The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Dominic Guzmán presiding over an Auto da fe
Berruguete, Pedro
Close Continuar a ficha de la obra

Berruguete, Pedro

Paredes de Nava (Palencia), 1445 - Madrid (¿?), 1503

Saint Dominic Guzmán presiding over an Auto da fe

1493 - 1499. Oil on panel, 154 x 92 cm.

On a portable rostrum, Saint Dominic and six other judges preside over the auto-da-fe in which some Albigensian heretics are being judged, representing a well-known episode in his biography. Beside him, another figure holds the banner with the floral cross, an attribute of Saint Dominic. Some of the accused are already being burned, while two others, in the foreground, await their turn, wearing the "sanbenito" [a cloak worn by those condemned by the Inquisition] and cuirass with a sign reading: “condemned heretic”. In the background, still others await the judgment of Saint Dominic. The arrangement of the stage and figures illustrates Berruguete´s modernity with regard to new compositional trends, and this painting reveals his capacity for pictorial narration. The scene constitutes a magnificent chronicle of Castile at the time of the Catholic Monarchs. The characters dressed in fifteenth-century style, are realistic and believable almost to the point of anecdote, for example, the person sleeping below the saint. This work comes from the sacristy of the convent of Santo Tomás in Ávila.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00618
Author
Berruguete, Pedro
Title
Saint Dominic Guzmán presiding over an Auto da fe
Date
1493 - 1499
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
High/Height: 154 cm.; Width: 92 cm.
Serie
Convento de Santo Tomás, Ávila.
Provenance
Ávila, Convento de Santo Tomás, sacristía; Acquired from Ignacio de Jugo for the Museo de la Trinidad, 1867; Museo del Prado, 1872.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catalogo provisional, historial y razonado del Museo Naciona, [s.n.], Madrid, 1865, pp. nº935.

Lefort, Paul, La Peinture Espagnole, LibrairiesImprimeries Reunies, París, 1893, pp. 38.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1955, pp. 95/lám. 84.

Tüngel, Richard, 400 Jahre Kunst, Kultur, und Geschichte im Prado, Schweizer Verlagshaus, Zurich, 1964, pp. 18/lám. 3.

Post, Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, Harvard University Press, Cambridge.Nueva York, 1970, pp. 55.

Santa Teresa y su tiempo, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 1970.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Jensen, D., Renaissance Europe. Age of Recovery and Reconciliation, D.C.Heath and Company, Lexington.Toronto, 1981, pp. 362.

Jimenez Monteserin, M., La Inqvisicion, Ministerio de Cultura, Madrid, 1982, pp. 9.

Metford, Jcj, Dictionary of Christian Lore and Legend, Thames and Hudson, Londres, 1983, pp. 129.

Eckert, W.P., Bildwerk zur Kirchengeschichte, Vol.V, Freiburg im Breisgau: Christophorus; Offenbach: Burkhardthaus; Lahr: Verlag Ernst Kau, 1984, pp. 131, bild.190-225.

Trevelyan, Raleigh, Shades of the Alhambra, The Folio Society, Londres, 1984, pp. 57/lám. 37.

Carroggio, Fernando, Historia del arte, CarroggioS.A., Barcelona, 1985, pp. 295.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 58.

García Felguera, María de los Santos, Pedro Berruguete, Fundación Universitaria Española, Madrid, 1985, pp. 70.

Splendeurs d'Espagne et les villes belges: 1500-1700, Europalia 85 España, Europalia 85 EspañaCrédit Communal, Bruselas, 1985, pp. 135.

Paris, Pierre, La peinture espagnole depuis les origines jusqu'au debut du, Les Éditions G. Van Oest, Paris, 1986, pp. lám. XIX.

Berg Sobre, Judith, Behind the Altar Table. The Development of the Painted Retable in Spain, 1350-1500, University of Missouri Press, Colombia, 1989, pp. 174/lám. 115.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 15/lám. 7.

Puppi, Lionello, Lo Splendore Dei Supplizi. Liturgia Delle Esecuzioni Capital, Berenice, Milan, 1990, pp. 99.

Alberti, R., Mirar Un Cuadro en el Museo del Prado., R.T.V.E. y Lunwerg Editores, Madrid, 1991, pp. 40-42.

Karge, H., Vision Oder Wirklichkeit. Die Spanische Malerei Der Neuzeit, Klinkhardt & Biermann, Munich, 1991, pp. 40.

Scholz-Hänsel, Michael, Propaganda de imágenes al servicio de la Inquisición. El auto de fe de Pedro Berruguete en el contexto de su tiempo, NORBA-ARTE, XII, 1992, pp. 67.

Koch, Ulrich, Martin Schongauer in Valencia? Hypothesen zur einer möglichen Spanier reise in Jahr 1470, Welt Kunst, 9, 1993, pp. 1062.

Scholz-Hänsel, Michael, ¿La Inquisición como mecenas? Imágenes al servicio de la disciplina y propaganda inquisitorial, BOLETIN DEL SEMINARIO DE ESTUDIOS DE ARTE Y ARQUEOLOGIA (BSAA), LX, 1994, pp. 318.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 46.

