The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Pradera de San Isidro, Madrid
Castillo, José del
Close Continuar a ficha de la obra

Castillo, José del

Madrid (Spain), 1737 - Madrid (Spain), 1793

See author's file

The Pradera de San Isidro, Madrid

1785. Oil on canvas. On display elsewhere

Painted for a tapestry intended for the Infante’s bedroom at the El Pardo Palace, this cartoon by Castillo is exceptionally large. Based on a sketch at the Museo del Prado (P07723), it presents the same subject as a later work (P00750) by Goya (1788:) the area around the hermitage of Madrid’s patron saint near the banks of the Manzanares River on the feast day of May 15. Numerous groups of majos and majas celebrate by singing, eating and strolling by the riverside. The center of the composition is occupied by a figure dressed in blue who plays a typical 18th-century guitar, with an elongated body and a dark neck. The urban landscape is conceived differently here than in Goya’s work, as Goya wanted to offer an overall view of Madrid in the background, with the meadow in the foreground, occupied by the popular festivities. Castillo’s landscape is more generic, with orchard trees and only a few groups of figures, although the silhouette of Toledo Bridge is visible in the background.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Meadow of San Isidro
Oil on canvas, 1785
Inventory number
P003932
Author
Castillo, José del
Title
The Pradera de San Isidro, Madrid
Date
1785
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 342 cm.; Width: 780 cm.
Provenance
Real Patrimonio, 1870</br>

Bibliography +

Exposición del antiguo Madrid: catálogo general ilustrado, [s.l], Madrid, 1926, pp. nº 1236.

Sambricio, Valentín de, José del Castillo, pintor de tapices, Archivo español de arte y arqueología, 23, 1950, pp. 296.

Sambricio, Valentín de, José del Castillo, C.S.I.C. Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1958, pp. lám. 34-36.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfänge Goyas, Gebr. Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. nº 243.

Madrid hasta 1875: testimonios de su historia, Ayuntamiento, Delegación de Cultura, Madrid, 1979, pp. nº 517.

Espinós, Adela; Orihuela, Mercedes y Royo Villanova, Mercedes, "El Prado disperso''. Cuadros depositados en Madrid. VIII. Museo del Ejército, Boletín del Museo del Prado, III, 1982, pp. 128.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Museo Municipal. Catalogo de las Pinturas, Ayuntamiento de Madrid, Madrid, 1990, pp. 119.

Suárez de Figueroa, Diego, Camino de el cielo: emblemas christianos, s.n., Madrid, 1992, pp. 134.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. nº 5649 (Inv. cart. tapices).

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5649.
5649 / La pradera de la hermita (sic) de san Isidro en el día de su función: en primer término un grupo de cuatro figuras dos hombres y dos mugeres sentados en un carro, comiendo leche y bollos: en su medio un hombre puesto a caballo. / Ancho 7,90 alto 3,42. por d. jose del castillo.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Madrid - Museo de Historia de Madrid (Deposit)

Displayed objects +

Guitar: Cordófono de cuerda pulsada que toca el músico en el centro de la composición. La caja del instrumento es alargada y el mástil oscuro, como es típico de las guitarras del siglo XVIII. No se observa el número de cuerdas ni el clavijero, que está tapado por una figura masculina, de espaldas. Las guitarras barrocas tenían cinco órdenes dobles de cuerdas, que hacia 1760 se aumentaron hasta seis. Ambos tipos convivieron hasta fines del siglo XVIII. Hacia 1800 aparecen las guitarras con seis cuerdas sencillas, como tienen en la actualidad. La guitarra barroca, instrumento de enorme difusión en todos los ámbitos musicales en toda Europa e Hispanoamérica, tuvo un repertorio específico como instrumento solista, además de formar parte de los conjuntos de bajo continuo propios de la música de la época.

Update date: 01-07-2020 | Registry created on 30-03-2017

Other works by Castillo, José del

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up