The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Susannah and the Elders
Veronés, Paolo
Close Continuar a ficha de la obra

Veronés, Paolo

Verona, 1528 - Venecia, 1588

Susannah and the Elders

Ca. 1580. Oil on canvas, 151 x 177 cm.

Venetian sixteenth-century painters frequently made use of this story as it allowed them to depict their client´s preferred subject-the female nude- using the vehicle of a biblical episode. The confrontation between Susannah and the Elders is the most psychologically interesting moment in the narrative (Daniel 13, 15-27). Susannah´s pale, nude flesh conveys a strong sensation of fragility, emphasised by the threatening gestures and poses of the Elders, which contrast with her attempt to cover her bare body and thus emphasise the idea of her sexual vulnerability before the viewer´s gaze. The canvas was acquired by Velázquez in Venice.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Susannah and the Elders
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
Susannah and the Elders
Scraper on wove paper, 1829 - 1832
Susannah and the Elders
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
Inventory number
P00483
Author
Veronés, Paolo
Title
Susannah and the Elders
Date
Ca. 1580
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 151 cm.; Width: 177 cm.
Provenance
Royal Collection (Royal Palace of El Buen Retiro, Madrid, “pinturas recogidas de las Casas Arzobispales”, 1747, nº 425; New Royal Palace, Madrid, “antecámara del infante don Luis”, 1772, nº 425; New Royal Palace, Madrid, “pieza de comer”, 1794, nº 429; Royal Palace, Madrid, “pieza de comer”, 1814-1818, nº 425)

Bibliography +

Inventario Palacio de Madrid. 1686, Madrid, 1686.

Inventario Palacio de Aranjuez. 1794, Madrid, 1794.

Inventario Palacio Nuevo. 1794, Madrid, 1794.

Invetnario Real Palacio de Aranjuez.1818, Madrid, 1818.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 45.

Orliac, Antoine, Veronese, Hyperion, Paris, 1939, pp. 131,162.

Ponz, Antonio, Viage de España, VI, Madrid, 1972, pp. 50.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 64.

Marini, Remigio, La obra pictórica completa del Veronés, Noguer, Barcelona, 1976, pp. 130.

Pignatti, Terisio, Veronese: l'opera completa, PROFILI E SAGGI, Alfieri, Venecia, 1976, pp. lám.601.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 200-201.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, Madrid, 1985, pp. 493.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 753.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 15.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº898.

Pignatti, Terisio, Veronese. Catalogo Completo Dei Dipinti, Cantini, Firenze, 1991, pp. 278.

El Real Alcázar de Madrid: dos siglos de arquitectura y cole, Comunidad de MadridNerea, Madrid, 1994, pp. 208.

Checa Cremades, Fernando, Tiziano y la monarquía hispánica: usos y funciones de la pintura veneciana en España (siglos XVI y XVII), Nerea, Madrid, 1994, pp. 291, n. 106.

Bettagno, Alessandro, El Museo del Prado, Fonds MercatorFundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 250.

Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 1999, pp. 225.

Palladio, Fundación La Caixa, 2009, pp. 93.

Caliari, Pietro, Paolo Veronese. Sua Vita e Sue Opere, Forzoni e C.Tipografi del Senato, Roma, pp. 250.

Other inventories +

Inv. Felipe V, Buen Retiro, 1747. Núm. 425.
PINTURAS ENTREGADAS en dichas Casas Arzobispales a don Santiago de Bonavia [...] {11318} 425 / Vn lienzo de dos varas de largo y vara y tres quartas de alto de los Baños de Susana original de Pablo Verones en seis mil reales

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 425.
Antecámara del señor Infante don Luis [...] {13216} 425 / Otro [quadro] de la historia de Susana quando los viejos la persuaden original de Veronés de dos varas de largo y vara y tres quartas de caida

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 429.
Pieza de comer [...] {26} 429 / Dos varas de largo y siete quartas de alto: Susana perseguida de los viejos: Pablo Verones: en ... 8000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 425.
Pieza de Comer [...] {21169} 425 / Dos varas largo siete quartas alto, Susana = Verones

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 898.
Pablo Veronés. / 898. Susana y los viejos. / Sorprendida en su baño por los dos viejos impúdicos, cubre apresuradamente su cuerpo con sus ricos vestidos, y vuelta a ellos les afea su torpe acción (C.L.) / Alto 8 pies, 10 pulg, 6 lin; ancho 6 pies, 6 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 529.

Exhibitions +

Palladio 1508 - 1580. El arquitecto
Madrid
06.10.2009 - 17.01.2010

Palladio 1508 - 1580. El arquitecto
Barcelona
21.05.2009 - 06.09.2009

Location +

Room 044 (On Display)

Expuesto
Update date: 14-08-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Veronés, Paolo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up