Bibliography +
Gronau, Georg, Titian, Duckworth and Co.Charles Scribners, Londres-Nueva York, 1911, pp. 56,302.
Caro-Delvaille, H., Titien, Felix Alcan, Paris, 1913, pp. 66/ lám.13.
Berenson, Bernard, Les Peintres Italiens de la Renaissance. Vol. I. Les Peintre, J. Schiffrin, Paris, 1926, pp. lám. 25.
Mottini, G., La Pittura Italiana. Da Leonardo al Tiepolo, Societa Editrice Unitas, Milán, 1927, pp. 261/ lám.51.
Basch, Victor, Titien, Albin Michel, Paris, 1927, pp. 144.
A 'Bacchanal' and the problem of its authorships, Apollo: The International Magazine of the Arts, 11/12, 1930, pp. 285-287.
Suida, W, Le Titien, Weber, Paris, 1935, pp. lám.420.
Noul, M., Sotomayor, F., Muguruza, P., Les chefs-d'oeuvre du Musée du Prado, Musée d'Art et d'Histoire, Ginebra, 1939, pp. 34.
Beroqui, P, Tiziano en el Museo del Prado, Hauser y Menet, Madrid, 1946, pp. 16-23.
Veldt, A. Van De, Jaarverslag 1964. Stichting Werkplaats Tot Herstel Van Antie, Stichting Werkplaats Tot Herstel Va, Londres, 1956, pp. 111,112/ lám.59,60.
Pope, Arthur, Titian's Rape of Europa. A Study of the Composition and the Mode of Representation, Harvard University Press, Cambridge, 1960, pp. 26,43/ láms.9,18.
Tüngel, Richard, 400 Jahre Kunst, Kultur, und Geschichte im Prado, Schweizer Verlagshaus, Zurich, 1964, pp. lám. 38.
Mezzetti, Amalia, Le storie di Enea del Dosso nel ''camerino d'alabastro'' di Alfonso X d'Este, Paragone, 189, 1965, pp. 71-84.
Stechow, Wolfgang, Rubens and the Classical Tradition, Harvard University Press, Cambridge, 1968, pp. 44/ lám.29.
Panofsky, Erwin, Problems in Titian Mostly Iconographic, Phaidon, Londres, 1969, pp. 114.
Pallucchini, Rodolfo, Tiziano, I, G.C. Sansoni, Florencia, 1969, pp. 50-51.
Cagli, Corrado, La obra pictórica completa de Tiziano, Noguer, Barcelona. Madrid, 1971.
Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 696.
Ponz, Antonio, Viage de España, VI, Madrid, 1972, pp. 43, 205.
Del Bufalo, Sergio, Il gemello di un quadro del Tiziano scoperto nella vecchia Roma, al rione Ponte, Diario Il Tempo. Roma, 1973, pp. 6.
Bermejo de la Rica, A., La Mitologia en el Museo del Prado, Editora Nacional, Madrid, 1974, pp. 107-109.
Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, Museo del Prado, Madrid, 1975, pp. 449.
Wethey, Harold E., The paintings of Titian, Phaidon, Londres, 1975, pp. 151-152.
Bertos, Rigas, A Note on the Bacchanal of the Andrians, MIitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 20, 1976, pp. 407-410.
Pallucchini, Rodolfo, Profilo Di Tiziano, Aldo Martello, Florencia, 1977, pp. lám.14.
Bodart, D., Rubens e la Pittura Fiamminga del Seicento nelle Collezioni Pubbliche Fiorentine, Florencia, 1977, pp. 287.
Chastel, André, Fables, formes, figures, Flammarion, Paris, 1978, pp. 394.
Rosand, David, Titian, Harrry N. Abrams, Nueva York, 1978, pp. 100/ lám.20.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 131-136.
Winternitz, Emanuel, Musical Instruments and Their Symbolism in Western Art. Studies in Musical Iconology, Yale University Press, New Haven. Londres, 1979, pp. lám.8.
Hope, Charles, Titian, Jupiter Book, London, 1980, pp. lám.10.
Bettini, S., Tiziano e Venezia, Neri Pozza, Viicenza, 1980, pp. 361/ lám.250.
Clark, Kenneth, El desnudo: Un estudio de la forma ideal, Alianza, Madrid, 1981, pp. 282.
Beck, James, Italian Renaissance Painting, Harper and Row, Nueva York, 1981, pp. 359.
