The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The painter Martin Ryckaert
Dyck, Antonio van
Close Continuar a ficha de la obra

Dyck, Antonio van

Amberes (Bélgica), 1599 - Blackfriars, Londres (Reino Unido), 1641

The painter Martin Ryckaert

Ca. 1631. Oil on panel, 148 x 113 cm.

The famous Flemish painter is portrayed almost full-length, sitting in a chair and wearing red robes and a fur coat. This landscape painter and contemporary of Van Dyck had no left arm, which is clearly shown, rather than hidden, in this portrait. In keeping with the Northern tradition of portraiture established by Anthonis Mor (1519-1576) and Adriaen Willem Key (1515/1520 - 1568), Van Dyck places the sitter on a deep black background and successfully uses light, color and the frontal composition to render a magnificent psychological portrait. There is also evidence of Titian´s (Ca. 1485-1576) influence, especially in the use of color and the sitter´s posture. This work was probably painted before Van Dyck traveled to England. It belonged to his sister and was listed among the paintings at Madrid´s Alcázar Palace in 1666.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01479
Author
Dyck, Antonio van
Title
The painter Martin Ryckaert
Date
Ca. 1631
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
High/Height: 148 cm.; Width: 113 cm.
Provenance
Acquisition of the Count of Fuensaldaña, London, 1651; Royal Collection (Palacio Nuevo, Madrid, Primera sala de la Furriera, 1747, nº 30; Palacio Nuevo, Antecámara del infante don Luis, 1772, nº 1031; Palacio Nuevo, Antecámara, 1794, nº 1031; Palacio Nuevo, Antecámara, 1814-1818, nº 1031; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Salón 2º Escuela Flamenca, 1834, nº274)

Bibliography +

Inventario del Álcazar. 1666, Madrid, 1666.

Ponz, Antonio, Viage de España. Vol. I, VI, Joachin Ibarra, Madrid, 1773, pp. 53.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 60.

Guiffrey, J., Antoine van Dyck sa vie et son oeuvre, Paris, 1882, pp. 276, n. 818b.

Van den Branden, J., Geschiedenis der Antwerpsche Schilderschool, Antwerpen, 1883, pp. 605-606.

Lefort, P., Les Musees de Madrid. Le Prado, San Fernando, L'Armeria, Gazette des BeauxArts, Paris, 1896, pp. 100.

Cust, L., Anthony Van Dyck. An historical study of his life and works, George Bell and Sons, London, 1900, pp. 259, n. 101.

Schaëffer, E., Van Dyck. Des meisters gemälde in 537 abbildungen, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-Leipzig, 1909, pp. 249.

Beroqui, P., Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, Imp. de E. Zapatero, Valladolid, 1917, pp. 192.

Allende-Salazar, Juan., Retratos del Museo del Prado: identificación y rectificaciones, Julio Cosano, Madrid, 1919, pp. 187.

Mayer, August L.1885-1944, Geschichte Der Spanischen Malerei, Klinkhardt & Bierman, Leipzig, 1922, pp. 277.

Glück, G., Van Dyck. Des Meisters Gemalde in 571 Abbildungen, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-Berlín, 1931, pp. 332.

Magalotti, L., Viaje de Cosme de Médici por España, Centro de Estudios Históricos, Madrid, 1933, pp. 24.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, II, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 303-304.

Puyvelde, L. van, Van Dyck, Elsevier-Grund, Bruxelles-París, 1950, pp. 193.

Mauquoy-Hendrickx, M., L'Iconographie d'Antoine van Dyck. Catalogue raisonné, I, Palais des Academies, Bruxelles, 1956, pp. n. 113.

Bottineau, Y., L'Alcazar de Madrid et l'inventairee de 1686. Aspects de las cour d'Espagne au XVIIe siècle, Bulletin Hispanique, LX, 1958, pp. 317, n. 843.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Museo del Prado, Madrid, 1963, pp. n. 1479.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Díaz Padrón, Matías (1935-), Museo del Prado : catálogo de pinturas : escuela flamenca :, Museo del Prado: Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 103.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, I, Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 493.

Díaz Padrón, M., La pintura flamenca del siglo XVII en España. Tesis Doctoral, III, Universidad Complutense, Madrid, 1976, pp. 1140-1142.

