The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Triumph of Saint Hermenegild
Herrera the Younger, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Herrera the Younger, Francisco de

Sevilla, 1627 - Madrid, 1685

See author's file

The Triumph of Saint Hermenegild

1654. Oil on canvas

The Triumph of Saint Hermenegild (d. 585) and of the Catholic Church over Arianism. The saint rises up to heaven surrounded by angels carrying the symbols of his origin and martyrdom: the crown and scepter of a Visigothic king, on the left; and the chains and ax of his martyrdom, on the right. On the lower part of the painting are King Leovigildo, dressed in armor, and an Arian Bishop with the chalice of the Eucharist. The eldest son of the Visigothic King Leovigildo, Saint Hermenegild was converted to Catholicism by his wife, Ingunda, and by Saint Leandro, Bishop of Seville. He was later imprisoned and murdered at the behest of his father after refusing to take communion from an Arian Bishop. The helicoidal composition and very low point of view are characteristics developed by Herrera following his visit to Italy. This work was painted for the main altarpiece of the Church of the Barefoot Carmelites in Madrid. It was acquired by Fernando VII for the Prado Museum in 1832.

Technical data

Inventory number
P000833
Author
Herrera the Younger, Francisco de
Title
The Triumph of Saint Hermenegild
Date
1654
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 326 cm.; Width: 228 cm.
Provenance
Iglesia de los Carmetilas Descalzos, Madrid; Royal Collection (acquired by Fernando VII, 1831)

Bibliography +

Ponz, Antonio, Viage de España. Vol. I, Joachin Ibarra, Madrid, 1793, pp. 268.

Mayer, August L., Historia de la Pintura Española, Espasa Calpe, Madrid, 1928, pp. 287.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Salvat, Barcelona, 1945, pp. 124.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio, El Museo Pictórico y Escala Óptica, I y II, Aguilar, Madrid, 1947, pp. 1020.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín, Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, Reales Academias de Bellas Artes de San Fernando y de la Historia, Madrid, 1965, pp. 284.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1971, pp. 285.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Snyder, J., Hortus Imaginum. Essays in Western Art, University of Kansas, Lawrence, 1974, pp. ?/lám. 86.

La peinture espagnole du siècle d'or: de Greco a Velazquez, Association Française d'Action Artistique, París, 1976.

The Golden Age of Spanish Painting, Royal Academy of Arts, Londres, 1976.

Sullivan, E.J., Painting in Spain. 1650-1700. A Symposium, Princeton University, Princeton, 1982, pp. 12.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Juan Carreño de Miranda: 1614-1685, Ministerio de Cultura, Avilés, 1985, pp. 55.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 330.

Sullivan, Edward J., Baroque painting in Madrid: the contribution of Claudio Coello, University of Missouri Press, Columbia, 1986, pp. 14/lám. 12.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura. Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 267.

Valdivieso, Enrique, Historia de la pintura sevillana: siglos XIII al XX, Guadalquivir, Sevilla, 1986, pp. 204.

Triadó, Joan-Ramon, Las claves del arte barroco: [cómo identificarlo], Ariel, Barcelona, 1986, pp. 70.

Gutiérrez Alonso, Luis Carlos, Semiología del lenguaje floral en la pintura barroca madrileña (Comentarios a una exposición), Boletín del Museo del Prado, VII, 1986, pp. 93-99.

García Gutiérrez, Pedro Francisco, Apuntes iconográficos a dos obras de Herrera el Mozo, Boletín del Museo del Prado, VIII, 1987, pp. 167.

Sullivan, Edward J., Claudio Coello y la pintura barroca madrileña, Nerea, Madrid, 1989, pp. 36/lám. 12.

Brown, Jonathan, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 235.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 192/lám. 167.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 124.

La Pintura Española, Electa, Milán, 1995, pp. 366/lám. 440.

Benito Olmos, Aurora, Arte y música en el Museo del Prado, Fundación Argentaria Visor, Madrid, 1997, pp. 120.

Brown, Jonathan, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 195/lám. 247.

Triadó, Joan-Ramon, La Pintura Española. El Siglo de Oro, Carroggio, Barcelona, 1999, pp. 156.

Cornejo, Francisco J., Felipe II, San Hermenegildo y la imagen de la ''Sacra Monarquía'', Boletín del Museo del Prado, 18, 2000, pp. 35/lám. 7.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 234.

Checa Cremades, Fernando, Cortes del Barroco : De Bernini y Velazquez a Lvca Giordano, Cortes del Barroco. De Bernini y Velázquez a Luca Giordano, SeacexPatrimonio Nacional, Madrid, 2003, pp. 109/7.5.

Portús, Javier, La Colección de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 145.

Valdivieso, Enrique, Pintura Barroca Sevillana, Guadalquivir Ediciones, Sevilla, 2003, pp. 321.

Flórez Asensio, María Asunción, La música en la pintura española del s. XVII, Goya: Revista de Arte, 306, 2005, pp. 158.

Enciclopedia del Museo del Prado, VI, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 2118.

Hoffman-Samland, Jens, 'Francisco de Herrera 'el Mozo'. La tentación de San Antonio' En:, Dibujos españoles en la Kunsthalle de Hamburgo, Museo Nacional del Prado Meadows Museum, Southern Methodist Univ. Hamburger Kunsthalle, Madrid, 2014, pp. 122 nt.3.

Other inventories +

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 531.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 531.
Herrera (Francisco de) [...] / 531. San Hermenegildo. / El Santo Mártir sube glorioso à los / cielos llevando la cruz triunfante de los / herrores del arianismo, que abjuró, pre- / firiendo la muerte à que le condenó el / Rey su padre. / Este cuadro fue pintado para el reta- / blo mayor de los carmelitas descalzos / en Madrid. / Alto 11 pies, 9 pulg; ancho 8 pies, 2 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 744.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 833.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 833.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 018A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Armor: .1.

Sword: .1.

Glasses and Goblets: .33.8.

Ax / Hatchet: .45.

Theorbo/Chitarrone: .4.277.104.
Ángel con córdofono a la derecha del cuadro. La morfología de este instrumento corresponde al archilaúd. Se desarrolló a partir del laúd renacentista, añadiendo cuerdas, y por tanto clavijeros, para aumentar la tesitura y el volumen sonoro respondiendo a las exigencias del acompañamiento de voces e instrumentos.

Organ: .4.276.

Scepter/Sceptre: .26.

Crown / Wreath: .26.

Wreath, Floral / Crown of flowers: .26.27.

Crucifix: .151.

Palm leaf: .151.72.

Update date: 04-06-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Herrera the Younger, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up