The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Onuphrius
Collantes, Francisco
Close Continuar a ficha de la obra

Collantes, Francisco

Madrid (Spain), 1599 - Madrid (Spain), 1656

See author's file

Saint Onuphrius

Ca. 1645. Oil on unlined canvas Room 018A

The fifth-century Saint Onuphrius was a Persian hermit who withdrew as an Anchorite to the desert of Thebes, where a raven miraculously brought his daily ration of food. At his feet, a crown and scepter allude to his royal origins as, according to legend, he was the son of a Persian king. He renounced his earthly wealth in favor of prayer and meditation. A contemporary of Velázquez, Collantes spent most of his career in Madrid. He shows a certain originality in his subject matter and his works have many landscapes and scenes from ancient history. Here, however, he depicts one of the subjects most popular with Spanish society of his time: holy hermits whose life of withdrawal and penance was very attractive to the public. This work is listed in the 1746 inventory of the collection of Queen Isabel de Farnesio (1692-1766) at the Palace of La Granja de San Ildefonso.

Technical data

Inventory number
P003027
Author
Collantes, Francisco
Title
Saint Onuphrius
Date
Ca. 1645
Technique
Oil
Support
Unlined canvas
Dimension
Height: 170 cm.; Width: 108 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Isabel Farnesio, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, 1746; La Granja Palace, “pieza de comer su Majestad”, 1766; La Granja Palace, 1794)

Bibliography +

Pérez Sánchez, Alfonso E., Nuevas consideraciones en torno a Collantes, ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 35, 1962, pp. 250.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Pérez Sánchez, A. E., D. Antonio de Pereda (1611-1678) y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura, Madrid, 1978, pp. nº94.

Angulo Íñiguez, Diego, Historia de la pintura española: escuela madrileña del segundo tercio del siglo XVII, Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1983, pp. 56 / lám.49.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 157.

Barghahn, Barbara Von, Philip IV and the Golden House of the Buen Retiro in the Tradition of Caesar, Garland PublishingInc, Nueva York. Londres, 1986, pp. 266 / lám.1016.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 126.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 218.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Jusepe de Ribera el Españoleto, Lunwerg, Barcelona, 2003, pp. 42.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 386.

Museo Nacional del Prado, Las aves en el Museo del Prado, SEO/BirdLife, 2010, pp. 111,222.

Hoffman-Samland, Jens, 'Francisco Rizi. Nube de ángeles junto a una media luna' En:, Dibujos españoles en la Kunsthalle de Hamburgo, Museo Nacional del Prado Meadows Museum, Southern Methodist Univ. Hamburger Kunsthalle, Madrid, 2014, pp. 236.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 563.
Una pintura origl en Lienzo de mano de Jph. Rivera, que reptª Sn Guillermo Duque de Aquitania en el Desierto, parte desnudo, y parte vestido de Estera; con el cetro, y corona a los Ps y en la mano derecha un pan en accion de recivirle un Cuerbo. tiene seis tercias, y diez dedos de alto. tres y quince de ancho. Marco dorado con Targetas a las esquinas...1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 563.
Ôtra de un Santo Rey de pie vestido de estera, del Españoleto, de siete pies de alto, y quatro de ancho, marco dorado, y talladas las esquinas, vale tres mil y quinientos reales

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 524.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 524.
Collantes. / 524. San Guillermo, duque de Aquitania. / Recibe en el desierto el pan del cielo que le trae un cuervo, y tiene la corona y el cetro á los pies. / Alto 6 pies; ancho 3 pies, 10 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 708.

Catálogo Museo del Prado, 1972. Núm. 3027.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 018A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Bread

Crown / Wreath

Scepter/Sceptre

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Collantes, Francisco

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up