Larsen, E., L'opera completa di van Dyck 1613-1626, Rizzoli Editore, Milano, 1980, pp. n. 669, lám.15.

Brown, C., Van Dyck, Phaidon, Oxford, 1982, pp. 112.

Díaz Padrón, Matías (1935-), La Escuela Flamenca del Siglo XVII., Ediciones Alfiz, Madrid, 1983, pp. 110.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 195-196.

Larsen, E., The paintings of Anthony van Dyck, II, Luca Verlag, Freren, 1988, pp. 247-248, n. 609.

Checa Cremades, F., Fundación Carlos de Amberes 1594-1989, Fundación Carlos de Amberes, Madrid, 1989, pp. n. 70.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. n. 1233.

Moir, A., Anthony van Dyck, Thames and Hudson, Londres, 1994, pp. 98, n. 26.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barceloan, 1994, pp. 424.

Gritsai, N., Anthony Van Dyck, Parkstone, Aurora, Bournemouth, St. Peter, 1996, pp. 115, n. 109.

Hedley, J., Van Dyck at the Wallace Collection, The Wallace Collection, London, 1999, pp. 185, n. 24.

Museo Nacional del Prado, Velázquez, Rubens y Van Dyck: pintores cortesanos del siglo, Velázquez, Rubens y Van Dyck. Pintores cortesanos del siglo XVII, Museo Nacional del PradoEl Viso, Madrid, 1999.

Brown, C.; Vlieghe, H., Van Dyck 1599-1641, Royal Academy Publications, Aantwerpen, 1999, pp. 27.

Gordenker, E. E. S., Anthony Van Dick (1599-1641) and the Representation of Dress in Seventeenth-Century Portraiture, Brepols Publishers, Turnhout, 2001, pp. 41.

Museo Nacional del Prado, La almoneda del siglo: relaciones artísticas entre España y, La almoneda del siglo. Relaciones artísticas entre España y Gran Bretaña, 1604-1655, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2002, pp. 268, n. 59.

Barnes, S. J., Van Dyck. A complete catalogue of the paintings, Yale University Press, New Haven, 2004, pp. 346, n. III.123.

Diaz Padrón, M, Reflexiones y precisiones del retrato de Van Dyck en la patria de Velázquez, Anales de Historia del Arte, extra, 2008, pp. 189-212.

Díaz Padrón, M., Van Dyck en España, II, Prensa Ibérica, Madrid, 2012, pp. 600-605, n. 86.

De Bruyn, Jean-Pierre, 'Pictor doctus, pictor Antuerpiae' En:, Érasme Quellin dans le sillage de Rubens, Musée de Flandre,Cassel - Snoeck, 2014, pp. 15-25 [20].

Other inventories +

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 30.
Pinturas existentes antiguas [...] En la primera Sala de este Oficio [de la Furriera] [...] 30 / Otro retrato en tabla al parecer de vn moscovita sentado en vna silla original de Badic de siete quartas de alto y vara y tercia de ancho = en 12 mil reales

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 1031.
Antecámara del señor Infante don Luis [...] 1031 / Otro retrato de vn veneciano sentado con la mano derecha sobre la silla de vara y dos tercias de alto y lo mismo de ancho original de Vandic

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 1031.
Antecámara [...]1031 / Siete quartas de alto y vara y mª de ancho: retrato de moscovita Yd [Vandic] ... 5000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 1031.
Antecámara [...] 1031 / 7 cuartas alto vara y media ancho retrato de vn moscovita - id. [Van Dyck]

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 274.
Salón 2º Escuela Flamenca [...] Dos cientos setenta y cuatro. Retrato del Pintor Richart de Van-Dick Tª 20.360

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1233.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1233.
VAN-DICK / 1233. RETRATO DEL PINTOR DAVID RICKAERT O RICHART. / ESTA SENTADO, Y TIENE PUESTO UN BALANDRAN TURCO FORRADO DE MARTAS. (TABLA.) / ALTO 5 PIES, 3 PULG, 6 LIN; ANCHO 4 PIES, 8 LIN.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1320.

Exhibitions +

La Almoneda del Siglo. Relaciones artísticas entre España y Gran Bretaña, 1604 - 1655
Madrid
15.03.2002 - 02.06.2002

Location +

Room 016B (On Display)

Update date: 18-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Dyck, Antonio van

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up