Rico Camps, Daniel, El sepulcro de Pedro de Arbues, BOLETIN DEL MUSEO E INSTITUTO 'CAMON AZNAR', 1995, pp. 203/lám. 7.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. nº186.

López Torrijos, Rosa, Mitologia e Historia en las Obras Maestras del Prado, Scala Books, Londres, 1998, pp. 88.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 22/lám. 28.

Silva Maroto, María Pilar, Pedro Berruguete, Junta de Castilla y León, Salamanca, 1998, pp. lám. 82.

Portús, Javier, La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 38.

Yarza Luaces, J., Una imagen dirigida: Los retablos de Santo Domingo y San Pedro mártir de Pedro Berruguete. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 25-54.

Yarza, Joaquín, 'Algunas reflexiones...' en ACTAS DEL SIMPOSIUM INTERNACIONAL 'PEDRO BERRUGUETE Y SU ENTORNO' : PALENCIA 24, 25 Y 26 DE ABRIL DE 2003, SIMPOSIUM INTERNACIONAL PEDRO BERRUGUETE Y SU ENTORNO.PALENCIA., Palencia, 2004, pp. 271 / lám. 21.

Scholz-Hänsel, Michael, 'Das bildprogramm im Convento de los Capuchinos de la Paciencia de Cristo (um 1650) in Madrid im context von 'Konfessionalisierung' und 'disziplinierung' En: Kirchliche Kultur und Kunst des 17. Jahrhunderts in Spanien.., Vervuert ; Iberoamericana, 2004, pp. 279-295 [288 f.3].

Calzada Toledano, Juan José, 'El mueble en la obra...' en ACTAS DEL SIMPOSIUM INTERNACIONAL 'PEDRO BERRUGUETE Y SU ENTORNO' : PALENCIA 24, 25 Y 26 DE ABRIL DE 2003, SIMPOSIUM INTERNACIONAL PEDRO BERRUGUETE Y SU ENTORNO.PALENCIA., Palencia, 2004, pp. 227 / lám. 4.

Museo Nacional del Prado, El Museo de la Trinidad en el Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2004, pp. 116.

Ramos Gómez, Francisco Javier, 'Pedro Berruguete y...' en ACTAS DEL SIMPOSIUM INTERNACIONAL 'PEDRO BERRUGUETE Y SU ENTORNO' : PALENCIA 24, 25 Y 26 DE ABRIL DE 2003, SIMPOSIUM INTERNACIONAL PEDRO BERRUGUETE Y SU ENTORNO.PALENCIA., Palencia, 2004, pp. 219 / lám. 3.

López Fanjul,M. Pérez Preciado,J.J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado col 1, 23, 2005, pp. 84-110.

Enciclopedia del Museo del Prado, II, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 425.

Yarza, J, Los dominicos y los Reyes Católicos. Relación e instrumentalización de sus Santos, Hagiografía peninsular en els segles medievals., 2008, pp. 269-288.

Santo Domingo de Guzmán : el burgalés más universal, Consejeria de Cultura y Turismo, 2008, pp. 16.

Caballero Escamilla, Sonia, Los Santos Dominicos y la propaganda inquisitorial en el convento de Santo Tomás de Ávila, Anuario de estudios medievales, 39/1, 2009, pp. 357-387.

González Hernando, Irene, El infanticidio, Revista digital de iconografía medieval, V n.9, 2013, pp. 29-42.

Martínez Plaza, Pedro J., 'La Expulsión de los judíos' de España (año de 1492) de Emilia Sala y sus fuentes., Canelobre, Invierno 64, 2014, pp. 112-123 [118].

Torrego Casado, Almudena, La Inquisición madrileña en el siglo XVII, Madrid histórico, n.55, 2015, pp. 45.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (desde 1856). Núm. 186.
Auto / 186. Tabla = un Auto de Fe en la ciudad de Ávila. / Alto 1,54 ancho 0,92 fig. / Adquirido por Real orn. de 10 de abril de 1867 en la cantidad de 3.000 escudos.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 2148.
2148.-(186-O.)-Representacion arbitraria de un auto de fe presidido por Santo Domingo de Guzman.(Véase nuestro Catálogo extenso.)-A la derecha del espectador, bajo el dosel de brocado de oro en un alto estrado, están el santo inquisidor y tres jueces á cada lado, y en grada inferior con otros tres personajes [...] Adornaba esta tabla la sacristía del convento de Santo Tomás de Avila, donde tenía una compañera; la presente vino á ser, ignoramos cómo, propiedad del Excmo. Sr. D. Juan Puche y Bautista, de cuya testamentaría quizá lo adquirió el Gobierno. / Alto 1,54; ancho 0,92.-T.

Exhibitions +

Museo de la Trinidad
Madrid
19.07.2004 - 03.10.2004

Location +

Room 057B (On Display)

Expuesto
Update date: 27-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Berruguete, Pedro

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up