The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France
Coello, Claudio
Close Continuar a ficha de la obra

Coello, Claudio

Madrid (Spain), 1642 - Madrid (Spain), 1693

Coello, Claudio See author's file

The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France

Ca. 1665. Oil on canvas Room 018A

Surrounded by angels, the Holy Family, with Saint Elizabeth and the infant Saint John, receive Saint Louis, King of France. The background combines architecture and curtains. This work is organized like a large stage set, using the infant Saint John and an adjacent lamb to invite the viewer to participate. The dynamic and complex composition with its brilliant and expansive colors recalls models from the Flemish Baroque. The subject is a spectacular Baroque reply to the “sacred conversations” of the Renaissance. The painting is signed alongside Saint John´s right foot and is thought to have been painted for Luis Faures, a member of Mariana of Austria´s Life Guards.

Technical data

Related artworks

The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
Inventory number
P000661
Author
Coello, Claudio
Title
The Virgin and Child adored by Saint Louis, King of France
Date
Ca. 1665
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 229 cm.; Width: 249 cm.
Provenance
Royal Collection (New Royal Palace, Madrid, “pieza de vestir”, 1794, s. n.; Royal Palace, Madrid, “[1ª] pieza de vestir”, 1814-1818, s.n.)

Bibliography +

Palacio Nuevo (Madrid) Inventarios Reales en 12 volúmenes y un índice (fotocopias), Madrid, 1794.

Stirling Maxwell, William, Sir, Annals of the artists of Spain, III, John Ollivier, Londres, 1848, pp. 1201.

Laurent, J, Catalogue des Principaux tableaux des Musées d'Espagne reproduits en Photographie en vertu d'une concession spéciale de sa Majesté la Reine. Première et deuxième série comprenant les principaux chefs d'Oeuvre du Musée Royal de Madrid., Rojas y compañia, Madrid, 1867, pp. 6 n.201.

Madrazo, Pedro, Claudio Coello, Almanaque de La Ilustración, 7, 1880, pp. 52-53.

Sentenach y Cabañas, Narciso, La pintura en Madrid: desde sus orígenes hasta el siglo XIX, Administración del "Boletín de la Sociedad Español, Madrid, 1907, pp. 167.

Beruete y Moret, Aureliano de, The School of Madrid, Duckworth and Co.-Charles Scrib, Londres, 1909, pp. 246.

Mayer, August L, 'Claudio Coello' En: Allgemeines lexicon der dildenden künstler., 7, U.Thieme and F.Becker, Leipzig, 1912, pp. 165-166.

Dayot, Armand, Le Prado de Madrid. Vol. I, I, Editions Pierre Lafitte, Paris, 1914, pp. 219.

Mayer, August L.1885-1944, Geschichte Der Spanischen Malerei, Klinkhardt & Bierman, Leipzig, 1922, pp. 470.

Mayer, August L., Historia de la Pintura Española, Espasa Calpe, Madrid, 1928, pp. 446.

Mayer, August, Anotaciones a algunos cuadros del Museo del Prado, Boletín de la Sociedad española de excursiones, XLII, 1934, pp. 293.

Lafuente Ferrari, Enrique, Breve historia de la pintura española, Misiones de Arte, Madrid, 1934, pp. 245.

Friedländer, M.J. Lafuente Ferrari, E., El realismo en la pintura española del s. XVII, Barcelona, 1935, pp. 154.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, IV, Salvat, Barcelona, 1945, pp. 364.

Lafuente Ferrari, Enrique, Breve historia de la pintura española, Dossat, 1946, pp. 245.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio, El Museo Pictorico y Escala Optica. Vol. I y II, Aguilar, Madrid, 1947, pp. 1060.

García Guinea, Miguel Ángel, Un cuadro desconocido de Claudio Coello, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología (BSAA), 15, 1948-49, pp. 261-266 [263].

Pla y Cargol, José, Carreño, Coello, Pantoja y Valdés Leal, Gerona, 1955, pp. 50.

Gaya Nuño, Juan Antonio, Claudio Coello, Instituto Diego Velázquez, del Consejo Superior de, Madrid, 1957, pp. 10, 17-18, 25,34. L.11.

Chueca Goitia, Fernando, Arte de España: Madrid y Sitios Reales, Seix Barral, Barcelona, 1958, pp. 76.

Kubler, George, Art and Architecture in Spain and Portugal and their american dominios 1500-1800., Penguin Books, Baltimore, 1959, pp. 289.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1971, pp. 308.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 146 n.661.

Ponz, Antonio, Viage de España, VI, Madrid, 1972, pp. 40.

Gállego, Julián, Visión y símbolos en la pintura española del Siglo de Oro, Aguilar, Madrid, 1972, pp. 296-297.

