The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

The Expulsion of the Jews from Spain (in 1492)
Sala Francés, Emilio
Close Continuar a ficha de la obra

Sala Francés, Emilio

Alcoy, Alicante, 1850 - Madrid, 1910

Sala Francés, Emilio See author's file

The Expulsion of the Jews from Spain (in 1492)

1889. Oil on canvas.
Room 075

This scene represents an audience the Catholic Kings supposedly gave to the maximum representative of the Jews after they ordered the expulsion of his people. According to literary tradition, the inquisitor, Torquemada, burst into the audience and threw a crucifix on the table, exclaiming that the money offered by the Jew to avoid expulsion should not be accepted, and comparing it with the money for which Judas betrayed Christ. Sala painted this work during his stay in Paris, where the subject matter was not fully understood. In Madrid, it was shocking because of its modern approach, which conflicted with its out-of-date historical theme, no longer in vogue when this painting was made. The sumptuous decoration and the elegance of certain figures recall Parisian painting of that time. The vertical format is another innovative aspect, and was practically unknown at that time. The brilliant and fiery colors along with the atmospheric use of light foreshadow the best of Valencian Luminism from the end of the century. Acquired in 1892 for the Prado Museum, it was later sent to the Museum of Modern Art.

Technical data

Related artworks

Inventory number
P006578
Author
Sala Francés, Emilio
Title
The Expulsion of the Jews from Spain (in 1492)
Date
1889
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 313 cm; Width: 281 cm
Provenance
Acquisition, 1892; Museo de Arte Moderno, 1899-1971; Museo del Prado, 1971

Bibliography +

Exposición de Bellas Artes en 1881 (Continuación), La Correspondencia de España, 1881, pp. 1.

Comas Blanco, Augusto, Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1890, Madrid, 1890, pp. 65-70 [69].

Picón, Jacinto Octavio, Exposición Nacional de Bellas Artes, Madrid, Imprenta de Enrique Rubiños, Madrid, 1890, pp. 99-103 [101-103].

Luis Alfonso (Casanovas), La Exposición Nacional de Bellas Artes XXI, La Época, 1890, pp. 1.

Sección de Luz y Sombra, Los Dominicales del Libre Pensamiento, 1890.

Fernández Merino, A, Emilio Sala Francés, La Ilustración Artística, 610, 1893, pp. 570-574 [573].

Ruiz de Lihory, José, Barón de Alcahalíca, Diccionario biográfico de artistas valencianos, Valencia, 1897, pp. 292.

Pompey, Francisco, Museo de Arte Moderno: guía gráfica y espiritual, Afrodisio Aguado, 1946, pp. 28-29.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, V, Salvat, Barcelona-Buenos Aires, 1949, pp. 430-437.

Espi Valdes, Adrián, Los pintores de Alcoy y el cuadro de ''Historia'': intento monográfico en torno a nuestros artistas del siglo XIX, Alcoy, Instituto Alcoyano de Cultura Andrés Sempere, 1963, pp. 130.

Espi Valdes, Adrián, El pintor Emilio Sala y su obra, Institución Alfonso el Magnánimo, 1975, pp. 130.

Espí Valdés, Adrián, Un cuadro de Emilio Sala en el Museo de Bellas Artes de Granada. La Expulsión de los judíos' En:, Congreso Internacional de Historia del Arte XXIII (Granada1973), 1976, pp. 381-385.

Pantorba, B. de, Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes, Jesús Ramón García Rama, Madrid, 1980, pp. 136 y 139.

Espinós, A.; Orihuela, M. y Royo Villanova, M., El ''Prado disperso''. Cuadros depositados en Granada. II. Museo de Bellas Artes. Palacio de Carlos V, Boletín del Museo del Prado, IV, 1983, pp. 188.

Reyero, Carlos, Emilio Sala un pensionado romano en Paris, Archivo de arte valenciano, 71, 1990, pp. 99-104.

La pintura de historia del siglo XIX en España, Consorcio Madrid 92Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 369, 459.

Reyero, Carlos, 'Roma y el ideal académico. La pintura en ela Academia Española de Roma 1873-1903' En:, Roma y el ideal académico: la pintura en la Academia Española en Roma, Comunidad de Madrid Real Academia BBAA de San Fernando, Madrid, 1992, pp. 124.

Noticias. Levantamiento definitivo de depósitos. Alcalá de Henares. Ayuntamiento, Boletín del Museo del Prado, 14, 1993, pp. 99.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

Museo Nacional del Prado, Maestros de la pintura valenciana del siglo XIX en el Museo, Museo Nacional del Prado, Autoridad Portuaria, Madrid, 1997.

