The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

The Victorious Hannibal seeing Italy from the Alps for the first Time
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

The Victorious Hannibal seeing Italy from the Alps for the first Time

1771. Oil on canvas. Room 009

The Victorious Hannibal is the first documented work by Goya. He painted it in Rome in 1771 in order to submit it that year to the competition held by the prestigious Academy of Fine Arts in Parma where it received an honourable mention. In general Goya adhered to the Academy’s precise guidelines for the depiction of the subject, which is related to the history of Spain. He worked out the composition beforehand in his Italian Sketchbook and in preparatory oil sketches, of which two are known to date.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P008313
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Victorious Hannibal seeing Italy from the Alps for the first Time
Date
1771
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 88.3 cm.; Width: 133 cm.
Provenance
Fundación Selgas-Fagalde, Cudillero (Asturias), until 2020; Bequest of Fundación de Amigos del Museo del Prado, 2020

Bibliography +

Gazzeta di Parma, suplemento al núm. XXVII, 1771, 2 de julio.

Mercure de France, 1772, 27 de enero, pp. 145-146.

Baudi di Vesme, Alessandro, Un Quadro Perduto di Francesco Goya, Miscellanea di Studi Storici in Onore di Giovanni Sforza, Lucca, 1920, pp. 681-688.

Copertini, G., Note sul Goya, Estatto dall'Annuario per l'Anno Scolastico 1926-1927 del R. Liceo Gimnasio Gian Domenico Romagnosi, Parma, 1928, pp. 8.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, La estancia de Goya en Italia, Archivo Español de Arte y Arqueología, VII, Madrid, 1931, pp. 182-184.

Hyatt Mayor, A., Goya's Hannibal crossing the Alps, The Burlington Magazine, 97, 630, 1955, pp. 295-296.

Rogelio Buendía, José y Arnaiz, José Manuel, Aportaciones al joven Goya, Archivo Español de Arte, 226, 1984, pp. 169-176.

Arnaiz, José Manuel, Anníbal cruzando los Alpes, Goya joven (1746-1776) y su entorno, Museo e Instituto Camón Aznar, Zaragoza, 1986, pp. 82-84.

García Rincón, Wifredo, Aníbal contemplando Italia, Goya, Pabellón de Aragón '92, Sevilla, 1992, pp. 30-31.

Morales y Marín, José Luis, Annibale che attraversa le Alpi, Goya, Pabellón de Aragón '92, Sevilla, 1992, pp. 72-73.

Mangiante, Paolo Erasmo, Goya e l' Italia, Fratelli Palombi, Roma, 1992, pp. 26-28.

Urrea, Jesús, Goya en Italia. A propósito del Aníbal, Boletín del Museo del Prado, XIV (32), 1993, pp. 59-66.

Urrea, Jesús, El Aníbal de Goya reencontrado, En: Calvo Serraller, F., Mena Marqués, M. B. y Urrea, J., El cuaderno italiano 1770-1786: Los origines del arte de Goya, Museo del Prado, Madrid, 1994, pp. 40-52.

Navarrete Prieto, Benito, El Aníbal de Goya y el modelo de José Arias, Archivo Español de Arte, LXVII, 265, Madrid, 1994, pp. 86-90.

Luna, Juan J. (dir.), Goya en las colecciones españolas, El Viso; Banco Bilbao Vizcaya, Madrid, 1995, pp. 54-55.

Ansón Navarro, Arturo, Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos, Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón, Zaragoza, 1995, pp. 86-87.

López Torrijos, Rosa, Goya, el lenguaje alegórico y el mundo clásico. Sus primeras obras, Archivo Español de Arte, LXVIII, 270, Madrid, 1995, pp. 165-177 (170-171).

Sørensen, Bodil, Aníbal vencedor que por primera vez mira Italia desde los Alpes, En: VV.AA., Francisco Goya: Maleri, Tegning, Grafikk, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1996, pp. 101, n. 1.

Urrea, Jesús, Aníbal vencedor que por primera vez mira Italia desde los Alpes, En: Kasl, Ronda y L. Stratton, Suzanne (dirs.), Painting in Spain in the Age of Enlightenment. Goya and his Contemporaries, University of Washington Press, Washington, 1997, pp. 225-227, n. 38.

La colección pictórica de la Fundación Selgas-Fagalde, Fundación Selgas-Fagalde, Cudillero, Asturias, 1998.

Morales Saro, María Cruz, La conquista de Europa y el Aníbal vencedor de Goya, En: Caramés Lage, J. L., Escobedo de Tapia, C. y Bueno Alonso, J. L. (dirs.), El discurso artístico norte y sur: eurocentrismo y transculturalismos, Oviedo, 1998, pp. 35-51.

Mena Marqués, Manuela B., Goya, Electa, Roma, 2000, pp. 38-41, n. 1.

Sotheby's New York, Old Master Paintings, Sotheby's, Nueva York, 2000, 28 enero, pp. 234.

Barbancho Rodríguez, Juan-Ramón et al., Hannibal, vainqueur, contemplant l'Italie depuis les Alpes, de Francisco Goya, Serpenoise, Metz, 2002.

Tosini Pizzetti, Simona, Goya e la tradizione italiana, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo, 2006, pp. 60-61, n. 1.

Wilson-Bareau, Juliet, Goya: Parma, The Burlington Magazine, 148, 1245, 2006, pp. 874-876.

Urrea, Jesús, Relaciones artísticas hispano-romanas en el siglo XVIII, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2006, pp. 202-209.

Gallego, Raquel, 'Aníbal vencedor que por primera vez mira Italia desde los Alpes' En:, Sureda, J. (ed.), Goya e Italia, Turner, Madrid, 2008, pp. 254-255, n. 190.

Díaz, Carmen, Aníbal vencedor que por primera vez mira Italia desde los Alpes, En: Calvo Serraller, F. (dir.), Goya y el Infante Don Luis: el exilio y el reino. Arte y ciencia en la época de la Ilustración española, Patrimonio Nacional, Madrid, 2012, pp. 171 n. 50.

Mena Marqués, Manuela B., Goya: el Cuaderno italiano 1771-88. Fragmentos de un viaje de estudio y "apuntaciones sueltas" de vida y trabajo, Roma en el bolsillo: Cuadernos de dibujo y aprendizaje artístico en el siglo XVIII, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 598-602.

Albarrán Martín, V, 'Aníbal, vencedor, que por primera vez mira Italia desde los Alpes' En:, Ibercaja Obra Social, Zaragoza, 2015, pp. 112-115, n. 5.

Mena Marqués, Manuela B., Cuaderno italiano, 1771-1778. Introducción, En: Matilla, J. M. y Mena Marqués, M. B. (dirs.), Francisco de Goya (1746-1828). Dibujos. Catálogo razonado, vol. II: 1771-1792, Fundación Botín; Museo Nacional del Prado, Santander; Madrid, 2018, pp. 21-31.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 3015.

LAOBRANOTIENEINSCRIPCIONES

LAOBRANOTIENETRANSCRIPCIONES

Exhibitions +

Forty Years of Friendship. Donations from the Fundación Amigos del Museo del Prado
Madrid
14.09.2021 - 16.01.2022

Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raices aragonesas
Zaragoza
26.02.2015 - 28.06.2015

Location +

Room 009 (Temporary Exhibition)

Exposición Temporal
Update date: 23-09-2021 | Registry created on 15-04-2021

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up