The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Immaculate Conception
Zurbarán, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Zurbarán, Francisco de

Fuente de Cantos (Badajoz), 1598 - Madrid, 1664

The Immaculate Conception

1628 - 1630. Oil on canvas, 128 x 89 cm.

The worship of the Immaculate Virgin is one of seventeenth-century Spain´s identity traits, especially following a considerable argument between her defenders and her detractors, which took place in Seville in 1616. From then on, that city became one of the country´s leading Conceptionist centers and its painters dedicated much of their energy to promote that devotion. Zurbarán was one of the most active artists in that sense. He made various works on that subject, like the present one, which is one of his earliest compositions. It depicts his characteristic girlish and ecstatic image of the Virgin. She appears with her hands joined in prayer, surrounded by symbols of the litanies that recall the virtues accompanying the image of the Virgin. The abundance of those complex signs, which must be understood theologically, offers the faithful two possible ways of approaching this work: that of the extremely complex doctrinal manifesto understood by a limited number of specialists, and the votive image of a handsome and childlike Mary whose appearance can awaken the fervor of even the least sophisticated believers.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P02992
Author
Zurbarán, Francisco de
Title
The Immaculate Conception
Date
1628 - 1630
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 128 cm.; Width: 89 cm.
Provenance
Marquise of La Puebla de Ovando; "Comunidad de religiosas Esclavas Concepcionistas del Divino Corazón de Jesús", Sevilla, 1956. Acquisition, 1956.

Bibliography +

Noticias sobre arte. Adqusiciones del Museo del Prado, GOYA: REVISTA DE ARTE, 1957, pp. 130.

Sánchez Cantón, F.J., Adquisiciones del Museo del Prado. 1956-62., ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 35, 1962, pp. 311.

Torres Martin, Ramon, Zurbarán: el pintor gótico del siglo XVII, Gráficas del Sur, Sevilla, 1963, pp. lám.26.

Pantorba, Bernardino de, Zurbarán en el Museo del Prado, MUNDO HISPANICO, 1964, pp. 27.

Guinard, Paul, Zurbarán, pintor de paisajes, GOYA: REVISTA DE ARTE, 1965, pp. 211.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Gregori, Mina, L'Opera Completa Di Zurbaran, Rizzoli Editore, Milan, 1973.

La obra pictorica completa de Zurbarán, Noguer, Barcelona, 1973.

Zurbarán: 1598-1664, Ediciones Polígrafa, Barcelona, 1976, pp. 80.

Cajide, I., Exposicion de Pintura Española Desde el Renacimiento Hasta N, 21 Century Hyogo Project, Hyogo, 1976.

The Golden Age of Spanish Painting, Royal Academy of Arts, Londres, 1976.

La peinture espagnole du siècle d'or: de Greco a Velazquez, Association Française d'Action Artistique, Paris, 1976.

Calvo Castellon, Antonio, Los fondos arquitectónicos y el paisaje en la pintura barroc, Diputación Provincial, Departamento de Historia de, Granada, 1982, pp. 228.

Prinz Von Hohenzollern, J.G., Von Greco Bis Goya. Vier Jahrhunderte Spanische Malerei, Haus Der Kunst, Munich, 1982, pp. 298.

Velazquez en Zijn Tijd: zeventiende-eeuwse Spaanse schilderk, Rijks Museum, Amsterdam, 1985, pp. 62.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 791-792.

Guinard, Paul., Zurbarán et les peintres espagnols de la vie monastique /, Les Editions du Temps, Paris, 1988, pp. 209.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 85.

Caturla, Maria Luisa, Francisco de Zurbarán, Wildenstein Institute, Paris, 1994, pp. 88-89.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. nº1809.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 104.

Finaldi,G. Gómez Nebreda,M.L, Itinerarios de fe en el Museo del Prado, Mision Joven, Madrid, 2007, pp. 38.

Delenda, Odile, Francisco de Zurbarán, 1598 - 1664 : catálogo razonado y crí..., Fundación Arte Hispánico, 2009, pp. 136.

Credo : masterpieces of religious art, Draiflessen Collection, 2010, pp. 24-31.

Cano, Ignacio, 'Zurbarán (1598-1664)' En:, Zurbarán (1598-1664), Fondazione Ferrara Arte - Centre dex Beaux Arts de Bruxelles, Ferrara, 2013, pp. 16-35 [27].

Cano, Ignacio, 'Zurbarán (1598-1664)' En:, Francisco de Zurbarán (1598-1664), Bozar Books - Fonds Mercator, Bruselas, 2014, pp. 10-29 [18].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (desde 1856). Núm. 1809.
Autor, Fco Zurbarán / 1809. Asunto, 'Inmaculada Concepción' / Lienzo 139 x 104 cms. / Nº del catálogo 2992 / Adquirido por el Estado a las religiosas esclavas concepcionistas del Sgdo. Corazón de Sevilla, en Septiembre de 1956, por 400.000 ptas

Exhibitions +

Josefa d´Obidos and the Invention of Portuguese Baroque
Lisboa
15.05.2015 - 20.09.2015

Location +

Room 010A (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Zurbarán, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up