The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Two Magi
Berruguete, Pedro
Close Continuar a ficha de la obra

Berruguete, Pedro

Paredes de Nava, Palencia (Spain), 1445 - Madrid? (Spain), 1503

See author's file

Two Magi

1493 - 1499. Tempera on twill / twill weave canvas Room 057B

The scene of the Adoration of the Magi, which begins with the depiction of the eldest Magus presenting his offering to the Christ Child (P125), is completed with this second one in which the other two Kings wait to present chalices containing the frankincense and myrhh, symbols of the Child’s divinity and his role as mankind’s redeemer. This composition, together with the one that completes the episode, showing the other two Magi (P125), Saint Paul (P123), and Saint Peter (124) was painted to cover the doors of an organ, probably the one in the church of Santo Tomás in Ávila.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Saint Paul
Tempera on twill / twill weave canvas, 1493 - 1499
Saint Peter
Tempera on twill / twill weave canvas, 1493 - 1499
Adoration of the First Magus
Tempera on twill / twill weave canvas, 1493 - 1499
Inventory number
P000126
Author
Berruguete, Pedro
Title
Two Magi
Date
1493 - 1499
Technique
Tempera
Support
Twill / twill weave canvas
Dimension
Height: 350 cm.; Width: 206 cm.
Provenance
Church of Santo Tomás, Ávila; Church of San Pedro, Ávila; Museo de la Trinidad, 1872

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. nº1071.

Lafora García, Juan, Pedro Berruguete: apuntes para la catalogacion de algunas de sus obras, Arte Español / Revista Española de Arte, 8, 1926/1927, pp. 163-169.

Mayer, August L., Historia de la Pintura Española, Espasa Calpe, Madrid, 1928.

Juste de Gand : Berruguete et la Cour D´urbino, Editions de la Conaissance S.A., Gante, 1957.

Heydenreich, Ludwig H., [El Renacimiento italiano], Aguilar, Madrid, 1965, pp. lám. 165.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Wehli, Tunde, Painting in Medieval Spain, Korvina Kiado, Budapest, 1980.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 54.

Veliz, Zahira, Artists'Techniques in Golden Age Spain. Six Treatises in Translation, Cambridge University Press, Cambridge. Londres, 1986, pp. 46.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas, Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991.

Silva Maroto, María Pilar, Pedro Berruguete, Junta de Castilla y León, Salamanca, 1998, pp. lám. 86.

Ramos Gómez, Luis Javier, Pedro Berruguete y algunos de sus recursos perspectívicos espaciales, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004, pp. 217, 221 nt.13.

Caballero Escamilla, S., Las sargas de Pedro Berruguete en el Museo del Prado: origen e interpretación iconográfica, Boletín del Museo e Instituto "Camón Aznar"., 101, 2008, pp. 7-30 [9-19 f.2].

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 1071.
Los dos reyes restantes del primer cuadro, guiados por la estrella: figs tamº nat.l y cuerpo entº / Autor / Alto 3,46; ancho 2,00 / Id.id.id. / N 15 cuadrº / I Galofre / 1ª clase.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 1071.
ESCUELAS ITALIANAS. / 1670 y 1671.[errata] La Adoracion de los Reyes. / Lienzo. - Cada uno: Al. 3,43. - An. 2,01. - Fig. t. n. c. e. / Unidos estos cuadros figuran la Adoracion de los Reyes Magos. En el 1670, que es el de la izquierda, está la Vírgen sentada presentando su divino Hijo al Rey, y en el núm. 1671 se ven los otros Reyes que se aproximan a la Sacra Familia. Estos Lienzos, no pintados al óleo, sino a la manera que se pintaban las llamadas Sargas, fueron mamparas o puertas que cubrieron algun retablo. Cerradas, o sea unidas del modo descrito, ofrecen el lado exterior, así como abiertas quedaria un apóstol a cada lado del retablo. Aún hay en Toledo grandes retablos cerrados de este modo. Recuerdan estos lienzos algo del estilo de Mantegna.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 057B (On Display)

Expuesto
Update date: 09-10-2019 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Berruguete, Pedro

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up