The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Immaculate Conception
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Immaculate Conception

1783 - 1784. Oil on canvas, 80 x 41 cm.

Goya breaks with Baroque tradition, interpreting this typified subject according to the new principles of Neoclassicism. The clothing no longer flies around the figure, but instead adapts to the body in a natural manner. This delightful and emotive work is a preparatory sketch for the canvas belonging to the main altarpiece of the church of the College of the Order of Calatrava in Salamanca. It was commissioned along with two other paintings by Gaspar Melchor de Jovellanos in 1783. All of those works disappeared during the War of Independence (1808-1812). The only witness to that important set of paintings is the present sketch at the Prado Museum, which belonged to Jovellanos, himself.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P03260
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Immaculate Conception
Date
1783 - 1784
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 80 cm.; Width: 41 cm.
Provenance
G. M. de Jovellanos, Madrid, 1784 -1800; Small Palace of G. M. de Jovellanos, Gijón, "lo mejor de cuadros pequeños, estampas y dibujos"; Baltasar Cienfuegos, Gijón, 1811-1827; Alonso Fernández Vallín, before 1833; Acisclo Melchor Fernández Vallín y Bustillo, Madrid, 1880 (?); Eulalia García Rivero, Madrid; acquisition for the Prado Museum, November 1891

Bibliography +

Ponz, A., Viage de España, XII, Viuda de Ibarra, Hijos y Compañía, Madrid:, 1788, pp. 237.

Zapater, F., Goya. Noticias biográficas, Imp. de la Perseverancia, Zaragoza:, 1868, pp. 33-35.

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid:, 1870, pp. 42-43.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Tip. Manuel G. Hernández, Madrid:, 1887, pp. 205.

Gómez Centurión, J., Jovellanos y los Colegios de las Órdenes Militares de la Universidad de Salamanca, Boletín de la Real Academia de la Historia, LXIII, 1913, pp. 21.

Sánchez Cantón, F. J., Goya, pintor religioso, Revista de Ideas Estéticas, IV/15-16, 1946, pp. 288.

Lozoya, Marqués de, ''Goya y Jovellanos'', en: Boletín de la Real Academia de la Historia, conmemorativo del bicentenario del nacimiento de Don Francisco de Goya, Real Academia de la Historia, 1946, pp. 101-102.

Nocedal, C. (ed.), Obras publicadas e inéditas de Don Gaspar Melchor de Jovellanos, II/50, Atlas, Madrid:, 1952, pp. 159-160.

Marqués del Saltillo (M. Lasso de la Vega y López de Tejada), Las pinturas de Goya en el Colegio de Calatrava de Salamanca (1780-1790), Seminario de Arte Aragonés, VI, Madrid, 1954, pp. 5-9.

Rodríguez G. de Ceballos, A., Estudios del barroco salmantino. El Colegio de la Orden Militar de Calatrava de la Universidad de Salamanca, Centro de Estudios Salmantinos; CSIC, Salamanca:, 1972, pp. 29-40.

Goya, Patronato Nacional de Museos, Madrid:, 1977, pp. 54, n. 16.

Salas, Xavier de, Un boceto de Goya para la Inmaculada del Colegio de Calatrava, Archivo Español de Arte, 50, 1977, pp. 1-8.

Glendinning, Nigel, Goyas' Patrons, Apollo, CXIV/236, 1981, pp. 242.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza:, 1982, pp. 161-164.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona:, 1984, pp. 100, n. 146.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid:, 1985, pp. 306, n. 3.260.

Marcos Vallaure, E., El propietario del boceto de la Inmaculada de Goya (Prado, nº 3.260), Boletín del Museo del Prado, VIII/24, 1987, pp. 182-183.

Goya: nuevas visiones : homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid:, 1987, pp. 314.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge:, 1989, pp. 142-143.

Morales y Marín, José Luis, Goya, pintor religioso, Diputación General de Aragón, Zaragoza:, 1990, pp. 174, n. 71.

Tomlinson, J. A., Francisco de Goya. Los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid:, 1993, pp. 188.

Goya: el capricho y la invención : cuadros de gabinete, boce, Museo del Prado, Madrid:, 1993, pp. 125, 138; 349-350, n. 13.

González Santos, J., Jovellanos. Aficionado y coleccionista, Caja de Asturias; Ayuntamiento de Gijón, Gijón:, 1994, pp. 94-95, n. 9.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza:, 1994, pp. 181-182, n. 134.

Bareau, Juliet Wilson, Goya, truth and fantasy: the small paintings, Yale University Press, Madrid; Londres; Chicago, 1994, pp. 125, 138; 348, n. 13.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid:, 1996, pp. 345-346, n. 65.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid:, 1996, pp. 156, n. 3.260.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid:, 1996, pp. 1.102, n. 1.099.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid:, 1997, pp. 116, n. 37.

Jovellanos, Ministro de Gracia y Justicia, Fundacion la Caixa, Barcelona:, 1998, pp. 214-215.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid:, 2000, pp. 189-195.

Águeda, Mercedes y Salas, Xavier de (ed.), Cartas a Martín Zapater, Istmo, Madrid:, 2003, pp. 176-177, n. 54.

Mena Marqués, Manuela B., Goya, pintor religioso. Tres cuadros inéditos, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2003, pp. 22-23.

Cabrerizo Hurtado, J. J., Una Inmaculada de Francisco de Goya en el Museo del Prado, Alonso Cano. Revista Andaluza de Arte (revista digital: http://www.alonsocano.tk), 1, 2004, pp. 1-5.

Luna, Juan J., ''La Inmaculada Concepción'', en Sureda, J. (ed.): Goya e Italia, II, Fundación Goya en Aragón; Turner, Zaragoza:, 2008, pp. 304-305, n. 277.

Albarrán Martín, V., ''Inmaculada Concepción / Inmaculate Conception'', en Matilla, J. M.; Mena Marqués, M. B. y Murakami, H. (dir.): Goya. Luces y Sombras. Obras Maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokio:, 2011, pp. 238, n. 92.

Albarrán Martín, V., ''Inmaculada Concepción'', en Matilla, J. M.; Mena Marqués, M. B (dir.): Goya. Luces y sombras, Obra Social ''la Caixa'', Barcelona:, 2011, pp. 244-245, n. 67.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (desde 1856). Núm. 1099.
''Autor Dn Francisco Goya/ 1099. Un cuadro titulado 'una Concepción'/ Azquirido en 3000 pesetas/ Alto 0,80 ancho 0,40''

Exhibitions +

Goya. Light and Shade
CaixaForum Barcelona
16.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras. Barcelona
Barcelona
15.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya. Light and Shade
Tokio,
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya e Italia
Zaragoza
28.05.2008 - 15.09.2008

Jovellanos, ministro de gracia y justicia
Gijón
12.05.1998 - 28.06.1998

Goya. The small paintings
Chicago IL
16.07.1994 - 16.10.1994

Goya. The small paintings
Londres
18.03.1994 - 16.06.1994

Location +

Room 035 (On Display)

Update date: 05-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up