The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

The Virgin of Tobed with the Donors Henry II of Castile, his Wife Juana Manuel, and two of their Children, Juan and Juana?
Serra, Jaume
Close Continuar a ficha de la obra

Serra, Jaume

1358, 1390

See author's file

The Virgin of Tobed with the Donors Henry II of Castile, his Wife Juana Manuel, and two of their Children, Juan and Juana?

1359 - 1362. Tempera on panel.
Room 052A

This is the central panel of the main altarpiece in the church of Santa María in Tobed (Zaragoza). During his exile in Aragon, Henry of Trastamara (illegitimate son of Alfonso XI of Castile) who later became Henry II, and his wife, Juana Manuel, commissioned three altarpieces from the workshop of the Serras. This panel of the Virgin and Child shows both Henry and his son, the future Juan I, as kings, although Henry did not accede to the throne until 1369 when his step-brother Pedro the Cruel was murdered, thus after the work was commissioned.

Technical data

Inventory number
P008117
Author
Serra, Jaume
Title
The Virgin of Tobed with the Donors Henry II of Castile, his Wife Juana Manuel, and two of their Children, Juan and Juana?
Date
1359 - 1362
Technique
Tempera
Support
Panel
Dimension
Height: 161.4 cm; Width: 117.8 cm
Provenance
Bequest of Várez Fisa Family, 2013.

Bibliography +

Martínez Rico, V., Historia del antiguo y célebre santuario de Nuestra Señora de Tobed, Barcelona, 1890, pp. 40-43.

Montesa, Marqués de, Heráldica en el Museo del Prado, Arte español, XXV, 1963-1967, pp. 81-82.

Alcoi y Pedrós, R., 'Pintura y debate dinástico: los retablos de Enrique de Trastámara y Juana Manuel en Santa Maria de Tobed' En: El románic i el gòtic desplaçats. Estudis sobre l'exportació i migracions de l'art catalá medieval, Universidad de Barcelona, Barcelona, 2007, pp. 153-243.

Favà, C. Cornudella, R., Els retaules de Tobed i la primera etapa dels Serra, Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 11, 2010, pp. 63-89.

Condor Abanto, Luis, La iglesia de Santa María de Tobed, Cuadernos de Aragón, 45, 2010, pp. 96-102.

Menéndez Pidal de Navascués, F., Heráldica de la Casa Real de León y Castilla (siglos XIII-XVI), Hidalguia, Madrid, 2011, pp. 265.

Silva, Pilar, Donación Várez Fisa, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 16-19 n.6.

Fernández de Córdova Miralles, Álvaro, Bajo el signo de Aljubarrota: la parábola emblemática y caballeresca de Juan I de Castilla (1379-1390), En: La España medieval, vol. 37, 2014, pp. 20, 43-44.

Fernández de Córdova Miralles, Álvaro, El emblema de la banda entre la identidad dinástica y la pugna política en la castilla bajomedieval (c. 1330-1419), Emblemata, XX-XXI, 2014-2015, pp. 138-139.

Silva, Pilar, 'Jaume Serra. Virgen de Tobed con los donantes Enrique II de Castilla...' En: Museo Nacional del Prado. Memoria de actividades 2013, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 34-37.

Borrás Gualis, Gonzalo Máximo, La Virgen de Tobed. Exvoto dinástico de los Trastámara, En: Miscelánea de estudios en homenaje a Guillermo Fatás Cabeza, 2014, pp. 167-176.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2844.

Location +

Room 052A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Heraldic: En la parte superior aparecen los escudos de armas del linaje de los Manuel, al que pertenece la reina, doña Juana Manuel, y el del rey de Castilla, por Enrique II
Los donantes varones, el rey Enrique II y su hijo y heredero, el futuro Juan I, aparecen llevando una banda dorada que va desde el hombro izquierdo cruzando el pecho hasta su cintura, y que representa el emblema de la orden de la Banda, creada por el rey Alfonso XI en 1332.
A sus pies aparecen sus yelmos, que llevan cimeras idénticas, un medio grifo de color dorado, que son las primeras muestras de estos emblemas con carácter dinástico que aparecen en la Casa Real de Castilla-León, y que se pueden ver también en la representación heráldica del rey de Castilla en el prácticamente contemporáneo Armorial de Gelre (fol.60v.). En los manteletes de los yelmos se aprecia en ambos la heráldica real, el cuartelado de castillos y leones (Proyecto catalogación elementos heráldicos y falerísticos, RAMHG)

Update date: 04-11-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Serra, Jaume

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up