The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Charles II
Carreño de Miranda, Juan
Close Continuar a ficha de la obra

Carreño de Miranda, Juan

Avilés (Asturias), 1614 - Madrid, 1685

Miniatura autor

Charles II

Ca. 1675. Oil on canvas, 201 x 141 cm.

The son of Felipe IV (1605-1665) and Mariana of Austria (1634-1696), Carlos II (1661-1700) was the last King of the Hapsburg Dynasty in Spain. He appears dressed in black, with the chain of the Golden Fleece around his neck. This order from Burgundy, to which he belonged, was first brought to Spain by Felipe el Hermoso (1578-1506).

The young monarch (1661-1700) is depicted in the Hall of Mirrors, one of the principal rooms in the Alcázar, or old royal palace, in Madrid. He wears a sword and the emblem of the Order of the Golden Fleece and holds a sheet of paper in his right hand, all elements that refer to his rank and obligations. Both the pose and the location of the figure in a recognisable room in the Palace are reinterpretations of earlier formulas devised by Velázquez. The result is one of the most sophisticated examples of court portraiture of this period.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Carlos II
Oil on canvas, 1673
Inventory number
P00642
Author
Carreño de Miranda, Juan
Title
Charles II
Date
Ca. 1675
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 201 cm.; Width: 141 cm.
Provenance
Royal Collection (Royal Alcázar Palace, Madrid, 1734; New Royal Palace, Madrid, “tercera pieza de la Furriera”, 1747, n. 330; Royal Palace of El Buen Retiro, Madrid, “cuarto de las infantas”, 1772, n. 330; El Buen Retiro Palace, 1794, n. 758)

Bibliography +

Inventario Real Palacio de Madrid., Madrid, 1747.

Inventario Real Sitio del Buen Retiro., Madrid, 1772.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 11.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los retratos de los Reyes de España, Omega, Barcelona, 1948, pp. lám. 129.

Puente, Joaquín de la, Exposicion de Arte Español, Asahi Shimbun, Tokio, 1970.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Lopez Rey, J., Velazquez. The Artist As a Maker, Bibliotheque des Arts, Lausanne-Paris, 1979, pp. 120/lám. 32.

Angulo, Diego, Retrato de Carlos II por Carreño y del marqués de Velade por J. de la Borde y P. Ronchi, Archivo español de arte, 55, 1982, pp. 308.

Sullivan, Edward J., Painting in Spain. 1650-1700. A Symposium, Painting in Spain.1650-1700. A symposium, Princeton, 1982, pp. 4.

Pérez Sánchez,A.E. Buendía, J.R. Morales y Marín J.C., Jusepe Martínez y su tiempo, Museo e Instituto Camón Aznar, Zaragoza, 1982, pp. 40.

Young, Eric, Portraits of Charles II of Spanin in British Collections, The Burlington magazine, 126, 1984, pp. 488.

Fernandez-Castañon, J.A., Juan Carreño de Miranda y la Pintura Barroca Madrileña, Centro Regional de Bellas Artes, Aviles, 1985.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1935-2010)), Juan Carreño de Miranda : 1614-1685 /, Ayuntamiento.Ministerio de Cultura, Aviles, 1985, pp. 45 y 163/lám. 68.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Velazquez en Zijn Tijd: zeventiende-eeuwse Spaanse schilderk, Rijks Museum, Amsterdam, 1985, pp. 96.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 131.

Mena Marqués, Manuela B., Da el Greco a Goya: i secoli d'oro della pittura spagnola, Electa, Milano, 1986, pp. 70.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio1653-1726, Vidas, Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 285.

Príncipes de Asturias : [exposición] : Museo de Bellas Artes, Caja de Ahorros de Asturias], Oviedo, 1988, pp. 48-49.

Barrio Moya, José Luis, El escultor Domingo de Rioja y las águilas del Salón de los Espejos del Alcázar de Madrid, BOLETIN DEL MUSEO DEL PRADO, X, 1989, pp. 43-47.

Fernandez-Galiano, Luis, El Espacio Privado. Cinco Siglos en Veinte Palabras, Ministerio de Cultura, Madrid, 1990, pp. 164.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº513.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 189/lám. 164.

Harris, Enriqueta, Velazquez, Ephialte, Vitoria, 1991, pp. 155/lám. 161.

Barbeito, Manuel, Dos dibujos para la decoración de un techo, Villa de Madrid, 29, 1991, pp. 81.

Alberti, R., Mirar Un Cuadro en el Museo del Prado., R.T.V.E. y Lunwerg Editores, Madrid, 1991, pp. 179-180.

Sebastián, Santiago, La emblematización del retrato de Carlos II por Carreño de Miranda, Goya, 1992, pp. 194.

