The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Sebastian
Carreño de Miranda, Juan
Close Continuar a ficha de la obra

Carreño de Miranda, Juan

Avilés (Asturias), 1614 - Madrid, 1685

Miniatura autor

Saint Sebastian

1656. Oil on canvas, 171 x 113 cm.

A representation of the first martyrdom of Saint Sebastian, a third-century Roman officer under Emperor Diocletian whose own colleagues shot him with arrows as punishment for professing Christian faith. Saint Irene freed him while he was still alive and cured his wounds. He was a very popular saint as he was said to have the power to stop epidemics of the plague. The composition of this scene clearly shows the influence of Venetian and Flemish painting on Spanish Baroque painters, especially the rich use of color as a vehicle for expression. This work was at the Convent of the Nuns of Vallecas, in Madrid.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00649
Author
Carreño de Miranda, Juan
Title
Saint Sebastian
Date
1656
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 171 cm.; Width: 113 cm.
Provenance
Madrid, Monasterio de la Piedad Bernarda, vulgo monjas de Vallecas, de bernardas cistercienses; Museo de la Trinidad.

Bibliography +

Ponz, Antonio1725-1792, Viage de España: en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella, Atlas, Madrid, 1793, pp. 271.

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catalogo provisional, historial y razonado del Museo Naciona, [s.n.], Madrid, 1865, pp. 41.

Mayer, August L.1885-1944, Historia de la Pintura Española, EspasaCalpe, Madrid, 1928, pp. 423.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1935-2010)), Juan Carreño de Miranda : 1614-1685 /, Ayuntamiento.Ministerio de Cultura, Avilés, 1985, pp. 106.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Fernandez-Castañon, J.A., Juan Carreño de Miranda y la Pintura Barroca Madrileña, Centro Regional de Bellas Artes, Avilés, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 133.

Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo :, Ministerio de Cultura: Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 201.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 237/lám. 219.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, II, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991, pp. nº100.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 183/lám. 159.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 148.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 198/lám. 251.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 230.

Portús, Javier, La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 150.

López Vizcaíno, Pilar, Juan Carreño de Miranda. Vida y obra, Ángel Mario Carreño, Oviedo, 2007, pp. 168.

Portús Pérez, Javier, 'Juan Carreño y la decadencia de la pintura española' En: Maestros en la sombra, Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2013, pp. 291-313 [298].

Navarrete, Benito, Carreño de Miranda en el Museo de Bellas Artes de Asturias, Museo de Bellas Artes de Asturias,, 2015, pp. 21 f.6.

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 100.
100. / El martirio de S.n Sebastian, figura de cuerpo entero y tamaño natural. / autor Juan Carreño (sin firmar). / Rdo alto 1,71; ancho 1,13. / Id.id.id. / Nº 207 / G.P.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 100.
ESCUELA MADRILEÑA. [...] D. JUAN CARREÑO DE MIRANDA. [...] 100. S. Sebastian. / Lienzo. - Al. 1,735. - An. 1,13. - Fig. t. n. / Firmado, J. Carreño, F. año 1696. / S. Sebastian, desnudo, atado a un árbol y asaeteado, tiene a los piés sus vestidos, su armadura y su casco. Este cuadro que procede del convento de Monjas Vallecas, donde estaba colocado en un altar del lado del Evangelio, no es más que un estudio del natural desnudo. Está completamente dentro de la influencia flamenca de Van Dick; y el primor de las tintas, lo caliente de los tonos, la expresión del rostro y el fondo mismo, son igualmente admirables. Más de una copia antigua de este cuadro anda en poder de aficionados, por lo que suponemos que entonces como ahora debió ser muy apreciado de los inteligentes.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 2149c.

Exhibitions +

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown MA
12.06.2016 - 10.10.2016

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown MA
12.06.2016 - 10.10.2016

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown. Massachusetts.
11.06.2016 - 10.10.2016

Location +

(Temporary Exhibition)

Update date: 18-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Carreño de Miranda, Juan

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up