The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Annunciation
Campin, Robert
Close Continuar a ficha de la obra

Campin, Robert

Valenciennes, 1375 - Tournai, 1444

See author's file

The Annunciation

1420 - 1425. Oil on oak panel Not on display

The event is set in a gothic temple, alluding to the New Law that replaces the old one, represented by the Romanesque tower in the background. The sculptures on the outside of the church and on the tower and Bible passages in the stained-glass windows reinforce this idea, and that of the Redemption. That is the case of Moses and David, or the sacrifice of Isaac´s, which foreshadows that of Christ. This is an early work, made before Weyden entered Campin´s workshop in 1427. The master´s hand is not unanimously accepted by critics. Acquired by Felipe II from the sculptor, Jacome Trezzo, this work entered El Escorial in 1584.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P001915
Author
Campin, Robert
Title
The Annunciation
Date
1420 - 1425
Technique
Oil
Support
Oak panel
Dimension
Height: 76 cm.; Width: 70 cm.
Provenance
Royal Collection (acquired by Felipe II from Jacome Trezzo for the Monasterio de El Escorial, Madrid, 1584; Oratorio de la enfermería, 1839).

Bibliography +

Crowe, J. A(Joseph Archer), Les anciens peintres flamands: leur vie et leurs oeuvres, F. Heusner, Bruselas, 1862, pp. 125.

Allgemeines Künstlerlexikon : die bildenden Künstler aller Z, Saur, 1913, pp. 243-245.

Belgische Kunstdenkmäler, F.Bruckmann, Munich, 1923, pp. 268.

Friedländer, Max J., Die altniederlandische malerei, Paul Cassirer, Berlín, 1924, pp. 70.

Baldass, Ludwig, Jan Van Eyck, Phaidon Publishers Inc, Londres, 1952, pp. 25/ lám.23.

Tüngel, Richard, 400 Jahre Kunst, Kultur, und Geschichte im Prado, Schweizer Verlagshaus, Zurich, 1964.

Panofsky, Erwin, Early netherlandish painting: its origins and character, Icon Editions, Nueva York, 1971, pp. 175.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Davies, Martin, Rogier Van Der Weyden: an essay, with critical catalogue of, Phaidon, Londres, 1972, pp. 256-257 L.147-149.

Dhanens, Elisabeth, Hubert et Jean Van Eyck, Fonds Mercator, Amberes, 1980, pp. 322/ lám.199.

Bermejo, Elisa, La pintura de los primitivos flamencos en España, C.S.I.C., Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1980, pp. 84.

Klein, Dan, The History of Glass, Orbis, Waanders Uitgevers, 1984, pp. 137.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 113.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Panofsky, Erwin, Les Primitifs Flamands, Hazan, Paris, 1992, pp. 253.

Les primitifs flamands et leur temps, La Renaissance du Livre, Belgique, 1994, pp. 315.

Pächt, Otto, Van Eyck and the Founders of Early Netherlandish Painting, Harvey Miller Publishers, London, 1994, pp. 50.

Châtelet, Albert, Robert Campin. Le Maitre de Flemalle. La Fascination du Quot, Fonds Mercator, Anvers, 1996, pp. 210.

Checa Cremades, F, Un príncipe del Renacimiento: Felipe II, un monarca y su ép..., Sociedad Estatal para la Commemoración de los cent..., Madrid, 1998, pp. 582.

Museo Nacional del Prado, Pintura flamenca de los siglos XV y XVI: guía, Museo del Prado, Aldeasa, Madrid, 2001, pp. 50-51.

Nys, Ludovic, ''Le maître de Flémalle à Gand: À propos du marriage de la Vierge et de L´Annonciation du Musée du Prado.'' En Campin in context : peinture et société dans la vallée de l’..., Koninklijk Instituut voor het 200, 2007, pp. 239-254/fig.10.

Kemperdick,S. Sander, J., Der Meister von Flémalle und Rogier van der Weyden, Hatje Cantz, Ostfildern, 2008, pp. 225 n.9.

Alba, Laura, El Maestro de Flémalle en el Museo Nacional del Prado. Nuevas consideraciones técnicas, Boletín del Museo del Prado, XXVII, 2009, pp. 6-25.

García-Frías Checa, Carmen, 'De la grandeza y variedad de la pintura que hay en esta casa' La colección pictórica de Felipe II en El Monasterio de El Escorialo, De El Bosco a Tiziano: arte y maravilla en El Escorial, Patrimonio Nacional, Madrid, 2013, pp. 35-51 [37].

Maurer, G., Goya: lo bello y lo recóndito. En: La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 66-67.

Mena, M. Albarrán, V, La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 7 n.5.

Pérez Preciado, José Juan, ''Restituir la paternidad de algunas tablas muy bellas''. Sobre las atribuciones históricas de la pintura neerlandesa antigua en el Museo del Prado (1819-1912)., Boletín del Museo del Prado, XXXII, 2014, pp. 10, 13, 14, 15, 18, 19.

Reyniers, Jeroen, Onbekend maakt onbemind. Een vijftiende-eemus schiderij in de stijl van Rogier van der Weyden in de Antwerpse kathedraal., Revue belge d'archéologie et d'histoire de l'art, LXXXIV, 2015, pp. 57-123 [95 f.25].

Strehlke, C.B, 'Robert Campin. La Anunciación' En:, Fra Angelico y los inicios del Renacimiento en Florencia, Museo Nacional del Prado,, Madrid, 2019, pp. 172 n.31.

Other inventories +

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 408.
''Escuela de van-Eick. (Flamenca del siglo 15) / 408. La Anunciación de nuestra señora. / El cuadro esta dividido en dos compartimentos por el edificio gótico que le sirve de fondo. A la derecha está María arrodillada recibiendo el mensaje divino, y a la izquierda el ángel cubierto con una riquísima capa de coro. (E) (tabla.) / Alto 2 pies, 8 pulg, 6 lin; ancho 2 pies, 6 pulg.'' [Inventario Real Museo, 1857]

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1853.

Exhibitions +

Contraprestación con el Museo de San Marcos
Florencia
26.09.2019 - 07.01.2020

Fra Angelico and the Rise of the Florentine Renaissance
Madrid
28.05.2019 - 15.09.2019

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Die Geburt der Modernen Malerei - The Arise of Modern Painting
Frankfurt
21.11.2008 - 01.03.2009

Location +

(Temporary Exhibition)

Displayed objects +

Window, Artistic stained-glass: Vidrieras artísticas realizadas con piezas de vidrio coloreado, que contienen motivos religiosos y elementos decoraticos, heráldicos, etc.; con orlas decorativas; unidas por medio de emplomado y con refuerzos metálicos en horizontal.

Update date: 01-11-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Campin, Robert

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up