The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Immaculate Conception
Maella, Mariano Salvador
Close Continuar a ficha de la obra

Maella, Mariano Salvador

Valencia, 1739 - Madrid, 1819

See author's file

The Immaculate Conception

Ca. 1781. Oil on canvas Room 089

This is a preparatory sketch for the painting of the main altarpiece of the Chapel of Saint Anthony at Madrid´s church of San Francisco el Grande. It was part of the decoration of the church promoted by King Carlos III, which was completed in 1781. Seven court painters, all members of the Academy, were commissioned to carry out one of the most important decorative projects of that period, between 1781 and 1784: the canvases for the main altarpiece and the six altars of the church´s lateral chapels. Maella did his work on the spot, accompanied by Andrés de la Calleja, Francisco Bayeu, Mariano Salvador Maella, Antonio González Velázquez, Gregorio Ferro, José del Castillo and Francisco de Goya. Maella´s composition is in keeping with conventions followed since the Baroque, offering one of the most popular and repeated images in Spanish painting. The virgen, surrounded by little angels, wears robes moved by the heavenly wind. The resulting image is very different from the naturalistic representation of this figure of worship proposed by Goya soon thereafter (P03260).

Multimedia

Technical data

Inventory number
P007602
Author
Maella, Mariano Salvador
Title
The Immaculate Conception
Date
Ca. 1781
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 142 cm.; Width: 74 cm.
Provenance
Acquisition, 1991.

Bibliography +

Morales y Marín, J. L., Los Bayeu, Caja de Ahorros de Zaragoza, Zaragoza, 1979, pp. 56.

Iglesias, María del Carmen, Carlos III y la ilustración: 1788-1988, Ministerio de Cultura, Madrid, 1988, pp. 72.

Martín Pérez, P., Las pinturas de las Bóvedas del Palacio Real de San Ildefonso, Patrimonio Nacional, Madrid, 1989, pp. 260.

Morales y Marín, J. L., Mariano Salvador Maella, El Avapiés, Madrid, 1991, pp. 86-87.

Museo del Prado, Últimas adquisiciones: 1982-1995, Museo del Prado, Madrid, 1995, pp. 52-53, 132, n. 18.

Morales y Marín, J. L., Mariano Salvador Maella. Vida y obra, Ediciones Moncayo, Madrid, 1996, pp. 129.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 548.

Kasl, Ronda, Painting in spain in the age of enlightenment: Goya and his, Painting in Spain in the age of Enlightenment. Goya and his contemporaries, University of Washington Press, Washington, 1997, pp. 204.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 2000, pp. 58, 121-122, 308.

1802 España Entre Dos Siglos y la Devolucion de Menorca=1802, 1802 España entre dos siglos y la devolución de Menorca, Sociedad Estatal de Conmemoracion C, Madrid, 2002, pp. 64.

Mena Marqués, M. B., Goya y Maella en Valencia. Religiosidad ilustrada y tradición, Goya y Maella en Valencia. Del boceto al cuadro de altar, Generalitat Valenciana, Valencia, 2002, pp. 70.

Luna, J. J., Guía actualizada del Prado. Una historia de la pintura a través de las obras del Museo, Alfiz, Madrid, 2003, pp. 6.

Portús Pérez, Javier, La colección de pintura española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 178.

Gutiérrez Pastor, I., El mayor empeño en la pintura.Calleja, Bayeu y sus bocetos en el contexto de la decoración de San Francico el Grande de Madrid, Cajalón, Zaragoza, 2007, pp. 121.

Sánchez López, Andrés, La pintura de bodegones y floreros en España en el siglo XVI, Fundación Arte Hispánico, Madrid, 2008, pp. 358.

Mano, José Manuel de la, Mariano Salvador Maella (1739-1819) Dibujos. Catálogo razonado, II, Fundación Botín, Santander, 2011, pp. 704-705.

Mano, José Manuel de la, Mariano Salvador Maella Poder e imagen en la España de la Ilustración, Fundación Arte Hispano, Madrid, 2011, pp. 434.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2258.
Autor: Maella, Mariano Salvador / 2258. La Inmaculada Concepción / Tipo de obra: pintura / Técnica/soporte: Óleo sobre lienzo; forrado / Medidas: 1,42 x 0,74 m. (terminado en medio punto) / Nº de Catálogo: P07602 /Observaciones: Adquirido por el estado por derecho de tanteo en la subasta de Edmund Peel y Asociados de 21-V-1991 (Lote nº 1) en 5.040.000 pts. / O.M . de 22-V-1991. Ingresado en el museo el 30-VII-91

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 089 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Royal and Distinguished order of Charles III

Attributes of the Virgin / Attributes of Mary

Orb / Sphere

Update date: 26-09-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Maella, Mariano Salvador

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up