El ''Prado disperso''. Nuevos depósitos. Madrid, Teatro Real, Boletín del Museo del Prado, XVII,35, 1999, pp. 170.

Espí Valdés, Adrián, Un cuadro de Emilio Sala. La Expulsión de los judíos., Revista de la CECEL, 1, 2000, pp. 227-242.

Espí Valdés, Adrián, Emilio Sala, 2001, pp. 15.

Díez, José Luis, 'Isabel La Católica en la pintura de Historia del siglo XIX' En: Isabel la Católica y el arte., Real Academia de la Historia, Madrid, 2006, pp. 97-124.

Valdeon Baruque, J., 'La Expulsión de los judíos en España en el lienzo de Emilio Sala y Francés' En: Isabel la Católica y el arte., Real Academia de la Historia, Madrid, 2006, pp. 193-202.

Diez, J.L; Barón, J., El siglo XIX en el Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2007, pp. 275, lám. 54.

Martínez Plaza, P.J., El Entierro de Santa Leocadia de Cecilio Plá, Boletín del Museo del Prado, XXIX (47), Madrid, 2011, pp. 134-147.

Francisco Olmos, José María de, Un error heráldico en un cuadro histórico: “Expulsión de los judíos de España” de Emilio Sala (1889), Real Academia Matritense de Heráldica y Genealogía, 2012.

Martínez Plaza, P.J., La Expulsión de los judíos' de España (año de 1492) de Emilia Sala y sus fuentes, Canelobre, Invierno 64, 2014, pp. 112-123.

Espí Valdés, Adrián, Las Bellas Artes en la provincia de Alicante en el siglo XIX, Canelobre, Invierno 64, 2014, pp. 16-33 [27].

Hernández Guardiola, L., Los artistas alicantinos del siglo XIX y la Real Academia de San Carlos de Valencia, Canelobre, Invierno 64, 2014, pp. 49-61 [58-59].

Díez, José Luis (dir.), Pintura del Siglo XIX en el Museo del Prado: catálogo general, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2015, pp. 532.

Iborra Bernad, Federico, Tres visiones artísticas de la sala del palacio de Mosén Sorell en Valencia, Goya: Revista de Arte, 353, 2015, pp. 304-325 [316-317 f.18].

Other inventories +

Catálogo Museo de Arte Moderno, 1900. Núm. 577.
SECCIÓN DE PINTURA EN SUS DIVERSAS CLASES, DIBUJOS Y GRABADOS EN LÁMINAS. / Sala (D. Emilio) [...] 577.- Expulsión de los Judíos de España (Año de 1492). / Alto 3'50 metros. Ancho 2'80 metros.

Inv. General del Museo de Arte Moderno, 1899-1902. Núm. 167.

Catálogo Museo de Arte Moderno, 1899. Núm. 369.
SECCIÓN DE PINTURA EN SUS DIVERSAS CLASES, DIBUJOS Y GRABADOS EN LAMINAS. / SALA (D. Emilio) [...] 369.- La expulsión de los judíois. / Alto 3'50 metros. Ancho 2'80 metros.

Inv. Museo Arte Moderno, 1954. Núm. 536.

Registros-Inventarios Museo Nacional de Arte Moderno, 1900-1936. Núm. 8-S.

Registros-Inventarios Museo Nacional de Arte Moderno, 1900-1936. Núm. 9-S.

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1103.
1103 / Autor D. Emilio Sala y Frances/ Un cuadro titulado ''Espulsion de los Judíos''/ Alto 3,50 Ancho 2,80 / Adquirido en 2000 pesetas / [con otra grafía=] Pasó al Museo de A. M.

Inscriptions +

E. Sala. París 1889
Inscribed in black. Front, lower left corner

"M.A.M. 8 (s)"
Front, lower right corner

"TANTO MONTA" (en el dosel)
Front, upper central area

T.1103
Front, lower left corner

Exhibitions +

El Siglo XIX en el Prado
31.10.2007 - 20.04.2008

La pintura de historia del Siglo XIX en España
Madrid
01.10.1992 - 01.12.1992

Location +

Room 075 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Heraldic: Las figuras de los heraldos que aparecen a los lados del trono llevan un tabardo con un modelo heráldico que no correspondería al momento representado en el cuadro, ya que ese modelo indica que los Reyes Católicos serían en 1492 soberanos de Nápoles, lo cual no ocurrió hasta 1503, fecha en que el Rey Fernando empezó a utilizar este nuevo diseño para sus armas (Francisco Olmos 2012).

Update date: 08-06-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Sala Francés, Emilio

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up