Luca de Tena, C. Mena, M, Guía del Prado, Silex, Madrid, 1980, pp. 35.

Valdivieso, E. Otero, Urrea, J., Historia del arte hispánico vol IV El Barroco. El Rococó, Alhambra, Madrid, 1980, pp. 322.

Sullivan, Elj, Painting in Spain 1650-1700 From North American Collections., The Art Museum, Princenton, 1982, pp. 23-24 fg.15.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 152-153.

Sullivan, Edward J., Baroque painting in Madrid: the contribution of Claudio Coello, University of Missouri Press, Columbia, 1986, pp. 18, 54, 114-116, n. P15,131-2.

De Greco à Picasso, Ministerio de Cultura, Madrid, 1987, pp. 198-200 n.48.

Sullivan, Edward J., Claudio Coello y la pintura barroca madrileña, Nerea, Madrid, 1989, pp. 41-42, 171-173 n.P15,185-186.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. 98 n.306.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 247 Lám. 224.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 154.

Morales y Marín, José Luis, Paintings of The Prado, Bulfinch press book, Boston, 1994, pp. 154-155.

Benito Olmos, Aurora, Arte y Musica en el Museo del Prado, Fundacion ArgentariaVisor, Madrid, 1997, pp. 122.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 246-247.

Portús, Javier, La colección de pintura española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 156.

González Escribano, Raquel, 'Claudio Coello' En: Enciclopedia del Museo del Prado, III, T.F. Editores - Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 741-743 [743].

Zamperini, Alessandra, 'Claulio Coello, 'San Luigi, re di Francia, adora la Sacra Famiglia' En:, Il Potere e la Grazia. I santi patroni d' Europa, Skira, Roma, 2009, pp. 225 L.143.

Pisvin, Katia, 'Peter Paul Rubens. La Vièrge à l' Enfant sur un trône avec des saints' En:, Sensation et Sensualité. Rubens et son Héritage, Bozar Books - Fonds Mercator, Bruselas, 2014, pp. 204-207 [204-207 n.95].

García Cueto, David, Claudio Coello: pintor, 1642-1693, Arco Libros - La Muralla, Madrid, 2016, pp. 73-77 f.3.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. s. n..
Pieza de Bestir [...] {65} Tres varas de largo y dos y media de alto: Nuestra Señora con el niño Jesus en el regazo, Stª. Ana que le presenta unas flores, Sn. Josef y otros varios Santos: Claudio Coello .... 24.000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
[1ª] pieza de vestir [...] {21202} Tres varas largo dos y media de alto, Nuestra Señora cone el Niño Jesus Santa Ana que le presenta unas flores san Jose y otros Santos = Claudio Coello

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 306.
Cladio Coello. / 306. asunto mistico. / La Virgen, ocupando un asiento elevado bajo un hermoso portico presenta al Niño Dios a la adoracion de varios santos, entre ellos santa Isabel, que le ofrece un canastillo de frutas. San Luis ocupa el primer termino, y puestos en el suelo cetro y corona está en actitud de arrodillarse para ofrecer por su parte al salvador su espada, la corona de espinas y los clavos. A la izquierda está San Juan con el corderillo, y detras dos ángeles mancebos cantando loores al señor, y tocando un instrumento. (C.L.).</br>Alto 8 pies, 2 pulg, 6 lin; ancho 8 pies, 11 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 702.
702.-Asunto místico / Alto 2,29. Ancho 2.49.-Lienzo.-(Compañero del anterior). La Virgen, ocupando un trono, bajo un pabellon encarnado, que recogen unos ángeles, rodeada de personas de la Sagrada Familia, tiene en brazos á Jesus niño, y lo presenta á la adoración de San Luis, rey de Francia, el cual, con la espada y la corona de espinas en la mano derecha, y recogiendo con la izquierda su manto de brocado, va á arrodillarse en las gradas del trono. Componen la sagrada comitiva San José, Santa Isabel y otra Santa, San Juan niño, que colocado en primer término, con el cordero de lado...

Exhibitions +

Rubens and his Legacy
Londres
24.01.2015 - 10.04.2015

Rubens and his Legacy
Bruselas
25.09.2014 - 04.01.2015

Pintura de Reinos. Identidades compartidas en el mundo hispánico
México D.F.
02.03.2011 - 31.08.2011

Painting from the Viceroyalties. Shared Identities in the Hispanic World
Madrid
26.10.2010 - 30.01.2011

Il Potere e la Grazia. I Santi Patroni dell´Europa
Roma
07.10.2009 - 31.01.2010

Cinco Siglos de Arte Español
París
05.10.1987 - 05.01.1988

Location +

Room 018A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Armor

Sword

Scepter/Sceptre

Crown / Wreath

Update date: 16-10-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Coello, Claudio

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up