The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Immaculate Conception
Antolínez, José
Close Continuar a ficha de la obra

Antolínez, José

Madrid (Spain), 1635 - Madrid (Spain), 1675

See author's file

The Immaculate Conception

Ca. 1665. Oil on canvas Not on display

This is one of the most successful of this painter´s many known Immaculate Conceptions, thanks to its serenity and exquisite beauty. His inventive capacity is continually visible in the vast repertoire of variations he brings to his treatment of a single religious subject. The symbols of the Marian litany are always present, but the angels´ heads are never the same, nor do their groups have the same number. The Virgin´s silhouette appears amidst hurricane-force winds that allow the artist to fully exercise his imagination in the composition of her clothing. The effect is astonishingly dynamic and markedly baroque in its impetus. The Virgin´s face is distinguished and distant. Her self-absorption and the pointed or spindle-shaped profiles which, in a way, denote the artist´s admiration for Cano, are distinctive characteristics of his most personal style. The beauty of the freely painted flowers, gleaming silver and deliberate blurring reflects his fascination with Velázquez. This work was probably painted around 1665, which is the year that appears on one of Antolínez´s other Immaculate Conceptions at the Museo del Prado (P002443).

Technical data

Inventory number
P004015
Author
Antolínez, José
Title
The Immaculate Conception
Date
Ca. 1665
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 165 cm.; Width: 110 cm.
Provenance
Museo de la Trinidad

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. 34.

Allende-Salazar, Juan, José Antolínez, pintor madrileño (1635-1675), Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 23, 1915, pp. 22 y 180.

Allende-Salazar, Juan, José Antolínez, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 26, 1918, pp. 32.

Angulo, Diego, José Antolínez: obras inéditas o poco conocidas, Archivo español de arte y arqueología, 1954, pp. 224.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Panorama de la pintura española desde los Reyes Católicos a, Servicio de Publicaciones del Instituto de Coopera, Madrid, 1980, pp. 86.

Espinós, Adela; Orihuela, Mercedes y Royo Villanova, Mercedes, El ''Prado disperso''. Cuadros depositados en Madrid. IV, Boletín del Museo del Prado, II, 1981, pp. 70.

Espinós, A.; Orihuela, M. y Royo Villanova, M. [et al.], El ''Prado disperso''. Cuadros depositados en Madrid. XI. Ministerio de Cultura, Boletín del Museo del Prado, VI, 1985, pp. 45.

Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura: Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 281.

Noticias del Prado. Nuevos depósitos. Burgos. Museo de Bellas Artes, Boletín del Museo del Prado, 8, 1987, pp. 206.

Urrea, Jesús, La Pittura Madrilena del Secolo XVII, Edizioni Carte Segrete, Roma, 1991, pp. 146.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, II. Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991.

Gradowska, Anna, Magna Mater.El Sincretismo Hispanoamericano en Algunas Image..., Museo de Bellas Artes, Caracas, 1992.

Urrea, Jesús, Pintores del reinado de Felipe IV, Museo del PradoCaja de Ahorros de Navarra, Madrid, 1994, pp. 106.

Stratton-Pruitt, S., Obras maestras del arte barroco que representan a la Inmaculada Concepción y su Asunción en el Mª de Bellas Artes de Bilbao, Buletina, 10, 2016, pp. 99-120 [115 f.10].

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 165.
165. La Purísima Concepción. / Con dos ángeles á los pies con rosas y azucenas en cima el Espíritu Santo figª / menor q.e el natural y cuerpo entero. / Autor. / R.do alto 1,64 1/2; ancho 1.10. / Forrado restaurado y sin marco colg.do en la G.P. / Nº 25 / S.B.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 165.
ESCUELA MADRILEÑA [...] JOSÉ ANTOLINEZ [...] 165. La Purísima Concepcion. / Lienzo. - Al. 1,64. - An. 1,09. - Fig. mnr. n. / Firmado, Joseph Antolinez. / La Purísima Concepcion en un trono de ángeles, coronada por el Espíritu Santo.

Exhibitions +

Pintores del reinado de Felipe IV
Toledo
03.11.1995 - 03.12.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Sevilla
28.09.1995 - 29.10.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Murcia
02.06.1995 - 02.07.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Valencia
28.04.1995 - 28.05.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Zaragoza
24.03.1995 - 23.04.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Pamplona
17.02.1995 - 19.03.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Vitoria
13.01.1995 - 12.02.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Santander
02.12.1994 - 08.01.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
León
28.10.1994 - 27.11.1994

Pintores del reinado de Felipe IV
Vigo
22.09.1994 - 23.10.1994

Magna Mater. El sincretismo hispanoamericano en algunas imágenes marianas
Caracas
08.12.1992 - 14.03.1993

Pintura madrileña del Siglo XVII
Roma
10.12.1991 - 31.01.1992

Displayed objects +

Attributes of the Virgin / Attributes of Mary

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Antolínez, José

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up