The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Adoration of the First Magus
Berruguete, Pedro
Close Continuar a ficha de la obra

Berruguete, Pedro

Paredes de Nava, Palencia (Spain), 1445 - Madrid? (Spain), 1503

See author's file

Adoration of the First Magus

1493 - 1499. Tempera on twill / twill weave canvas Room 057B

This composition, together with the one that completes the episode, showing the other two Magi (P126), was painted to cover the doors of an organ, probably the one in the church of Santo Tomás in Ávila. The oldest Magus kneels before the Virgin and Child while presenting a casket of gold, an offering that symbolises Christ’s royalty. The composition and architecture reveal Berruguete’s time in Italy.

The scene unfolds behind an arch in a wall, within an architectural structure -arranged in an oblique planecomprising ornate, pseudo-Corinthian columns. As in Italian paintings influenced, Mary is raised up on a high platform which distances her from the faithful and endows her with a monumental presence.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Saint Paul
Tempera on twill / twill weave canvas, 1493 - 1499
Saint Peter
Tempera on twill / twill weave canvas, 1493 - 1499
Two Magi
Tempera on twill / twill weave canvas, 1493 - 1499
Inventory number
P000125
Author
Berruguete, Pedro
Title
Adoration of the First Magus
Date
1493 - 1499
Technique
Tempera
Support
Twill / twill weave canvas
Dimension
Height: 350 cm.; Width: 206 cm.
Provenance
Church of Santo Tomás, Ávila; Church of San Pedro, Ávila; Museo de la Trinidad, 1872

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. nº 1070.

Lafora García, Juan, Pedro Berruguete: apuntes para la catalogacion de algunas de sus obras, Arte Español / Revista Española de Arte, 8, 1926/1927, pp. 163-169.

Sergas y cuadros, Sociedad Española de Amigos del Arte, 1926-27, pp. 163.

Mayer, August L., Historia de la Pintura Española, Espasa Calpe, Madrid, 1928, pp. lám. 158.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del Arte Hispánico, III, Salvat, Barcelona, 1931, pp. 333.

Metropolitan Museum of Art, H. O. Havemeyer Collection. Catalogue of Paintings, Prints,, Privately Printed, Berlin, 1957, pp. lám. 213.

Juste de Gand: Berruguete et la Cour D´urbino, Editions de la Conaissance S.A., Gante, 1957.

Nigel,U., The Epiphany and the Eucharist on the interpretation of Eucharistic motifs in Medieval Epiphany scenes, The Art bulletin, t.49 n.4 Dec., 1967, pp. 311-316.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 54.

Silva Maroto, María Pilar, La iconografía como clave para una mejor comprensión de la personalidad de Pedro Berruguete, Cuadernos de arte e iconografía, II (4), 1989, pp. 138.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas, Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 47.

Silva Maroto, María Pilar, Pedro Berruguete, Junta de Castilla y León, Salamanca, 1998, pp. lám. 85.

Yarza, Joaquín, Algunas reflexiones sobre iconografía en Pedro Berruguete y su época, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004, pp. 249, 260 / lám. 11.

Ramos Gómez, Luis Javier, Pedro Berruguete y algunos de sus recursos perspectívicos espaciales, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004, pp. 217, 221 nt.13.

Caballero Escamilla, S., Las sargas de Pedro Berruguete en el Museo del Prado: origen e interpretación iconográfica, Boletín del Museo e Instituto "Camón Aznar"., 101, 2008, pp. 7-30 [9-19 f.1].

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 1070.
La adoracion de los reyes, en q.e se ve a la Virgen sentada en una escalinata, con el Niño en el regazo y un rey arrodillado presentando al niño una ofrenda. F.s tamº nat.l y cuerpo entº / Autor / Alto 3,46; ancho 2,00 / Id.id.id. / N 15 tripdo / I galofre / 1ª clase.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 1070.
ESCUELAS ITALIANAS. / 1670 y 1671.[errata] La Adoracion de los Reyes. / Lienzo. - Cada uno: Al. 3,43. - An. 2,01. - Fig. t. n. c. e. / Unidos estos cuadros figuran la Adoracion de los Reyes Magos. En el 1670, que es el de la izquierda, está la Vírgen sentada presentando su divino Hijo al Rey, y en el núm. 1671 se ven los otros Reyes que se aproximan a la Sacra Familia. Estos Lienzos, no pintados al óleo, sino a la manera que se pintaban las llamadas Sargas, fueron mamparas o puertas que cubrieron algun retablo. Cerradas, o sea unidas del modo descrito, ofrecen el lado exterior, así como abiertas quedaria un apóstol a cada lado del retablo. Aún hay en Toledo grandes retablos cerrados de este modo. Recuerdan estos lienzos algo del estilo de Mantegna.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 057B (On Display)

Expuesto
Update date: 09-10-2019 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Berruguete, Pedro

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up