Triadó, Joan-Ramon, La Pintura Española. El Siglo de Oro, Carroggio, Barcelona, 1999, pp. 161.

Museo Nacional del Prado, Velázquez, Rubens, Lorrain: Malerei am Hof Philipps IV, Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deu, Bonn, 1999, pp. 222.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 148.

Obras Maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokyo, 2002.

Checa Cremades, Fernando, Cortes del Barroco : De Bernini y Velazquez a Lvca Giordano, Cortes del Barroco.De Bernini y Velázquez a Luca Giordano, SeacexPatrimonio Nacional, Madrid, 2003, pp. 69/4.5.

Portús, Javier, La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 148.

Morán Turina, José Miguel, Estudios sobre Velázquez, Akal, Madrid, 2006, pp. 181.

López Vizcaíno, Pilar, Juan Carreño de Miranda : vida y obra, Ángel Mario Carreño, Oviedo, 2007, pp. 298.

Velázquez. Esculturas para el Álcazar, R.A.de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 2007.

Brillos en bronce : colecciones de reyes, Patrimonio Nacional, 2009, pp. 160-161.

El arte del poder : la Real Armería y el retrato de corte, Museo Nacional del Prado: Socied, 2010, pp. 89-101.

Pascual Chenel, Álvaro, El retrato de estado durante el reinado de Carlos II. Imagen y propaganda, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2010, pp. 362-3 cat. PC15.

Portús Pérez, Javier, 'Juan Carreño y la decadencia de la pintura española' En: Maestros en la sombra, Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2013, pp. 291-313 [299].

Blanco, Miguel Angel, Historias naturales: un proyecto de Miguel Ángel Blanco, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 98-101, 127.

García Sierra, Mª José, 'Quién vestía a los reyes. Real Guardarropa y sastres de Cámara' En: Vestir a la española en las cortes europeas (siglos XVI y XVII), I, CEEH, Madrid, 2014, pp. 113-135 [104,131 n.4 f.25].

Puerta de la, Ruth, 'Las leyes suntuarias y la restricción del lujo en el vestir' En: Vestir a la española en las cortes europeas (siglos XVI y XVII), I, CEEH, Madrid, 2014, pp. 209-231 [220 f.7].

Arbeteta Mira, Letizia., Las joyas reales en la Monarquía Hispánica. Una aproximación iconográfica., C.I.C.T., U.Católica Lisboa.- I. de Humanismo y tradición clásica, León., 2014, pp. 370.

de Mingo Lorente, Adolfo, Otro centenario de artistas en 2014. Obra toledana de Francisco Ruiz (1614-1685) y de Juan Carreño de Miranda (1614-1685), Archivo secreto, n.6, 2015, pp. 231-247 [243].

Llacer Viel, Teresa, 'Cuerpos contrahechos en la Corte del Rey enfermo. Enanos y gigantes en el pincel de Carreño de Miranda (1670-1682)' En: Valor discursivo del cuerpo en el barroco hispánico, Universitat de València,, 2015, pp. 439-452 [441].

González de Zárate, Jesús María, Saavedra Fajardo y la literatura emblemática, Traza y Baza, 10, pp. 129.

Other inventories +

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 330.
PINTURAS EXISTENTES ANTIGUAS [...] En la tercera pieza [...] {10433} 330 / Otro [lienzo] de vn retrato del señor don Carlos segundo niño de dos varas y media de caida y siete quartas de ancho original de Carreño mildoscientos reales

Inv. Carlos III, Buen Retiro, 1772. Núm. 330.
Quarto de las Infantas [...] {14851} 330 / Retrato del Sr. Carlos II niño dos varas y media de alto y siete quartas de ancho

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 758.
Otra [pintura] de Carreño, con el retrato entero de Felipe 2º. siendo Principe; de dos varas y tercia de alto y vara y tres quartas de ancho...500

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 513.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 513.
Carreño. / 513. Retrato de carlos 2º / Repeticion del num. 357. / Alto 7 pies, 2 pulg, 7 lin; ancho 5 pies, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 687.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 642.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 642.

Exhibitions +

Metapintura. Un viaje a la idea del arte.
Madrid
08.11.2016 - 12.02.2017

Historias Naturales
Madrid
19.11.2013 - 27.04.2014

Obras Maestras del Museo del Prado - Tokio
Tokio
05.03.2002 - 23.06.2002

Velázquez, Rubens, Claudio de Lorena y la pintura en la corte de Felipe IV
Bonn
07.10.1999 - 23.01.2000

El espacio privado
Madrid
05.10.1990 - 06.01.1991

Location +

Room 016A (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Carreño de Miranda, Juan

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up