Brigstocke, Hugh, Poussin. Sacraments and Bacchanals. Paintings and Drawings on Sacred and Profane Themes, Trustees of the National Galleries, Edimburgo, 1981, pp. 20-21.
Rosenberg, Pierre, France in the Golden Age. Seventeenth-Century French Paintin, The Metropolitan Museum of Art, Nueva York, 1982.
Chiari, Maria Agnese, Incisioni da Tiziano. Catalogo del Fondo Grafico a Stampa del Museo Correr, Musei Civici Veneziani, Venezia, 1982, pp. 141.
López Torrijos, Rosa, La mitología en la pintura española del siglo XVII, Editorial de la Universidad Complutense, Madrid, 1982, pp. 976.
Rosand, David, Titian. His World and His Legacy, Columbia University Press, Nueva York, 1982, pp. 191; 313.
Emiliani, Andrea, L'Estasi di Santa Cecilia di Raffaello da Urbino Nella Pinac, Edizioni Alfa, Bolonia, 1983, pp. 322/ lám.267.
Chayette, H., Le Vin a Travers la Peinture, Acr Edition Internationale, París, 1984, pp. 227.
Burke, Marcus B., Private Collections of Italian Art in Seventeenth Century Spain, University Microfilm International, New York, 1984, pp. 62.
Held Fischer, J., Antoine Watteau. Einschiffung Nach Kythera, Fischer Taschenbuch, Frankfurt, 1985, pp. 33/ lám.16.
Museo Nacional del Prado, Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 699.
Glang-Süberkrüb, Annegret, Einige Anmerkungen zu Tizians und Rubens Sündenfall, Munich, 1985, pp. 117.
Museo Nacional del Prado, Pintura napolitana: de Caravaggio a Giordano, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 304.
Hoffmann, Werner, Eva Und Die Zukunst. Das Bild Der Frau Seit Der Franzosische, Prestel Verlag, Munich, 1986, pp. 180/ lám.99.
Huse, Norbert, Venedig. Die Kunst Der Renaissance. Architektur, Skulptur, M, C.H.Beck, Munich, 1986, pp. 295/ lám.232.
Cavalli-Björkmann, Görel, Bacchanals by Titian and Rubens. Papers Given at a Symposium, Gorel Cavalli-Bjorkman, Estocolmo, 1987.
Pérez Sánchez, Alfonso, 'La Bacanal y la ofrenda a la diosa de los amores' En: Rubens copista de Tiziano, Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 27.
Lawner, Lynne, Lives of the Courtesans. Portraits of the Renaissance, Rizzoli, Nueva York, 1987, pp. 141.
Pestilli, Livio, Michelangelo's children's Bachanal: an allegory of the intemperate soul, Renaissance studies, 29 n.3, 1987, pp. 338-374 [352-353 f.19].
Cavalli-Bjorkman, G., 'Rubens y Tiziano' En: Rubens copista de Tiziano, Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 37.
Studdert-Kennedy, Gerald, Titian: Metaphors of Love and Renewal, [s.n], 1987, pp. 27-40.
Diaz Padrón, Matías, 'Tiziano y Rubens en los preceptistas y viajeros españoles' En: Rubens copista de Tiziano, Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 47-57.
Gentili, Augusto, Da Tiziano a Tiziano. Mito e Allegoria Nella Cultura Venezia, Bulzoni Editore, Roma, 1988, pp. 139/ lám.73.
Fernández Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 38,60.
Wilde, Johannes, La pintura veneciana: de Bellini a Ticiano, Nerea, Madrid, 1988, pp. 160/ lám.120.
Rylands, Philip, Palma Il Vecchio: l'opera completa, Arnoldo Mondadori Editore, Milán, 1988, pp. 29,106.
Saxl, Fritz, La vida de las imágenes: estudios iconográficos sobre el arte occidental, Alianza Editorial, Madrid, 1989, pp. 144.
Brown, Jonathan, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 207/ lám.193.
Guillaud, M., La Femme chez Titien, Guillaud Editions, París. Nueva York, 1990, pp. 3.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.
Vosters, Simon A., Rubens y España: estudio artístico-literario sobre la estética del Barroco, Cátedra, Madrid, 1990, pp. 36.
Huse, N., The Art of Renaissance. Venice. Architecture, Sculpture, And, The University of Chicago Press, Chicago. Londres, 1990, pp. 258/ lám.232.
