The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Infanta Isabel Clara Eugenia
Rubens, Pieter Paul; Brueghel el Viejo, Jan
Close Continuar a ficha de la obra
Rubens, Pieter Paul
Siegen, Westfalia, 1577 - Amberes, 1640
Brueghel el Viejo, Jan
Bruselas, 1568 - Amberes, 1625

The Infanta Isabel Clara Eugenia

Ca. 1615. Oil on canvas, 113 x 175.8 cm.

Like the portrait of her husband (P01683), Isabel Clara Eugenia, ruler of the Low Countries, is depicted sitting under a red canopy on a balcony open to landscape. In this case, the palace visible in the distance is Mariemont, one of the Infanta´s favorites, which she had remodeled. The style of her clothing, especially the collar, date this work from the beginning of the second decade of the seventeenth century, a moment of maximum collaboration between Rubens, who painted her figure, and Brueghel, who made the landscape. Both of them worked as painters for the Archduke and Duchess and it was through paintings like these that they communicated the magnificence of their patron´s rule.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Archduke Alberto de Austria
Oil on canvas, Ca. 1615
Inventory number
P01684
Author
Rubens, Pieter Paul ; Brueghel el Viejo, Jan
Title
The Infanta Isabel Clara Eugenia
Date
Ca. 1615
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 113 cm.; Width: 175.8 cm.
Provenance
Colección Real (Real Alcázar, Madrid, bóvedas que caen a la Priora-piezas pequeñas de las Bóvedas que salen a la Priora, 1686, s.n.; Real Alcázar, Madrid, piezas pequeñas de las bóvedas que salen a la Priora, 1700, nº 429; Palacio Real Nuevo, Madrid, primera sala de la Furriera, 1747, nº 99; Palacio del Buen Retiro, Madrid, pieza del Banquillo, 1772, nº 99; Buen Retiro, 1794, nº 177; Palacio Real, Madrid, secretaría de Estado, 1814-1818, nº 177).

Bibliography +

Inventario del Alcazar de Madrid 1636-1666. Vol. II, Madrid, 1666.

Palacio Real de Madrid. 1686, III, Madrid, 1686.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey, [s.n, Madrid, 1834, pp. 59.

Cruzada Villaamil, Gregorio, Rubens diplomático español : sus viajes a España y noticia d..., Casa Editorial de Medina y Navarr, Madrid, 1874, pp. 364-365.

ROOSES,MAX., L'OEUVRE DE P.P.RUBENS.HISTOIRE ET DESCRIPTION...VOL.IV, JOS.MAES, Amberes, 1886, pp. 194.

Mont, P.De, Exposition de la Toison D'Or et de L'Art Neerlandais, G.Van Oest & Cie, Bruselas, 1907.

Trésor de l'Art Belge au XVIIe siècle: mémorial de l'exposit, EXPOSITION D'ART ANCIEN, G.Van Oest & Cie., Bruselas-Paris, 1912.

Roblot-Delondre, Louise, Portraits D'Infantes. XVI Siecle. Etude Iconographique, G.Van Oest & Cie, Paris-Bruselas, 1913, pp. lám.75.

L'archiduchesse infante Isabelle-Claire-Eugénie au Musée du Prado: l'Espagne et la Belgique dans l'histoire. Allocutions et conférences prononcées à l'occasion des Journées hispano-belgues (16 et 17 mars 1924), Bruselas, 1925, pp. 29/ lám.17.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio., El Museo Pictorico y Escala Optica. Vol. I y II, Aguilar, Madrid, 1947, pp. 857.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 60,489.

Díaz Padrón, Matías, Maitres flamands du dix-septieme siécle du Prado et de collections privées espagnoles, Musees Royaux des Beaux-Arts de Belgique, Bruselas, 1975.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca, Museo del Prado; Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 316-317.

Trevor-Roper, H., Princes and Artists. Patronage and Ideology at Four Habsburg, Thames and Hudson, Londres, 1976, pp. 127,141.

Paulette Dreher, Faith, The artist as seigneur: Chateaux and their propietors in the work of David Teniers II, THE ART BULLETIN: A QUARTERLY PUBLISHED BY THE COLLEGE ART ASSOCIATION (CAA), Micro, 1978, pp. 683-703.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España. Vol. XXIV. La España de Felipe III, EspasaCalpe, Madrid, 1983, pp. 234/ lám.169.

Díaz Padrón, Matías, La Escuela Flamenca del Siglo XVII, Ediciones Alfiz, Madrid, 1983, pp. 72.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España, Espasa-Calpe, Madrid, 1984, pp. 789/ lám.647.

Sopeña Ibañez, Federico, Las Reinas de España y la Musica, Banco de Bilbao, Madrid, 1984, pp. 39.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 599.

Splendeurs d'Espagne et les villes belges: 1500-1700, EUROPALIA 85.ESPAÑA, Europalia 85 EspañaCrédit Communal, Bruselas, 1985, pp. 425, 426.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, Arcade Press, Londres, 1987, pp. 44-45/ lám.18.

Jaffe, Michael, Rubens: catálogo completo, Rizzoli, Milán, 1989, pp. 210.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº1205.

