The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Vision of Saint Peter Nolasco
Zurbarán, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Zurbarán, Francisco de

Fuente de Cantos (Badajoz), 1598 - Madrid, 1664

The Vision of Saint Peter Nolasco

1629. Oil on canvas, 179 x 223 cm.

Founder of the order of la Merced Calzada, the saint is depicted kneeling, leaning on a church pew. In his dream, an angel appears to him and shows him heavenly Jerusalem, conceived as a walled city with gates and drawbridges over which numerous people enter and exit. This work is a companion to Saint Peter appearing to Saint Peter Nolasco (P01237) and both were part of a series painted by Zurbarán for the Cloister of the Convent of la Merced Calzada in Seville. The series depicts different moments in the life of the founder of that order. In this scene, the supernatural is represented in a straightforward manner, without violent contrasts, in the spirit of calm tranquility with which Zurbarán interprets the stories and miracles of Seville´s religious orders. Probably at the monk´s request, the painter depicts this male saint as a mature figure, with graying hair and beard, an example of virtue to be imitated by the younger friars. It was acquired by Dean López Cepero before 1808 and he ceded it to Fernando VII in 1821.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Museo del Prado, sala de la reina Isabel II
Gelatin / Collodion on photographic paper, Ca. 1899
Inventory number
P01236
Author
Zurbarán, Francisco de
Title
The Vision of Saint Peter Nolasco
Date
1629
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 179 cm.; Width: 223 cm.
Provenance
Royal collection

Bibliography +

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 13.

Curtis, Charles Boyd, Velázquez and Murillo: a descriptive and historical catalogu, J. W. BoutonSampson Low, Marston, Searle and Rivig, Londres-Nueva York, 1883, pp. 95.

Catálogo oficial ilustrado de la exposición de las obras de, J. Lacoste, Madrid, 1905.

Dayot, Armand, Le Prado de Madrid. Vol. I, Editions Pierre Lafitte, Paris, 1914, pp. 111.

Sánchez Cantón, F.J, La vida de San Pedro Nolasco. Pinturas del claustro del refrectorio de la Merced Calzada de Sevilla, La Merced, 1922/01/24.

Sánchez Cantón, Francisco Javier (1891-1971)), Fuentes literarias para la historia del arte español /, Junta para ampliación de estudios e investigacione, Madrid, 1936, pp. 194.

Faure, Élie, Historia del arte, Editorial Poseidon, Buenos Aires, 1944, pp. 150.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, IV, Salvat, Barcelona-Buenos A., 1945, pp. 123.

Soria, Martin S., The Painting of Zurbaran, Phaidon, Londres, 1955, pp. 140.

Guinard, Paul, Zurbaran et les peintres espagnols de la vie monastique, Les editions du temps, Paris, 1960, pp. 256.

Tüngel, Richard, 400 Jahre Kunst, Kultur, und Geschichte im Prado, Schweizer Verlagshaus, Zurich, 1964, pp. 130/ lám.60.

Pantorba, Bernardino de, Zurbaran en el Museo del Prado, Mundo Hispánico, 1964, pp. 22.

Gállego, Julián, El color en Zurbarán, Goya, 1965, pp. 296.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín1749-1829, Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las, VI, Reales Academias de Bellas Artes de San Fernando y, Madrid, 1965, pp. 49.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Carrascal Muñoz, Jose Maria, Francisco de Zurbaran, Giner, Madrid, 1973, pp. 64.

Zurbarán: 1598-1664, Ediciones Polígrafa, Barcelona, 1976, pp. 74.

La obra pictorica completa de Zurbarán, Noguer, Barcelona Madrid, 1976, pp. n. 39 lám.6.

Museo de Bellas Artes de Valencia, Estampas y planchas de la Real Academia en el Museo de Bella, Ministerio de Cultura, Subdirección General de Mus, Valencia, 1982, pp. 522/ lám.16.

Calvo Castellon, Antonio, Los fondos arquitectónicos y el paisaje en la pintura barroc, Diputación Provincial, Departamento de Historia de, Granada, 1982, pp. 121,122 lám.24.

Agulló y Cobo, M. Navarro,J. Bernáldez,J, El Teatro en Madrid.1583-1925, Museo Municipal, Madrid, 1983, pp. 218,219 lám.113.

Semenzato, Camillo, Les Chefs-D'Oeuvre de la Peinture, GUIDE VERT, Solar, Paris, 1985, pp. 264.

Male, Emile, El Barroco. Arte Religioso del Siglo XVII. Italia. Francia., Encuentro, Madrid, 1985, pp. lám.195.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 786-787.

Garcia Gutierrez, Pedro Francisco, Iconografía mercedaria: Nolasco y su obra, Revista "Estudios", Madrid, 1985, pp. 39,43/ lám.29.

