The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Still Life with Sweetmeats and Glass Vessels
Hamen y León, Juan van der
Close Continuar a ficha de la obra

Hamen y León, Juan van der

Madrid, 1596 - Madrid, 1631

See author's file

Still Life with Sweetmeats and Glass Vessels

1622. Oil on canvas

A narrow board bears a small selection of objects and victuals worthy of a snack. Their volumes and qualities are defined by the light, making the various elements stand out on a very dark background. The perceptible influence of Sánchez Cotán and the knowledge of Italian tenebrist painting made this the most unanimously admired still life by Van der Hamen. The view of these sweets became a perfect trompe-l’oeil and an elegant invitation to taste candied fruit, wafers and aloja, a drink of Moorish origin made with honey, water and aromatic spices whose sweetness explains the flies that hover over its flask. This work may have been intended to hang over a door. It is signed and dated on the lower left corner.

Technical data

Inventory number
P001164
Author
Hamen y León, Juan van der
Title
Still Life with Sweetmeats and Glass Vessels
Date
1622
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 52 cm.; Width: 88 cm.
Provenance
Royal Collection (Royal Palace of El Buen Retiro, Madrid, 1794, n. 115).

Bibliography +

Torres Martin, Ramon, La naturaleza muerta en la pintura española, Seix Barral, Barcelona, 1971, pp. 21/lám. 3.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Triadó, Joan Ramón, Juan van der Hammen bodegonista., ESTUDIOS PRO ARTE, 1975, pp. 31-76.

Simón Palmer, María del Carmen, La Cocina de Palacio 1561-1931, Castalia, Madrid, 1977, pp. 53.

D. Antonio de Pereda (1611-1678) y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura, Dirección General del Patrimonio, Madrid, 1978.

La nature morte de Brueghel a Soutine, Galerie des Beaux-Arts, Burdeos, 1978, pp. 92.

López Rey, José, Velázquez. The Artist As a Maker, Bibliotheque des Arts, Lausanne-Paris, 1979, pp. 28/lám. 13.

Langemeyer, G., Stilleben in Europa, Estfalisches Landesmuseum, Munster-Badeb-Baden, 1980, pp. 393.

Díaz Padrón, Matías, 400 Años de Pintura Española, Museo de Cultura, Madrid, 1981, pp. 138.

Pita Andrade, José Manuel, Ob el Grieka Ob Goje, Narodni Muzei, Belgrado, 1981, pp. 108.

Pintura española de bodegones y floreros de 1600 a Goya /, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas, Madrid, 1983, pp. 53.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 325.

Jordan, W. B., Spanish still life in the Golden Age: 1600-1650, Kimbell Art Museum, Fort Worth, 1985, pp. 112-113.

Velázquez en Zijn Tijd: zeventiende-eeuwse Spaanse schilderk, Rijks Museum, Amsterdam, 1985, pp. 52.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España, Espasa-Calpe, Madrid, 1986, pp. 680/lám. 274.

Monstruos, enanos y bufones en la Corte de los Austrias: (a propósito del ''Retrato de enano'' de Juan Van der Hamen) / [comisario de la exposición, Manuela B. Mena Marqués], Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1986, pp. 42.

Barghahn, Barbara Von, Philip IV and the Golden House of the Buen Retiro in the Tradition of Caesar, Garland PublishingInc, Nueva York. Londres, 1986, pp. 360.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio 1653-1726, Vidas, Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 154.

De Greco à Picasso, Ministerio de Cultura, Madrid, 1987, pp. 250.

Pérez Sánchez, Alfonso E., La nature morte espagnole du XVII sièecle a Goya, Office du Livre; Vilo, Friburgo, 1987, pp. 48/ lám.33.

Hammen, L.Van Der, Over Het Spaanse Geslacht Van Der Hammen en Zijn Nederlandse, De Naderlandsche Leeuw, Holanda, 1987.

Moulin, Leo, Les Liturgies de la Table. Une Histoire Culturelle du Manger, Fonds Mercator, Anvers, 1989, pp. 327.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº104.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 79/lám. 64.

Karge, H., Vision Oder Wirklichkeit. Die Spanische Malerei Der Neuzeit, Klinkhardt & Biermann, Munich, 1991, pp. 190.

Caturla, Maria Luisa, Francisco de Zurbarán, Wildenstein Institute, París, 1994, pp. 100.

Jordan, William B., El bodegón español de Velázquez a Goya, Ediciones el Viso, Madrid, 1995, pp. 151.

Museo Nacional del Prado, La belleza de lo real: floreros y bodegones españoles en el, Museo del Prado, Madrid, 1995, pp. 52.

Jordan, William B., Spanish Still Life From Velazquez To Goya, National Gallery, London, 1995, pp. 51.

Cherry, Peter, Arte y naturaleza: el bodegón español en el siglo de oro, Ediciones Doce Calles, Aranjuez(Madrid), 1999, pp. 166/lám. 111.

El bodegón, Galaxia GutenbergCírculo de Lectores, Madrid, 2000, pp. 27.

Museo Nacional del Prado, El Greco y la pintura española del Renacimiento: guía, Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 222.

Obras Maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokyo, 2002.

Fran, El Greco, Till, Dalí: dialog med spanskt maleri, Nationalmuseum, Stockholm, 2003.

Portús, Javier, La Colección de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 139.

Page, Jutta-Annette, Beyond Venice : Glass in the Venetian Style, 1500-1750, Corning Museum of Glass, Nueva York, 2004, pp. 94 / 7.

Jordan, William B., Juan Van Der Hamen y Leon y la Corte de Madrid, Patrimonio Nacional, Madrid, 2005.

López Fanjul, M. Pérez Preciado, J. J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado, XXIII, 2005, pp. 84-110.

El vino en El Prado, Fundación para la cultura del vino, 2007.

In the presence of things: four centuries of European still-life painting, Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon, 2010, pp. 180-181.

Ripollés, Carmen, Fictions of abundance in early modern Madrid: Hospitality, consumption and artistic identity in the work of Juan van der Hamen y León, Renaissance quarterly., LXIX n.1 spring, 2016, pp. 155-199 [156-157 f.1].

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Buen Retiro, 1701-1703. Núm. s. n..
[705] Una Pinttura de vara de largo y ttres quarttas de alto con Vnos dulzes, Uarquillos y Uidrios de mano de Bander hamen Con marco negro tasada en ttres doblones ... 180

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 115.
Otra [pintura] de Vandelgamen: Unos dulces barquillos y Vidrios, de vara de largo y tres quartas de alto con marco dorado...240

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 104.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 104.
Vander Hamen (D. Juan de) / 104. Bodegón / alto 1 pie, 10 pulg, 6 lin; ancho 3 pies, 2 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1053.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 1164.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 1164.

Exhibitions +

Juan van der Hamen y León y la corte de Madrid
Madrid
20.10.2005 - 22.01.2006

From El Greco to Dalí: Spanish Masters and their Followers
Estocolmo
27.02.2003 - 18.05.2003

Obras Maestras del Museo del Prado - Tokio
Tokio
05.03.2002 - 23.06.2002

Spanish still life. Painting from Sánchez Cotán to Goya
Londres
22.02.1995 - 21.05.1995

Cinco Siglos de Arte Español
París
05.10.1987 - 05.01.1988

Location +

Room 008A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Foodstuffs

Decorative object and tableware: .33.

Recipient: .33.

Update date: 03-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Hamen y León, Juan van der

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up