Walther, Angelo, Tizian, E.A.Seemann Verlag, Leipzig, 1990, pp. lám.28.
Pilo, Giuseppe Maria, Rubens e L'Eredita Veneta, De Luca Edizioni d'Arte, Roma, 1991, pp. 91/ lám.70.
Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Paris, 1993, pp. 553/ lám.4.
Rosenthal, Michael, In my view. Titian's reputation, Apollo, 1993, pp. 397.
Checa Cremades, Fernando, Tiziano y la monarquía hispánica: usos y funciones de la pintura veneciana en España (siglos XVI y XVII), Nerea, Madrid, 1994, pp. 113; 261, n. 30.
Alpers, Svetlana, The making of Rubens, Yale University Press, New Haven, 1995, pp. 129/ lám.97.
Brown, Jonathan, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 175/ lám.226.
Goldfarb, Hilliard T., Titian and Rubens: power, politics and style, Isabella Stewart Gardner Museum, Boston, 1998.
Cole, Bruce, Titian and Venetian Painting 1450-1590, Westview Press, Colorado, Oxford, 1999, pp. 91.
Valcanover, Francesco, Tiziano. I suoi pennelli sempre partorirono espressioni di Vita, Edizioni Il Fiorino, Firenze, 1999, pp. 85.
Cali, Maria, La Pittura del Cinquencento, Utet, Torino, 2000, pp. 276.
Brooke, Xathe, Confirming a Poussin. New evidence from the walken art gallery, Apollo, 153/4, 2001, pp. 19.
Bentini, Jadranka, Il Museo Senza Confini: Dipinti Ferraresi del Rinascimento nelle Raccolte Romane, Federico Motta Editore, Milán, 2002, pp. 52.
Portús Pérez, Javier, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2002, pp. 80.
Garcia Gual, C., Relato mítico y momento pictórico. Rubens y Ovidio. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 281-298.
Titian, Yale University Press, London, 2003, pp. 106.
Falomir, Miguel, Tiziano, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2003, pp. 166.
Tiziano alla National Gallery di Londra, Studi Tizianeschi. Annuario della Fondazione Centro Studi Tiziano e Cadore, 1, 2003, pp. 30.
Benditi, Jadranka, Une Renaissance Singuliere: la Cour des Este a Ferrare, Snoek, Bruselas, 2003.
Puttfarken, Thomas, Titian & Tragic Painting: Aristotle's Poetics and the Rise, Yale University Press, New Haven, 2005, pp. 129.
Checa Cremades, Fernando, Tiziano, Venus y la música y la idea de la pintura, Quintana, 4, 2005, pp. 86.
Brown, David Alan, Bellini, Giorgione, Titian: und die Renaissance der venezia, National Gallery of Art, Mailand, 2006, pp. 176, nº 33.
Enciclopedia del Museo del Prado, II, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 438.
El vino en El Prado, Fundación para la cultura del vino, 2007.
Farina, Viviana, Sulla fortuna napoletana dei Baccanali di Tiziano, Paragone: mensile de arte figurativa, 58, 2007, pp. 11.
Nichols, T., Defining genres. The survival of mythological painting in counter- reformation Venice, Forms of faith in sixteenth-century Italy, 2009, pp. 119-148.
Le botteghe di Tiziano, Alinari 24 ORE, 2009, pp. 419,420.
Causa, Stefano, Meglio tacere: Salvator Rosa e i disagi della critica, Arte'm, 2009, pp. 77-88.
Grünberg, Uta, Potestas Amoris: erotisch-mythologische Dekorationen um 1600, Imhof, 2009, pp. 135-138.
Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern. Vorbild und Neuerf, Hatje Cantz, 2009, pp. 250-257.
Titien, Tintoret, Veronèse: rivalités à Venise, Hazan: Musée du Louvre, 2009, pp. 294-317.
Morel, P., Dionysisme, témperance et épicureisme dans le camerino d´Alfonso d´Este, Studiolo, nº 8, 2010, pp. 57-73.
Rubens & Van Dyck, Nationalmuseum, 2010, pp. 28-38,114-115,118-119.
Colantuono, Anthony, Titian, Colonna and the Renaissance science of procreation :..., Ashgate, 2010, pp. 29-178.
Maîtres vénitiens et flamands: Bellini, Titien, Canaletto: chefs-d'ouvre de l' Accademia Carrara de Bergame et du Musée Royal des beaux-arts d' Anvers, Silvana: Bozar books, 2011, pp. 164-167.
