The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Carlota Joaquina, Infanta of Spain and Queen of Portugal
Maella, Mariano Salvador
Close Continuar a ficha de la obra

Maella, Mariano Salvador

Valencia, 1739 - Madrid, 1819

See author's file

Carlota Joaquina, Infanta of Spain and Queen of Portugal

1785. Oil on canvas

Painted in Aranjuez, this portrait depicts the eldest daughter of Charles IV and María Luisa de Parma. Born in 1775, in 1785 the Infanta married Prince Juan de Braganza, the future Juan VI of Portugal. She died in 1830. This is one of Maella’s finest portraits as well as a perfect example of the delicate refinement of court portraiture at this period.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P002440
Author
Maella, Mariano Salvador
Title
Carlota Joaquina, Infanta of Spain and Queen of Portugal
Date
1785
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 177 cm.; Width: 116 cm.
Provenance
Royal Collection (Palacio Real Nuevo, Madrid, trascuartos de la reina, 1794, s. n.; Palacio Real, Madrid, callejón de paso a las tribunas, 1814-1818, s.n.)

Bibliography +

Aranjuez. Inventario de las pinturas de este Real Sitio hecho a la muerte de Carlos III, [s.n], Madrid, 1794, pp. n. 19493.

Inventario del Palacio Nuevo. A.G.P. Administrativa. leg. 38 exp.60, f.48, 1814.

Testamentaria de Fernando VII, 1834.

Allende-Salazar, J. Sánchez Cantón, F. J., Retratos del Museo del Prado: identificación y rectificaciones, Julio Cosano, Madrid, 1919, pp. 271, n. LXI.

Exposiçao do mundo portugues: Portugal em Espanha (Obras de, [s.n], Lisboa, 1940, pp. n. 33.

Aguilera, Emiliano M., Pintores españoles del siglo XVIII, IberiaJoaquin Gil, Barcelona, 1946, pp. 21, n. XXXVII.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, XVII, Plus Ultra, Madrid, 1958, pp. 316, 321.

Goya and his times: Royal Academy Winter Exhibition, 1963-4:, Royal Academy of Arts in London, London, 1963, pp. n. 36.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, XVII, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 316 y 321.

Alcolea, S., Mariano Salvador Maella 1739-1819, The University of Kansas Lawrence, Kansas, 1967, pp. 39.

Exposicion de Arte Español, Ministerio de Asuntos Exteriores De, Tokyo, 1970, pp. n. 98.

Puente, Joaquín de la, Exposicion de Arte Español, Asahi Shimbun, Tokio, 1970, pp. n. 78.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Junquera de Vega, P., Colecciones del Patrimonio Nacional. Pintura XVIII M.S. Maella, Reales Sitios, 38, 1973, pp. 37-44.

Simó Santonja, V., Valencia en la época de los Corregidores, Ayuntamiento de Valencia, Valencia, 1975, pp. 238.

Puente, Joaquín de la, Del Greco a Goya, Ministerio de Cultura, Madrid, 1978.

Puente, Joaquín de la, Del Greco a Goya, Ministerio de Cultura, Madrid, 1978, pp. n. 55.

Salas, Xavier de, Museo del Prado: adquisiciones de 1969 a 1977, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1978, pp. 30.

Grandes Estilos de la Pintura. Vol. Iv. Pintura Barroca 1, V, Sedmay Ediciones, Madrid, 1979, pp. 15.

El arte europeo en la corte de España durante el siglo XVIII, El arte europeo en la corte de España durante el siglo XVIII., Ministerio de Cultura, Dirección General del Patri, Madrid, 1980, pp. 89.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Panorama de la pintura española desde los Reyes Católicos a, Servicio de Publicaciones del Instituto de Coopera, Madrid, 1980, pp. 124.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Panorama de la pintura española desde los Reyes Católicos a, Servicio de Publicaciones del Instituto de Coopera, Madrid, 1980, pp. 89.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 384.

Bottineau, Yves, L'Art de Cour Dans L'Espagne des Lumieres. 1764-1808, De Boccard, París, 1986, pp. 296.

Pérez Sánchez, A. E., Colección de Pintura del Banco de España, Banco de España, Madrid, 1988, pp. 82.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, London, 1988, pp. 100.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres, 1988, pp. 100, 114.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 42.

Luna, J. J., Obras inéditas de Mariano Salvador Maella y otras consideraciones, Fragmentos, 12-14, 1988, pp. 45-55 [49].

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. n. 2446.

Morales y Marín, J. L., Mariano Salvador Maella, El Avapiés, Madrid, 1991, pp. 95.

Pintura Mexicana y Española de los Siglos XVI al XVIII, Lunwerg Editores, Barcelona, 1991.

Pintura Mexicana y Española de los Siglos XVI al XVIII, Lunwerg Editores, Barcelona, 1991, pp. s/n.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Madrid, 1994, pp. 158.

Morales y Marín, José Luis, Pintura en España: 1750-1808, Cátedra, Madrid, 1994, pp. 149.

