The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Citrine quartz cup with a turquoise on the finial
Workshop of the Miseroni
Close Continuar a ficha de la obra

Workshop of the Miseroni

See author's file

Citrine quartz cup with a turquoise on the finial

1600 - 1630. Citrine, Rock crystal / Hyaline quartz, Gold, Turquoise. Room 079B

Cup with a foot with stepped mouldings, a baluster stem, and a bowl with an oval mouth and a diminished horseshoe arch profile. It is carved with triangular facets and arrises emerging from the base. There is a keeled moulding on the lip, a gadrooned cover, and a gold finial with a turquoise in the form of a flower pot, from which a spray of flowers is missing. Three broad ring mounts decorate the joints between the stem, the foot, the bowl and the base of the cover. The one which decorated the foot is now missing. The ornamentation consists of inlaid enamel with various elements in translucent green and blue and opaque white. The upper decoration includes butterflies with spotted wings among leaves and pavilions. Although very thick, the highly proportioned quartz is carved in such a way as to highlight the quality of the stone as though it were a gem. This suggests links with works from the Prague workshop of the Miseroni in the early 17th century. The cup lacks the mount of the foot, stolen in 1918.

The fashion for decoration with insects was derived from compositions like the series by Hans de Bull (act. 1592-1604) and Jean Morien, produced in the 1610s for monochrome silhouettes, the naturalist series of Henri Le Roy (1579-1651?), and the supposed designs of Jacob Hoefnagel (1575-1630), who worked in Prague. Nevertheless, the spots on the wings and the pavilions interlaced with vegetable scrolls demonstrate some connection with French taste.

The Museo del Prado has the photograph by Juan Laurent y Minier, Vase topaze occidental, montures d’or et émaux, XVIIe siècle (HF0835/23) c. 1879. Museo del Prado (L. Arbeteta, in press).

Technical data

Inventory number
O000042
Author
Workshop of the Miseroni
Title
Citrine quartz cup with a turquoise on the finial
Date
1600 - 1630
Technique
Sculpted; Enamelled; Carved
Medium
Citrine; Rock crystal / Hyaline quartz; Gold; Turquoise
Dimension
Height: 18.5 cm.; Width: 8.4 cm.; Base/bottom: 7 cm.; Weight: 634 g.; Ancho base: 5.8 cm.; Bottom of the base: 4.6 cm.
Series
Tesoro del Delfín
Provenance
Royal Collection

Bibliography +

Angulo Íñiguez, Diego, Catálogo de las Alhajas del Delfín, Museo del Prado, Madrid, 1989 (ed.rev), pp. 85.

Arbeteta Mira, Letizia, El tesoro del Delfín: alhajas de Felipe V recibidas por herencia de su padre Luis, Gran Delfín de Francia, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2001, pp. 238.

Arbeteta, L. Azcue, L., El Tesoro del Delfín, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2018.

Other inventories +

Agates, cristaux, procelaines, bronzes, et autres curiositez qui sont dans le Cabinet de Monseigneur le Dauphin a Versailles. Núm. 362 A.
Numº. 362 / Prix contant Pistoles 250 Loüis / Un Vase ovale de Topace taillé a pans sur son pie a balustre de mesme qualité, enrichi de trois cercles d'or emaillé et d'un autre cercle au couvercle terminé par un petit pot á bouquet emaillé de bleu; haut de huit pouces et demi. / Valeur

Inv. Felipe V, La Granja, Tesoro del Delfín, 1746. Núm. 74.
Un Pomo con su pie, y tapa de Encage todo de Topacio con Cinco guarniciones, todo de color de oro Esmaltado, y en el remate un ramito de lo mismo, que incluso este; Tiene doce dedos, y medio de alto, y Caja como la antecte. [de tafilete encarnado].

Inv. Gabinete Historia Natural, 1776. Núm. 63.
Otro vaso en forma de copon pequeño con su tapa, vasa y pie de Topazio oriental labrado todo el unas facetas, y medias cañas, con filetes, guarnezida la vasa, tapa y pie de oro, y por remate un genero de tiesto, y esmaltado de azul, del que salen unas hojas esmaltadas de verde, y unas flores de azul, y en los demas engarzes de blanco, verde, azul, negro y purpura, regulados en dos onzas de oro, que junto con el topazio oriental de dho vaso vale 15.574...32.

Listado de objetos robados del Real Gabinete de Historia Natural en 1813 y devueltos en 1816. Núm. 63.
Otro vaso en forma de copon pequeño, con su tapa vasa y pi de topacio oriental, labrado todo él unas facetasy medias cañas con filetes guarnecida la tapa vasa y pie de oro; y por remate un genero de tiesto y esmaltado de azul, del que salen unas hojas esmaltadas de verde, y unas flores de azul y en los demas engarces de blanco, verde, azul, negro y purpura; regulados en dos onzas de oro poco mas ó menos que junto con el topacio occidental de dho vaso vale ... 15.574...32</br>[Faltan las ojas verdes y las flores azules que salen del tiesto: lo demas está conforme]

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 63.
Alhajas y efectos preciosos que se hallaban colocados en el Gabinete de Historia natural y trasladados al Real Museo de Pintura y Escultura de S. M., en virtud de Rl. orden de 11 de Mayo de 1839 [...] 63. Otro vaso de forma de copon pequeño con su base, tapa y pie de Topacio Oriental, labrado todo el, unas facetas y medias cañas con filetes, guarnecida la base, tapa y pie de oro, y por remate un genero de tiesto esmaltado de azul, del que salen unas hojas esmaltadas de verde y unas flores de azul, y en los demas engarces de blanco, negro, azul, verde y purpura, regulado en dos onzas de oro.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 079B (On Display)

Expuesto
Update date: 11-09-2020 | Registry created on 26-11-2015

Other works by Workshop of the Miseroni

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up