power of Transformation
Viena
18.10.2017 - 21.01.2018

The Wrath of the Gods
Philadelphia
10.09.2015 - 06.12.2015

Location +

Room 056 (On Display)

Expuesto
Update date: 03-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Coxcie, Michiel

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up