Díaz Padrón, Matías; Royo-Villanova, Mercedes, David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 180-182.

De Bruegel a Rubens. L'Ecole de Peinture Anversoise 1550-165, SnoeckDucalu & Zoon, Antwerpen, 1992, pp. 254/ lám.119.

Perlingieri, I.S., Sofonisba Anguissola. The First Great Woman Artist of the Re, Rizzoli, Nueva York, 1992, pp. 197/ lám.112.

Cristobal Plantino: un siglo de intercambios culturales entr, Nerea, Madrid, 1995.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, Prensa Iberica, Barcelona, 1996, pp. 1080.

Brown, Christopher, Rubens's landscapes: making & meaning, National Gallery PublicationsDistributed by Yale U, London, 1996, pp. 37/ lám.28.

Duerloo, Luc, Albert & Isabelle, 1598-1621: catalogue, Brepols, Leuven, 1998.

Arte y saber: la cultura en tiempos de Felipe III y Felipe I, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1999, pp. 43.

El arte en la corte de los archiduques Alberto de Austria e, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Cent, Madrid, 1999, pp. 176.

Vergara, Alejandro1960-, Rubens and his spanish patrons, Cambridge University Press, Cambridge, 1999, pp. 251/ lám.6.

Vergara, Alejandro1960-, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 281.

Ertz, Klaus, Jan Brueghel der Ältere (1568-1625). Kritischer katalog der..., III, Luca Verlag, 2008, pp. 1200-1205.

Checa, F. Vázquez, E., Maestros flamencos y holandeses., Fundación Carlos de Amberes, Madrid, 2014, pp. 17.

Other inventories +

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1686. Núm. s. n..
Bóvedas que caen a la Priora [...] Piezas pequeñas de las Bóvedas que salen a la Priora [...] {772} Otro Retrato del mismo tamaño [de dos varas de largo y vara y media de alto] de la srª Infanta su muger [del archiduque Alberto], y de la misma mano [de Rubenes].

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 429.
Piezas pequeñas de las bobedas que Salen a la Priora [...] 429 / Yttem Ottro Rettratto del mismo tamaño [dos Varas de largo y Vara y media de altto] de la Reyna digo la Ynfantta Su muger y de la misma mano no se tasa por la misma razón.

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 99.
PINTURAS EXISTENTES ANTIGUAS [...] En la primera Sala de este Oficio [...] {10318} 99 / Otra [pintura] igual [escuela de Rubenes] de vna muger con vn abanico en la mano que tambien descubre vna casa de campo en vn pais en 2 mil dos cientos res.

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 177.
Otra [pintura], Escuela flamenca. Un retrato de una Española: de vara y tercia de alto y dos varas y quarta de ancho con marco dorado companª. del nº. 436...1200

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 177.
Secretaría de Estado [...] {22229-22230} 177-436 / 2 varas y tercia largo vara y quarta alto = un caballero sentado con vn guante en la mano vestido de negro con golilla descubriendose un edificio a lo lejos junto a vn rio = una señora con las mismas señas y una cortina encarnada = escuela veneciana

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1205.
Rubens. / 1205. La infanta doña Isabel Clara Eugenia mujer del archiduque Alberto. / Esta sentada junto a una balaustrada de piedra, por encima de la cual se ve un jardín y un palacio. Pais de Juan Brueghel. / alto 4 pies; ancho 6 pies, 2 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1605.
1605.-(1205-M.)-Retrato de la Infanta Doña Isabel Clara Eugenia, soberana de los Países-Bajos y del Franco-Condado mujer del Archiduque Alberto.-Está sentada, con un abanico en las manos, junto á una balustrada, desde la cual se registra una hermosa campiña, donde descuella un palacio.-Más de media figura, de tamaño natural.-Paisaje de J.Brueghel.-Compañero del anterior. / Col. de Felipe IV, R.Alc. y Pal. de Madrid.-F.L. / Alto 1,12; ancho 1,73.-L.

Exhibitions +

Peter Paul Rubens (1577-1640). Portraits princiers
París
03.10.2017 - 15.01.2018

Museo de Arte Flamenco y Holandés de los siglos XVI y XVII
Madrid
31.10.2014 - 02.08.2015

Rubens. The Triumph of the Eucharist
Madrid
25.03.2014 - 29.06.2014

Rubens
Madrid
05.11.2010 - 23.01.2011

Rubens and Brueghel: A Working Friendship
Los Ángeles CA
05.07.2006 - 24.09.2006

El arte en la corte de los archiduques Alberto e Isabel Clara Eugenia (1598-1633). Un reino imaginario
Madrid
02.12.1999 - 27.02.2000

La cultura española de Cervantes a Velazquez, 1598-1648
Valladolid
10.03.1999 - 30.07.1999

Una corte europea en Bruselas. Alberto e isabel Clara Eugenia, 1558-1621
Bruselas
16.09.1998 - 17.01.1999

Cristobal Plantino : un siglo de intercambios culturales entre Amberes y Madrid
Madrid
23.01.1995 - 20.03.1995

Update date: 30-11-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pieter Paul; Brueghel el Viejo, Jan

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up