The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Virgin and Child with two Angels
Memling, Hans
Close Continuar a ficha de la obra

Memling, Hans

Seligenstadt (Germany), 1433 - Bruges, 1494

See author's file

The Virgin and Child with two Angels

1480 - 1490. Oil on panel

The Virgin appears seated in a walled garden, an allusion to the hortus conclusus or enclosed garden, which symbolizes her perpetual virginity. In her arms she holds the Christ Child, who takes an apple from an angel´s hand, a clear allusion to the redemption of the original sin. On the other side, a second angel plays a viola of arc. The composition derives from a model by Rogier van der Weyden and is another example of the much-repeated Flemish subject of the Virgin with angels. Here, however, the delicate treatment of the landscape gives the work a particular charm. This is considered a work from Memling´s mature period.

Technical data

Inventory number
P002543
Author
Memling, Hans
Title
The Virgin and Child with two Angels
Date
1480 - 1490
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 36 cm.; Width: 26 cm.
Provenance
Bequest of Mª. de los Dolores Hernández y Márquez, Dowager Marchioness de Cabriñana del Monte, 1894.

Bibliography +

Friedländer, Max J., Die altniederlandische malerei /, Paul Cassirer, Berlin, 1928, pp. 54.

Corti, Maria, La obra pictórica completa de Memling, Noguer, Barcelona, 1970.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Garrido, Carmen; Hollanders-Favart, Dominique, Las pinturas del ''Grupo Memling'' en el Museo del Prado: el dibujo subyacente y otros aspectos técnicos, Boletín del Museo del Prado, V, 1984, pp. 166.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 411.

Hans Memling, Ludion, Bruges, 1994, pp. 104.

Vos, Dirk de, Hans Memling. L'Oeuvre Complet, Fonds Mercator, Anvers, 1994, pp. 228.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas. Nuevas Adquisiciones. Museo Iconográfico. Tapices., Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. nº1166.

Museo Nacional del Prado, Pintura flamenca de los siglos XV y XVI: guía, Museo del Prado, Aldeasa, Madrid, 2001, pp. 78.

López Fanjul, M. Pérez Preciado, J. J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado, XXIII, 2005, pp. 84-110.

Reynolds, Catherine, Patinir y las representaciones paisajísticas en Flandes. En Alejandro Vergara (ed.) Patinir : estudios y catálogo crítico, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2007, pp. 102.

Maurer, G., Goya: lo bello y lo recóndito. En: La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 82.

Mena, M. Albarrán, V, La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 8 n.11.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., Azúa, F. de, La belleza cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo del Prado - Obra Social ''La Caixa'', Barcelona, 2014, pp. 62.

Prado captive beauty: treasures from the Prado Museum, Mitsubishi Ichigokan Museum, 2015, pp. n.4.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1166.
1166 / Escuela Flamenca / Un cuadro "Virgen, niños y angeles" / Alto 0'37 = ancho 0'26

Catálogo Museo del Prado, 1933. Núm. 2543.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 2543.

Exhibitions +

Museo del Prado 1819-2019. A place of memory
Madrid
19.11.2018 - 10.03.2019

Captive Beauty. Treasures from The Prado Museum
Tokio
10.10.2015 - 31.01.2016

Captive Beauty. Small Treasures at the Prado Museum
Barcelona
16.07.2014 - 05.01.2015

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Patinir. La invención del paisaje
Madrid
03.07.2007 - 07.10.2007

Hans Memling
Brujas
12.08.1994 - 15.11.1994

Location +

Room 058A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Viola / Viol: .4.277.
Ángel a la derecha con instrumento descrito con detalle que sigue la tipología común de los instrumentos de arco de la segunda mitad del siglo XV. Presenta caja con cintura poco marcada; aros de altura uniforme; oídos de forma curvada; cordal con el detalle del botón de sujeción; diapasón que llega hasta el centro del lóbulo superior. Se han precisado los trastes sobre el diapasón que llegan hasta el borde con la caja, así como la mitad del clavijero, plano, circular, con las clavijas colocadas en perpendicular y con los botones hacia arriba, según el canon de la lira da braccio renacentista. Puente colocado correctamente entre los dos oídos. Mástil corto y grueso, y arco más ancho en la parte del talón. Lo toca apoyado sobre el hombro izquierdo, muy inclinado hacia delante, de manera que la mano izquierda que sujeta el diapasón está distorsionada. El arco y su sujeción son correctos, con la palma de la mano hacia abajo. Estos instrumentos de arco que se tañen sujetos en el hombro tienen distintas denominaciones en la época medieval. Como convención moderna se suelen denominar "violas medievales".

Las representaciones detalladas de instrumentos de cuerda son comunes en Memling. A partir de estas fuentes iconográficas se han podido hacer reproducciones modernas de los instrumentos de la época en las cortes flamencas.

Update date: 01-06-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Memling, Hans

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up