Museo Nacional del Prado, Roma naturaleza e ideal: paisajes 1600-1650, Museo Nacional del Prado, 2011, pp. 61.
Oettinger, April, The lizard in the study: landscape and otium in Lorenzo Lotto's portrait of a young man (c.1530)., Artibus et historiae, 33, 2012, pp. 115-125.
Zimmerman, K., Al fin resolve e trata de I bacanali far quel Ré contento. The viceroy Monterrey, the Ludovisi and the Princedom of Piombino' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 239-251 f.2 L.19.
Freedman, Luba, Apelles, Giovanni Bellini, and Michelangelo in Titian's life and art, Artibus et historiae, XXXIV, 2013, pp. 251-273 [258].
Splendore a Venezia: Art et Musique de la Renaissance au Barroque dans la Sérenissime, Éd.Hazan - Musée des Beaux-Arts, Montreal, 2013, pp. 134, f.1.
Checa Cremades, Fernando, Tiziano y las cortes del Renacimiento, Marcial Pons Historia, 2013, pp. 96, f.6.
Farina, Viviana, Al sole e all'ombra di Ribera. Questioni di pittura e disegno a Napoli nella prima metà del Seicento., 1, Nicola Longobardi Editore, Napoles, 2014, pp. 87,88-89 f.100.
Falomir, Miguel; Joannides, Paul, Dánae y Venus y Adonis: origen y evolución, Boletín del Museo del Prado, Museo del Prado, 2014, pp. 16-51 [33].
Shephard, T., Echoing helicon. Music, art and identity in the Este studioli, 1440-1530, Oxford University Press, Nueva York, 2014, pp. 115-137 f.4.8 f.4.11.
Partridge, Loren, Art of Renaissance Venice 1400-1600, University of California Press, 2015, pp. 210 f.182.
Martínez Leiva, Gloria; Rodríguez Rebollo, Ángel, El inventario del Alcázar de Madrid de 1666. Felipe IV y su colección artística, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, 2015, pp. 599 nº 939.
Il fascino e il mito dell'Italia: dal Cinquecento al Contemporaneo., Skira, 2015, pp. 42 f.7.
Marshall, Christopher R., Baroque Naples and the industry of painting, Yale University Press,, 2016, pp. 215,216,218,229 f.161.
Portús Pérez, Javier, Displaying the Nude in Spain 1550-1834. The Sala Reservada, en: Splendor, Myth, and Vision: Nudes from the Prado, Clark Art Institute; Museo Nacional del Prado, 2016, pp. 50-66 [58].
Falomir, Miguel, 'T. Vecellio. Il Baccanale degli Andrii' En:, Ferrara arte,, Ferrara, 2016, pp. 206-207 n.81.
Milovanovic, N. Szanto, M, Poussin et l' amour: la Venus épiée par deux satyres, retrouvée., Revue de l'Art, 4 n.198, 2017, pp. 68-76 [74 f.11].
Brejon de Lavergnée, Arnauld, Vouet et ses contemporains français à Venise au XVIIe siècle, En: Borean, Linda y Mason, Stefania (comisarias), Rencontres à Venise. Étrangers et vénitiens dans l'art du XVIIe siècle, catálogo de la exposición, Silvana, Ajaccio, 2018, pp. 63-72 [69].
Vergara, Alejandro, 'Comentario ', En: Pasiones mitológicas, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2021, pp. 100-105 nº7-8.
Albl, Stefan, 'Titian and Venus' En:, Titian´s: Vision of Women. Beauty, Love, Poetry, Skira, 2021, pp. 281-301 [292].
Albl, Stefan, 'Tizian und Venus' En:, Tizians Frauenbild: schönheit, liebe, poesie, Kunst Historisches Museum, Viena, 2021, pp. 281-301 [292].
Falomir, M, Tiziano y las 'poesías'. Experimentación y libertad en la pintura mitológica, Pasiones mitológicas: Tiziano, Veronese, Allori, Rubens, Ribera, Poussin, Van Dyck, Velázquez., Museo Nacional del Prado, Madrid, 2021, pp. 15-39 [30, 38 nº 8].
Albl, Stefan, 'Tiziano e Venere' En:, Tiziano e l' immagine della donna nel Cinquecento veneziano, Skira ; Kunst Historisches Museum,, 2022, pp. 287-307 [298].