La Pintura Española, Electa, Milano, 1995, pp. 408, n. 500.

Anes, G., Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 195.

Morales y Marín, J. L., Mariano Salvador Maella. Vida y Obra, Ediciones Moncayo, Zaragoza, 1996, pp. 86, 133, n. 81.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 207.

Ansón Navarro, A., Agustín de Esteve y Marqués (Valencia, 1753-Hacia 1830). Retrato de dama, Pinturas de cuatro siglos, Caylus Anticuario, Madrid, 1997, pp. 233.

García Melero, J. E., Arte español de la Ilustración y del siglo XIX. En torno a la imagen del pasado, Encuentro, Madrid, 1998, pp. 110.

Nash Ambler, W., Goya his time and the Bank of San Carlos. In:, Paintings from the Banco de España, Washington, 1998, pp. 34.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 2000, pp. 118-120, 308.

Sancho, J. L., Francisco Goya y Fréderic Quillliet en el Palacio Real de Madrid, 1808, Boletín del Museo del Prado, XIX, 2001, pp. 115-142 [123].

Mena Marqués, M. B., Goya y Maella en Valencia. Religiosidad ilustrada y tradición, Goya y Maella en Valencia. Del boceto al cuadro de altar, Generalitat Valenciana., Valencia, 2002, pp. 70-71.

Luna, J. J., Guía actualizada del Prado. Una historia de la pintura a través de las obras del Museo, Alfiz, Madrid, 2003, pp. 106.

Lolo, Begoña, Paisajes Sonoros en el Madrid del S. XVIII : la Tonadilla Es, Paisajes Sonoros en el Madrid del S.XVII. La Tonadilla Escénica, Ayuntamiento, Madrid, 2003, pp. [72-91] 77.

Lolo, Begoña, Paisajes Sonoros en el Madrid del S. XVIII : la Tonadilla Es, Ayuntamiento, Madrid, 2003, pp. 77.

Luna, Juan José, Guía actualizada del Prado. Una historia de la pintura a través de las obras del Museo, Alfiz, Madrid, 2005, pp. 106.

Luna, J. J., Carlota Joaquina, infanta de España, futura reina de Portugal (1785). En: Ruiz Gómez, L.: El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2006, pp. 160, n. 51.

Hollweg, P., Anton Raphael Mengs’ Wirken in Spanien, Peter Lang, Frankfurt Am Main, 2008.

Ruíz Gómez, L., El retrato español en el Museo del Prado (1490-1800). En: Ruíz Gómez, L.; Barón, J. El retrato español en el Prado. Del Greco a Sorolla, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2010, pp. 26.

Mano, José Manuel de la, Mariano Salvador Maella (1739-1819) Dibujos. Catálogo razonado, Fundación Botín, Santander, 2011, pp. 312-313.

Mano, José Manuel de la, Mariano Salvador Maella. Poder e imagen en la España de la Ilustración, Fundación Arte Hispano, Madrid, 2011, pp. 530-1.

Díaz Gallegos, Carmen, 'Mariano Salvador Maella. The infanta Carlota Joaquina as child' En:, A Shared History. Treasures from the Royal Palaces of Spain., Patrimonio Nacional - Calouste Gulbenkian Museu., Lisboa, 2014, pp. 290-291 n.120.

Memorial del 12 de Octubre de 1789 de M. S. Maella.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. s. n..
Trasquartos de la Rnª nra. Señora [...] [350] Otro de dos varas y quarta de alto y vara y tercia de ancho: retrato de la Ynfanta Dª. Carlota. Maella ... 4000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
Pinturas que existen en el Callejón / que llaman de paso a las Tribunas colgadas y sin colgar [...] {21968} Dos varas y media alto vara y media ancho, la Princesa Carlota con un canario en la mano = Maella

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 2446.
Escuela Española. / 2446. Retrato de una niña con canario. / Alto 6 pies, 4 pulg; ancho 4 pies, 2 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1139A.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 2440.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 2440.

Exhibitions +

Goya y la corte ilustrada
Bilbao
14.02.2018 - 28.05.2018

Goya y la corte ilustrada
Zaragoza
27.09.2017 - 21.01.2018

El retrato español en el Prado. Del Greco a Sorolla
01.10.2010 - 08.01.2011

El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya
Madrid
12.06.2007 - 02.09.2007

El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya
Bilbao
05.03.2007 - 20.05.2007

El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya
Alicante
12.12.2006 - 18.02.2007

El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya
Toledo
19.09.2006 - 26.11.2006

El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya
Salamanca
22.06.2006 - 21.08.2006

El retrato español en el Prado. Del Greco a Goya
Santiago de Compostela
09.03.2006 - 14.05.2006

Pintura mejicana y pintura española de los Siglos XVI al XVIII
México D.F.
20.07.1991 - 31.08.1991

Location +

Room 089 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Cage

Fan

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Maella, Mariano Salvador

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up