The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Fisherfolk
Maella, Mariano Salvador
Close Continuar a ficha de la obra

Maella, Mariano Salvador

Valencia, 1739 - Madrid, 1819

See author's file

Fisherfolk

1784. Oil on canvas Room 094

At a small Mediterranean harbour with a fortress in the background, a prosperous gentleman examines the fish a beautiful fisherwoman offers him, while an elderly woman seems to have greater expectations of this promising transaction. This is a sketch for the tapestry cartoon executed by Zacarías González Velázquez for the Pieza de Damas at the Palace of El Pardo.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Embarkation
Oil on canvas, 1784
Inventory number
P000875
Author
Maella, Mariano Salvador
Title
Fisherfolk
Date
1784
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 56 cm.; Width: 75 cm.
Provenance
Royal Collection

Bibliography +

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey Fernado VII, Madrid, 1834, pp. nº 309.

Inventario Museo del Prado, 1857, pp. nº 590.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Real Museo de Pintura y Esculturas. 1849-1858, 1858, pp. nº 590.

Museo Nacional del Prado, Catálogo descriptivo e histórico del Museo del Prado de Madr, [s.n.], 1872, pp. nº 778b.

Ossorio y Bernard, Manuel, Galería biográfica de artistas españoles del Siglo XIX, [s.n.], 1883, pp. 407.

Viñaza, Cipriano Muñoz y ManzanoConde de, Adiciones al diccionario histórico de los mas ilustres profe, III, [s.n.], 1889, pp. 10.

Ruiz de Lihory, JoséBarón de Alcahalíca. 1850-1924, Diccionario biográfico de artistas valencianos, [s.n.], 1897, pp. 195.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, 1910, pp. nº 875.

Aguilera, Emiliano M., Pintores españoles del siglo XVIII, IberiaJoaquin Gil, 1946, pp. 22.

Alcolea, Santiago, Mariano Salvador Maella 1739-1819, The University of Kansas Lawrence, 1967, pp. 40-41.

Exposicion de Arte Español, Ministerio de Asuntos Exteriores, Tokio, 1970, pp. nº99.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, 1971, pp. 172.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. nº 875.

Simó Santonja, Vicente, Valencia en la época de los corregidores, Ayuntamiento de Valencia, Valencia, 1975, pp. 238.

Pablo, F., La Pesca en la Pintura, Caja de Ahorros, Vigo, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 383-384.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 174.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres, 1988, pp. 86.

Magariños, A., Las Raices de Todas las Cosas : Exposicion con Motivo del Di, Ministerio de Obras Publicas, Madrid, 1989, pp. 62.

Espinós, Adela, Pintura del fin del Barroco al Rococó inclusive, IV, Gregal Llibres, 1989, pp. 162-177 [175].

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Vol I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº 875.

Morales y Marin, J.L., Mariano Salvador Maella, Ayuntamiento de Madrid.Avapies, Madrid, 1991, pp. 88 y 168.

Rodríguez Gutiérrez de Ceballos, Alfonso, El Siglo XVIII: entre la tradición y academia, Sílex, Madrid, 1992, pp. 209.

Herrero Carretero, Mª Concepción, La Fábrica de Tapices de Madrid. Los tapices del s. XVIII. Colección de la Corona de España, I, 1992, pp. 279.

Alcolea Blanch, Santiago, Mariano Salvador Maella. 'Esaú vende su primogenitura a Jacob'. En, De la Edad Media al Romanticismo, Caylus Anticuario, Madrid, 1993, pp. 183.

Morales y Marín, José Luis, Pintura en España: 1750-1808, Cátedra, 1994, pp. 210.

Morales y Marín, José Luis, Pintura en España: 1750-1808, Cátedra, 1994, pp. 257.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, 1996, pp. 211.

Morales y Marin, Jose Luis, Mariano Salvador Maella.Vida y Obra, Ediciones Moncayo, Zaragoza, 1996, pp. 58-59, 130.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 207.

Mano, José Manuel de la, Un artículo inédito del arqueólogo José Ramón Mélida sobre el pintor Zacarías González Velázquez, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 83, 1996, pp. 373-394 [378].

Kasl, Ronda, Painting in spain in the age of enlightenment: Goya and his, Painting in Spain in the Age of Enlightenment, University of Washington Press, Washington, 1997, pp. nº 34, 217.

Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de, Gobierno de Aragón, Departamento de Educación y Cu, Zaragoza, 1997, pp. 93.

Sancho Gaspar, José Luis, Notas sobre la pintura de paisaje y marinas en los palacios de Carlos IV, I Congreso Internacional de Pintura Española del Siglo XVIII., Marbella, 1998, pp. 369-384 [375-377].

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 2000, pp. 56, 121-122, 308.

Nuñez, Bertha, Zacarías González Velázquez (1763-1834), Fundación Arte Hispánico, Madrid, 2000, pp. 228.

Luna, Juan José, Guía actualizada del Prado. Una historia de la pintura a través de las obras del Museo, Alfiz, Madrid, 2003, pp. 105.

Ansón Navarro, Arturo, 47 Mariano Salvador Maella y Pérez. Un joven caballero dando limosna a un mendigo. En, El tiempo de la pintura. Maestros españoles de los siglos XVI al XIX., Coll & Cortés, Madrid, 2007, pp. 147.

El siglo de Caylus, Caylus, Madrid, 2007, pp. 88.

Carlos IV. Mecenas y coleccionista, Patrimonio Nacional., 2009, pp. 205-207.

Mano, José Manuel de la, Mariano Salvador Maella. Poder e imagen en la España de la Ilustración, Fundación Arte Hispano, Madrid, 2011, pp. 551-3.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., Azúa, F. de, La belleza cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo del Prado - Obra Social ''La Caixa'', Barcelona, 2014, pp. 160.

Mena Marqués, M.B, 'Las clases sociales. El matrimonio desigual' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 150-161 [156 f.3.32].

Other inventories +

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 590.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 590.
Maella. 590. Otra marina / Alto 2 pies; ancho 2 pies, 7 pulg, 10 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 778b.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 875.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 875.

Exhibitions +

Goya y la corte ilustrada
Bilbao
14.02.2018 - 28.05.2018

Goya y la corte ilustrada
Zaragoza
27.09.2017 - 21.01.2018

Captive Beauty. Treasures from The Prado Museum
Tokio
10.10.2015 - 31.01.2016

Captive Beauty. Small Treasures at the Prado Museum
Barcelona
16.07.2014 - 05.01.2015

Carlos IV, mecenas y coleccionista
Madrid
22.04.2009 - 19.07.2009

Permanencia en la memoria . Cartones para tapices y dibujos de Goya
Zaragoza
14.02.1997 - 06.04.1997

Exposición sobre el Medio Ambiente
Madrid
06.06.1989 - 30.06.1989

Location +

Room 094 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Farming Implements / Ranching Implements / Fishing Implements / Hunting Implements

Update date: 15-11-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Maella, Mariano Salvador

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up