Bertelli, C., Storia Dell'Arte Italiana. Vol. I, ElectaBruno Mondadori, Milan, 1986, pp. 356,357.

Valdivieso, Enrique, Historia de la pintura sevillana: siglos XIII al XX, Guadalquivir, Sevilla, 1986, pp. 179.

Doce artistas de vanguardia en el Museo del Prado:Saura, Bar, Mondadori, Madrid, 1990, pp. 164.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Alberti, R., Mirar Un Cuadro en el Museo del Prado., R.T.V.E. y Lunwerg Editores, Madrid, 1991, pp. 129,130.

Caturla, Maria Luisa, Francisco de Zurbarán, Wildenstein Institute, Paris, 1994, pp. 57.

Zurbarán, IV Centenario, Junta de Andalucia, Gestión de Programas Culturale, Sevilla, 1998, pp. 88.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 100.

Portús, Javier, La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 87.

Valdivieso, Enrique, Pintura Barroca Sevillana, Guadalquivir Ediciones, Sevilla, 2003, pp. 255 / 233.

Held, Jutta, 'Die gemaldezyklen um Pacheco und Zurbaranfüir die mercedarier in Sevilla und die ordensreformen nacer dem Tridentinum'En: Kirchliche Kultur und Kunst des 17. Jahrhunderts in Spanien.., Vervuert ; Iberoamericana, 2004, pp. 225-277 [260 L14].

De Herrera a Velázquez: el primer naturalismo en Sevilla, Fundación Focus-AbengoaBilboko Arte Eder Museoa =M, Sevilla, 2005, pp. 251, nº56.

Delenda, Odile, Francisco de Zurbarán, 1598 - 1664. Catálogo razonado y crítico., Fundación Arte Hispánico, Madrid, 2009, pp. 127.

Portús, Javier, Francisco de Zurbarán 'Visione di San Pietro Nolasco' En:, Zurbarán (1598-1664), Fondazione Ferrara Arte - Centre dex Beaux Arts de Bruxelles, Ferrara, 2013, pp. 122-123 n.4.

Cano, Ignacio, 'Zurbarán (1598-1664)' En:, Zurbarán (1598-1664), Fondazione Ferrara Arte - Centre dex Beaux Arts de Bruxelles, Ferrara, 2013, pp. 16-35 [22].

Martínez Plaza, Pedro J., 'El coleccionismo del Greco en España (1808-1902)' En:, El Greco & la pintura moderna, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 77-99 [77].

Portús, J., 'Francisco de Zurbarán. La Vision de Saint Pierre Nolasque' En:, Francisco de Zurbarán (1598-1664), Bozar Books - Fonds Mercator, Bruselas, 2014, pp. 92-93 n.6.

Cano, Ignacio, 'Zurbarán (1598-1664)' En:, Francisco de Zurbarán (1598-1664), Bozar Books - Fonds Mercator, Bruselas, 2014, pp. 10-29 [14].

Delenda, Odile, 'Francisco de Zurbarán. Visión de San Pedro Nolasco' En:, Zurbarán : una nueva mirada, Fundación Colección Thyssen Bornemisza, Madrid, 2015, pp. 68-69,189 n.5.

Delenda, Odile, 'Vida y Obra de Francisco de Zurbarán 1598-1664' En:, Zurbarán : una nueva mirada, Fundación Colección Thyssen Bornemisza, Madrid, 2015, pp. 15-29 [18].

Fernández López, José, 'Zurbarán: Series y retablos monásticos' En:, Zurbarán : una nueva mirada, Fundación Colección Thyssen Bornemisza, Madrid, 2015, pp. 37-43 [39].

Martínez Plaza, Pedro José, Manuel López Cepero and the painting trade between Madrid and Seville, Journal of the history of collections, 28 n.1, 2016, pp. 72-84 [74-75 f.2].

Other inventories +

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 190.
''Zurbaran./ 190. San Pedro Nolasco./ Arrodillado en su celda y dormido junto a una mesa, se le aparece un angel que le muestra en sueños la Jerusalen celeste. (C.L.)/ Alto 6 pies, 5 pulg; ancho 8 pies.''

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1120.

Exhibitions +

Francisco de Zurbarán. Una nueva mirada
Madrid
09.06.2015 - 13.09.2015

Francisco de Zurbarán
Bruselas
29.01.2014 - 25.05.2014

Francisco de Zurbarán
Ferrara
15.09.2013 - 06.01.2014

De Herrera a Velázquez. La pintura sevillana en la encrucijada de 1600
Bilbao
01.03.2006 - 18.06.2006

De Herrera a Velázquez. La pintura sevillana en la encrucijada de 1600
Sevilla
01.12.2005 - 01.03.2006

Francisco de Zurbarán
Sevilla
09.10.1998 - 08.12.1998

Location +

Room 010A (On Display)

Update date: 18-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Zurbarán, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up