The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Francis of Assisi in Ecstasy
Dyck, Anthony van
Close Continuar a ficha de la obra

Dyck, Anthony van

Antwerp (Belgium), 1599 - London, 1641

See author's file

Saint Francis of Assisi in Ecstasy

1627 - 1632. Oil on canvas Not on display

The saint is depicted leaning on a boulder, in a state of mystical ecstasy following his meditation on death. That meditation is symbolized by the skull, cross and book. He is comforted by a musician angel, as is told in the book The Little Flowers of Saint Francis (Part II, second consideration). This work is from the artist´s second period in Antwerp, where he lived from 1627 to 1632 before leaving for England. The style combines the plastic fluidity he learned in Italy with the dramatic tension from his own religious paintings. The painting was acquired by Felipe IV at the auction of the belongings of King Charles I of England.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P001478
Author
Dyck, Anthony van
Title
Saint Francis of Assisi in Ecstasy
Date
1627 - 1632
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 123 cm.; Width: 105.5 cm.
Provenance
Acquisition of the Count of Fuensaldaña, London, 1651; Collection of the VI Marquis of El Carpio, Madrid, Garden of San Joaquín, ca. 1651, n. 12; Collection of the VII Marquis of El Carpio, New High Gallery of the Garden of San Joaquín, 1688, n. 297; Royal Collection (Acquisition of Carlos II; Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, 1746, n. 1030; La Granja Palace, Sala de la Princesa, 1766, n. 1030; La Granja Palace, Sala de la Princesa, 1774, n. 1030; Royal Palace of Aranjuez, Madrid, "Pieza en que está el oratorio", 1794, n. 1030; Royal Palace of Aranjuez, Oratorio de la reina, 1818, n. 1030; Real Museo de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Salon 1º, 1834; n. 56).

Bibliography +

Schaëffer, E., Van Dyck des meisters gemälde in 537 abbildungen, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-Leipzig, 1909, pp. 91.

Beroqui, P, Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, Imp. de E. Zapatero, Valladolid, 1917, pp. 162.

Sánchez Cantón, Francisco Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenanace), 1923.

Glück, G., Van Dyck. Des Meisters Gemalde in 571 Abbildungen, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-Berlín, 1931, pp. 542.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado. Catálogo de pinturas. Escuela flamenca, I, Museo del Prado, Madrid, 1975, pp. 102.

Burke, Marcus B., Private Collections of Italian Art in Seventeenth Century Spain, I, University Microfilm International, New York, 1984, pp. 118, 194-195.

Larsen, E., The paintings of Anthony van Dyck, II, Luca Verlag, Freren, 1988, pp. 271, n. 668.

Vergara, A., The Count of Fuensaldaña and David Teniers: their purchases in London After the Civil War, The Burlington magazine, Feb., 1989, pp. 130, n. 12.

Brandstätter, Christian (ed.), Die Gemäldegalerie des Kunsthistorischen Museums in Wien, Verzeichnis der Gemälde, Christian Brandstätter, Wien, 1991, pp. 53, n. 510.

The new Hollstein Dutch & Flemish etchings, engravings and woodcuts, VIII, Sound & Vision Publishers, Rotterdam, 1994, pp. 83, N. 598/1.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, I, Prensa Ibérica, Barcelona, 1995, pp. 438-439.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 125.

Burke, M. B.; Cherry, P., Collections of paintings in Madrid. 1601-1755, The J. Paul Getty Trust, Los Angeles, 1997, pp. 846, núm 283.

Aterido Fernández, A.; Martínez Cuesta, J.; Pérez Preciado, J. J., Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2004.

Barnes, S. J.; de Poorter, Nora; Millar, Oliver y Vey, Horst, Van Dyck. A complete catalogue of the paintings, Yale University Press, New Haven, 2004, pp. 281.

Díaz Padrón, Matías, Van Dyck en España, I, Prensa Ibérica, Madrid, 2012, pp. 316-319, n.21.

Portús, Javier, Velázquez and the Celebration of Painting: The Golden Age in the Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun: The National Museum of Western Art, Tokio, 2018, pp. n.58.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 1030.
1030 / Una Pintura en Lienzo, de mano Seuillana; que representa Sn Franco con una Calabera en la mano, recostado como en estasis; y un Angel tocando la Cithara. Tiene quatro pies y cinco dedos de alto; tres y once de ancho. Marco dorado con dos ordenes de Talla, y ocho Targetas de medio relieve…1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 1030.
Sala de la Princesa […] 1030 / Otro de igual medida [cinco pies de alto y quatro de ancho] y marco, representa San Francisco con una mano en el pecho, y en la otra una Calavera, vale dos mil rrs

Inv. Carlos III, La Granja, 1774. Núm. 1030.
Pintura de igual medida [dos pies de alto por uno y medio de ancho] y marco San Francisco con una mano en el pecho y en la otra una calavera en la Sala de la Princesa = 2.000

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 1030.
Pieza en que esta el Oratorio […] 1030 / Quatro pies y medio de alto tres y tres quartos de ancho San Francisco de Asis en extasis = Tabla. 1.000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 1030.
Oratorio de la Reyna […] 1030 / Quatro pies y medio de alto tres tres quartos de ancho San Francisco de Asis en extasis

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 56.
SALÓN 1º […] Cincuenta y seis. San Francisco de Asis de Cerezo Lº 8.180

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1721.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1721.
VAN-DYCK / 1721. SAN FRANCISCO DE ASIS EN EXTASIS. / ESTA EN UNA GRUTA CON UNA MANO AL PECHO, SOSTENIENDO UNA CRUZ, Y EN LA OTRA UNA CALAVERA, COMO ARROVADO OYENDO LA MELODIA DE UN LAUD QUE TOCA EL ANGEL. / ALTO 4 PIES, 5 PULG; ANCHO 3 PIES, 9 PULG, 6 LIN.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1337.

Exhibitions +

Velázquez and the Golden Age
Barcelona
16.11.2018 - 03.03.2019

Velázquez and the Celebration of Painting: the Golden Age in the Museo del Prado
Kobe
13.06.2018 - 14.10.2018

Velázquez and the Celebration of Painting: the Golden Age in the Museo del Prado
Tokio
24.02.2018 - 27.05.2018

Velázquez and the Celebration of Painting: the Golden Age in the Museo del Prado
Tokio
20.02.2018 - 27.05.2018

La Almoneda del Siglo. Relaciones artísticas entre España y Gran Bretaña, 1604 - 1655
Madrid
15.03.2002 - 02.06.2002

Displayed objects +

Skull

Instruments, String / Chordophones

Book

Crucifix

Update date: 21-11-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Dyck, Anthony van

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up