The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Baile en máscara
Paret y Alcázar, Luis
Close Continuar a ficha de la obra

Paret y Alcázar, Luis

Madrid, 1746 - Madrid, 1799

Miniatura autor

Baile en máscara

Ca. 1767. Oil on panel, 40 x 51 cm.

A panoramic representation of a celebration held, perhaps, in the Prince´s Theater in Madrid. The boxes are filled with people watching the crowd dancing on the ground floor, below. They show various emotions and sentiments, dancing and flirting to the sound of music being played by the orchestra in the main box. The innumerable figures are sketched in with clear, rapid brushstrokes, as was Paret´s custom. The affected rococo style and the complex composition, with a low viewpoint, are characteristic of his earliest works. The fine brushstrokes and pastel colors help to suggest the feeling of nocturnal festivities and the energy of the crowd. This was not a commissioned work; it was painted on the artist´s own initiative, as is explained in the inscription with which he signs it. It comes from the collections of the Infante don Luis and was later listed among the possessions of the Marquis of Salamanca.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P02875
Author
Paret y Alcázar, Luis
Title
Baile en máscara
Date
Ca. 1767
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
High/Height: 40 cm.; Width: 51 cm.
Provenance
Infante Don Luis; Marquis of Salamanca; acquisition for the Prado Museum with funds from the Legacy of the Count of Cartagena, 1944.

Bibliography +

Sánchez Cantón F.J, Pintores de los Borbones, Boletin de la Sociedad Española de Excursiones, 24, 1916, pp. 143.

Gaya Nuño, J.A, Luis Paret, Boletin de la Sociedad Española de Excursiones, 56, 1952, pp. 138.

Delgado,O., Paret y Alcázar, Universidad de Puerto Rico, Madrid, 1957.

Goya and his times: Royal Academy Winter Exhibition, 1963-4:, Royal Academy of Arts in London, Londres, 1963, pp. 15.

Ressort, C., Eugenio Lucas et les Satellites de Goya, Musee du Louvre, Paris, 1972.

Puente, Joaquín de la, Del Greco a Goya, Ministerio de Cultura, Madrid, 1978.

Prinz Von Hohenzollern, J.G., Von Greco Bis Goya. Vier Jahrhunderte Spanische Malerei, Haus Der Kunst, Munich, 1982, pp. 228.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 491-492.

Domínguez Díez, Rosalía; Gallego García, Ángela, La elegancia y el desgarro en el teatro madrileño del XVIII, VILLA DE MADRID, 24, 1986, pp. 7.

Starobinski, Jean, L'Invention de la Liberte. 1700-1789, FlammarionSkira, Ginebra, 1987, pp. 94.

Iglesias, Maria del Carmen, Carlos III y la ilustración: 1788-1988, Ministerio de Cultura, Madrid, 1988, pp. 207.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres, 1988, pp. 84.

Robertson, Ian1928-, Los Curiosos Impertinentes. Viajeros Ingleses por España Des, Serbal.C.S.I.C., Madrid, 1988, pp. 65.

Tomlinson, Janis, Goya in the Twilight of Enlightenment, Yale University Press, New Haven.Londres, 1992, pp. 183/ lám.69.

Quesada, Luis, Luz y Lumbre en la Pintura Española, Fundacion Sevillana de Electricidad, Sevilla, 1992, pp. 87/ lám.94.

Morales y Marín, José Luis, Pintura en España: 1750-1808, Cátedra, Madrid, 1994, pp. 206/ lám.116.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 171.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

Benito Olmos, Aurora, Arte y Musica en el Museo del Prado, Fundacion ArgentariaVisor, Madrid, 1997, pp. 206.

Morales y Marín, José Luis, Luis Paret. Vida y obra, Aneto Publicaciones, Zaragoza, 1997, pp. 110.

El Conde de Aranda, Gobierno de Aragon, Zaragoza, 1998.

Kuster, Ulf, Theatrum Mundi : Die Welt Als Bühne, Edition Minerva, Munich, 2002, pp. 118.

Portús, Javier (1961-), La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 183.

Molina, Alvaro, Vestir la Identidad, Construir la Apariencia : la Cuestion d, Ayuntamiento de Madrid., Madrid, 2004, pp. 92.

Vidal Rivas, Julián, Los fuegos en las luces, culturas visuales en la sociabilidad ilustrada, Goya, En-Mz, 2012, pp. 72.

Obón, M., Luis Paret y Alcázar. En: Calvo Serraller, F. Goya y el Infante Don Luis: el exilio y el reino : arte y ciencia en la época de la Ilustración española, Patrimonio Nacional, Madrid, 2012, pp. 159, n. 33.

Mena, M. Albarrán, V., La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 46 n.205.

Mena Marques, M, La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 338.

Martínez, Alejandro, El pincel y la máscara. Luis Paret en la encrucijada, Ars magazine, n.23 julio-septiembre, 2014, pp. 94-109 [102].

Gómez Castellano, Irene, Misterios en la trastienda.Luis Parte. la Tienda del anticuario y el debate en torno a los bailes de máscaras durante el reinado de Carlos III, Goya, Julio-Septiembre, 2015, pp. 228-243 [228,234].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (desde 1856). Núm. 1741.
1741. / Autor, Luis de Paret / Un baile en el Teatro del Príncipe / Lienzo 50 X 39 CMS. / Nº Catálogo 2875 / Adquirido por el Patronato a D. Miguel Gil Delgado en 25.000 pts. el 6-XI-944

Exhibitions +

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
21.05.2013 - 10.11.2013

Goya y el Infante Don Luis: el exilio y el reino
Madrid
22.10.2012 - 24.02.2013

Nuestros breves ocios. De Isidoro Máiquez a Julián Romea
Murcia
19.10.2009 - 10.01.2010

Theatrum Mundi - All the World's a Stage
Munich
24.05.2003 - 21.09.2003

El Conde de Aranda
Zaragoza
23.09.1998 - 10.01.1999

Location +

Room 093 (On Display)

Update date: 03-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Paret y Alcázar, Luis

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up