The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Virgin and Child with Saint John
Correggio
Close Continuar a ficha de la obra

Correggio

Correggio, Emilia-Romagna (Italy), 1493 - Correggio, Emilia-Romagna (Italy), 1534

See author's file

The Virgin and Child with Saint John

1515 - 1517. Oil on panel

Outside of Rome and Florence, no painter was as decisive in the formulation of painting´s classical language as Corregio. His youth, before his stay in Rome in 1518 and 1519, cannot be understood without Mantegna and Leonardo da Vinci, whose influence can be seen in the present work, painted in Parma between 1515 and 1517. The classical appearance of the Virgin´s sandals comes from Mantegna, while Leonardo is the source of the setting in a cavern, as well as the exactitude in the treatment of the plants, and the sfumato. This work was listed in the 1746 inventory of the La Granja Palace among the paintings belonging to Queen Isabel de Farnesio.

Technical data

Related artworks

Museo del Prado, sala de la reina Isabel II
Gelatin / Collodion on photographic paper, Ca. 1899
Inventory number
P000112
Author
Correggio
Title
The Virgin and Child with Saint John
Date
1515 - 1517
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 48 cm.; Width: 37 cm.
Provenance
Royal Collection (acquired by Alonso de Cárdenas for Luis de Haro, Londres, 1651; Elizabeth of Farnesio Collection, La Granja de San Ildefonso Palace, Segovia, “pieza donde se dice misa”, 1746, nº 276; La Granja Palace, “pieza del despacho”, 1766, nº 276; Aranjuez Palace, Madrid, “pieza de dormir los reyes”, 1794, nº 276; Aranjuez Palace, “despacho y dormitorio del rey”, 1818, s.n.)

Bibliography +

Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja. 1746, Inventario general de Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio de Real Sitio de San Ildefonso, VII, Madrid, 1746, pp. 26.

Inventario General de las Pinturas, Alhajas y Muebles que existen en el Real Palacio de San Ildefonso., Madrid, 1774, pp. 39.

Gronau, Georg, Correggio: des meisters gemälde in 196 abbildungen, LeipzigDeutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart.Berlin., 1907, pp. 21.

Berenson, Bernard, North Italian Painters of the Renaissance, G.P.Putnam's Sons, Nueva York-Londres, 1907, pp. 200.

Bodmer, Enrico, Il Correggio e gli Emiliani, Istituto Geografico de Agostini, Novara, 1943, pp. lám. 7.

Gould, Cecil, The paintings of Correggio, Faber and Faber, London, 1976, pp. 57-58; 226.

Quintavalle, Arturo Carlo, La obra pictórica completa de Correggio, Noguer, Barcelona, 1977, pp. 20.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 113-114.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 166.

Bettagno, Alessandro, El Museo del Prado, Fonds Mercator Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 300.

Ekserdjian, David, Correggio, Yale University Press, New Haven; London, 1997, pp. 62.

Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 1999, pp. 60.

Museo Nacional del Prado, La Almoneda del Siglo: relaciones artísticas entre España y Gran Bretaña, 1604-1655, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2002, pp. 234.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 387.

Monducci, Elio, Il Correggio : la Vita e Le Opere Nelle Fonti Documentarie, Silvana Editoriale, Milano, 2004, pp. 70.

Adani, Giuseppe, Correggio: pittore universale (1489-1534) : monografia esplicativa e didattica, Silvana Editoriale, Milán, 2007, pp. 60.

Correggio. Catálogo de la exposición celebrada en Parma (Italia), Galleria Nazionale, 2008, pp. 129.

Cast, David, The delight of art: Giorgio Vasari and the traditions of humanist discourse, Pennsylvania State University Press, 2009, pp. 95.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 21 n.70.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 276.
Vna Pintura original en Tabla, de mano del Corezo, que reptª Ntrâ. Srª con el Niño Jesus, y Sn Juan. tiene media vara, y dos dedos de alto, Tercia y tres de ancho; con su Christal; Marco de Eban, y un perfil moldado a el dentro...1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 276.
Ôtro de tres pies de alto, y dos de ancho con marco negro, del Correzo, que representa nuestra señora con el Niño, y sn Juan, vale tres mil rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 276.
Pieza de dormir los Reyes [...] {399} 276 / Una tabla de un pie y 6 dedos de largo, y uno y tres quartos de alto: Nra Señora con el niño, y Sn. Juan, Corezo (estilo) ... 3000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. s. n..
Despacho y Dormitorio del Rey [...] {20756} Dos tercias alto dos quartas ancho, Nuestra Señora sentada con el Niño y San Juan = escuela de Corezo

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 831.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 831.
Correggio. / 831. La Virgen, el Niño Jesus y San Juan. / Fondo: gruta con parte de celage. (tabla.) / Alto 1 pies, 8 pulg, 8 lin; ancho 1 pie, 4 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 135.

Exhibitions +

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

La Almoneda del Siglo. Relaciones artísticas entre España y Gran Bretaña, 1604 - 1655
Madrid
15.03.2002 - 02.06.2002

Location +

Room 056B (On Display)

Expuesto
Update date: 11-10-2018 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Correggio

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up