The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Dogs on a leash
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

Dogs on a leash

1775. Oil on canvas, 112 x 174 cm.

A tapestry cartoon with two chained dogs, two shotguns, a powder horn, and other hunting implements on a small hill, with a landscape in the background. The resulting tapestry was intended to hang over one of the doors of the dining room of the Prince and Princess of Asturias (the future Carlos IV and his wife, Maria Luis de Parma) at the Monastery of El Escorial. It´s intended location explains the elongated format. This series was Goya´s first important commission for the Royal Tapestry Factory of Santa Bárbara. The overall subject, hunting, was in keeping with the use the Monarchs made of that Royal Seat. This work disappeared from Madrid´s Royal Palace in 1869, along with two other cartoons, and was donated to the Prado Museum in 1895 by Raimundo de Madrazo.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Dogs on a leash
Oil on canvas, 1775
Hunter with his Hounds
Oil on canvas, 1775
Decoy Hunting
Oil on canvas, 1775
Hunting Party
Oil on canvas, 1775
Hunter loading his Rifle
Oil on canvas, 1775
The Angler
Oil on canvas, 1775
Inventory number
P00753
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Dogs on a leash
Date
1775
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 112 cm.; Width: 174 cm.
Serie
Comedor de los Príncipes de Asturias, El Escorial, Madrid, 1774-1775, (6)
Provenance
Entregado a la Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, el 24 de mayo de 1775. Transferido entre 1856-1857 al Palacio Real de Madrid (sótanos del oficio de tapicería). Desapareció del Palacio Real en 1869, junto con otros cartones. Adquirido en París por Raimundo de Madrazo y regalado por él al Museo del Prado en 1895 (aceptado por Real Orden de 8.1.1895), como el número P0743.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 62, 63, 101, 147.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Tip. Manuel G.Hernández, Madrid:, 1887.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los Cuadros de Don Francisco de Goya y Lucientes que existen en el Museo del Prado, Sucesora de M.Minuesa de los Rios, Madrid, 1900, pp. 8, n. 743 e.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, Sucesora de M. Minuesa de los Ríos, Madrid:, 1900, pp. 119, n. 743 e.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, J. Lacoste, Madrid:, 1910, pp. 140, n. 753.

Beroqui, Pedro, Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, [s.n.], Madrid:, 1914, pp. 27.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya, II, Blass y Cía, Madrid:, 1917, pp. 164, n. 107.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid, 1920, pp. 155, n. 753.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín:, 1921, pp. 221, n. 603.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich:, 1923, pp. 219, n. 727.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid:, 1933, pp. 511, n. 753.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid:, 1946, pp. 49, 58-59, 188-189, n. 2.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya, Peninsular, Madrid, 1951, pp. 165.

Held, Jutta, Farbe und Licht in Goyas Malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 174, n. 130.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, i, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 243, n. 53.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 84, n. 58.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, Berlín:, 1971, pp. 30.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 266, n. 753.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Classici dell'Arte, Rizzoli, Milán:, 1974, pp. 92, n. 48.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 58.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 92, n. 52.

López Rey, J., Tradition, réalité et imagination chez Goya, L'Oeil, 292, 1979, pp. 28.

Salas, X. de, Águeda, M., Antonio Rafael Mengs: 1728-1779, Ministerio de Cultura, Madrid, 1980, pp. 174, n. 76.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 77.

Pérez Sánchez, A. E., Pintura española de bodegones y floreros de 1600 a Goya, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas, Madrid, 1983, pp. 193, n. 185.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 96, n. 47 y 135.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 280, n. 753.

Buendía, José Rogelio, Goya joven (1746-1776) y su entorno, Museo e Instituto ''Camón Aznar'', Zaragoza:, 1986, pp. 97-98, n. 43.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid:, 1987, pp. 43-64 y 233, n. 2 C.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura Española de Bodegones y Floreros., The National Museum of Western Art, Tokyo, 1992, pp. 120, n. 62.

Bozal, Valeriano, Goya y el gusto moderno, Alianza Editorial, Madrid:, 1994, pp. 93-97.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 135-136, n. 43.

Herreo Carretero, C. y Glendinning, Nigel, El estado de la cuestión: cartones y tapices, J.L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional: Goya. 250 años después, 1746-1996, Marbella:, 1996, pp. 31.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 280, n. 1.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 144, n. 753.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 314, n. 1195.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 30 y 175, n. 3-5.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 20-21, n.1.

Checa Cremades, F., Posada Kubissa, T., Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de Goya, Gobierno de Aragón, Departamento de Educación y Cultura, Zaragoza, 1997, pp. 110, n. 7.

Vischer, Bodo, Goyas Stilleben: Das Auge Der Natur, Imhof, Petersberg, 2005.

Tesoros de fuego: arcabucería madrileña en el siglo XVIII, Patrimonio Nacional, Madrid, 2007, pp. 6.

Hollweg, Pia, Anton Raphael Mengs’ Wirken in Spanien, Peter Lang, Frankfurt Am Main:, 2008, pp. 216.

Luna, Juan J., El bodegón español en el Prado. De Van der Hamen a Goya, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2008, pp. 132-133, n. 48.

Herrero Carretero, Concha, ''Un escenario real para la vida popular. Los tapices de Goya en los palacios de jornada de Carlos IV'', en: Actas de las Jornadas de Arte e Iconografía sobre Carlos IV y su reinado, Fundación Universitaria Española, Madrid:, 2011, pp. 369.

Maurer, G., 'Descanso en la cacería.' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid: cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 72-81 [72 f.1.37].

Bozal, V, 'El Sueño de la Razón produce monstruos' En: Historia de la belleza, de Fidias a Picasso, Círculo de Lectores - Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2015, pp. 187-208 [204].

Bray, X., 'Francisco Goya y Lucientes: The making of a Portrait painter' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 23-32 [28 f.14].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1195.
''Autor D.n Fran.co Goya /1195. Un cuadro que representa 'Alegoría de caza'/ Alto ancho / Id.''</br>[= por R.O. de 8 de enero de 1894 fue aceptado el donativo de estos dos cuadros cedidos por D. Raimundo de Madrazo].

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 743e.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 58.

Exhibitions +

Goya en Madrid. Cartones para tapices (1775-1794)
28.11.2014 - 03.05.2015

Goya in Madrid
Madrid
28.11.2014 - 03.05.2015

El bodegón español en el Prado
Alcoi
24.03.2011 - 26.06.2011

El bodegón español en el Prado
Murcia
11.03.2010 - 06.06.2010

El bodegón español en el Prado
Valladolid
12.10.2009 - 14.02.2010

El bodegón español en el Prado
25.06.2009 - 20.09.2009

El bodegón español en el Prado
31.03.2009 - 31.05.2009

El bodegón español en el Prado
24.09.2008 - 30.11.2008

Tesoros de fuego. Arcabucería madrileña siglo XVIII
Madrid
29.05.2007 - 02.09.2007

Permanencia en la memoria . Cartones para tapices y dibujos de Goya
Zaragoza
14.02.1997 - 06.04.1997

Bodegones españoles
Nagoya
21.04.1992 - 31.05.1992

Bodegones españoles
Tokio
11.02.1992 - 12.04.1992

Location +

Room 085 (On Display)

Expuesto
Update date: 03-12-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up