The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Venus and Adonis
Veronés, Paolo
Close Continuar a ficha de la obra

Veronés, Paolo

Verona, 1528 - Venecia, 1588

Venus and Adonis

Ca. 1580. Oil on canvas, 162 x 191 cm.

Like its pair, Cephalus and Procris (Strasbourg Museum), this canvas illustrates a passage from the Metamorphoses by the Roman poet Ovid. Both stories involve love cut short by death, in this case that of Adonis. Veronese conveys the grief of Venus, goddess of love, as she presages the death of her lover at the hunt. Painted after a period in Rome,Veronese used the Hellenistic sculpture The Boy with the Goose for the figure of Cupid, while Adonis recalls the Endymion figure on a Roman sarcophagus in San Giovanni Laterano. Velázquez acquired this canvas during his second trip to Italy (1649-1651).

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00482
Author
Veronés, Paolo
Title
Venus and Adonis
Date
Ca. 1580
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 162 cm.; Width: 191 cm.
Provenance
Royal Collection (New Royal Palace, Madrid, “paso de tribuna y trascuartos”, 1772, nº 1078; New Royal Palace, Madrid, “antecámara”, 1794, nº 1078; Royal Palace, Madrid, “antecámara”, 1814-1818, s.n.)

Bibliography +

Inventario de Pinturas. Alcázar de Madrid, Madrid, 1666.

Inventario Palacio Real de Madrid, Madrid, 1686.

Inventario Real Palacio de Madrid, Madrid, 1734.

Inventario: Real Palacio de Madrid, Madrid, 1747.

Inventario Nuevo Palacio Real, Madrid, 1772.

Ponz, Antonio1725-1792, Viage de España. Vol. I, Madrid Joachin Ibarra, 1776, pp. 29.

Palacio Nuevo (Madrid), Madrid, 1794.

Inventario. Real Palacio de Madrid., Madrid, 1814.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, Madrid [s.n, 1834, pp. 42.

Madrazo, Pedro de1816-1898, Viaje artístico de tres siglos por las colecciones de cuadro, Barcelona Daniel Cortezo y Cª, 1884, pp. 125.

Lefort, P., Les Musees de Madrid. Le Prado, San Fernando, L'Armeria, Paris Gazette des BeauxArts, 1896, pp. 23.

Meissner, F.H., Veronese, Bielefeld.Leipzig Delhagen & Klasing, 1897, pp. 95.

Dayot, Armand, Le Prado de Madrid. Vol. I, Paris Editions Pierre Lafitte, 1914, pp. 123.

Fiocco, G., Paolo Veronese 1528-1588, Bolonia Apollo Bologna, 1928, pp. 101.

Orliac, Antoine, Veronese, Paris Hyperion, 1939, pp. 122.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio1653-1726, El Museo Pictorico y Escala Optica. Vol. I y II, Madrid Aguilar, 1947, pp. 911.

Tüngel, Richard, 400 Jahre Kunst, Kultur, und Geschichte im Prado, Zurich Schweizer Verlagshaus, 1964, pp. 192/lám. 104.

Lorente, M., Sobre Veronés en el Prado DPTO. Hº ARTE DIEGO VELAZQUEZ, 1969, pp. 235.

Aguilera, Emiliano M., El Desnudo en las Artes, Madrid Giner, 1972, pp. 155.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972.

Bermejo de la Rica, A., La Mitologia en el Museo del Prado, Madrid Editora Nacional, 1974, pp. 20.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, Madrid Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, 1975, pp. 26 y 67.

Marini, Remigio, La obra pictórica completa del Veronés, Barcelona Noguer, 1976.

Pignatti, Terisio, Veronese: l'opera completa, Venecia Alfieri, 1976.

Grandes Estilos de la Pintura. Vol. Iv. Pintura Barroca 1, Madrid Sedmay Ediciones, 1979, pp. 152.

Rusk Shapley, Fern, Catalogue of the Italian Paintings, Washington National Gallery, 1979, pp. lám. 348.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Madrid Gredos, 1979, pp. 202-203.

Pallucchini, Rodolfo, La pittura veneziana del Seicento, Milan Alfieri, 1981, pp. 87.

Sérullaz, Maurice, Velazquez, Nueva York Harry N.Abrams, 1981, pp. 20.

Martineau, J., The genius of Venice: 1500-1600, Londres Royal Academy of Arts, 1983, pp. 241.

Liedtke, Walter A., Flemish Painting in the Metropolitan Museum of Art. Vol. I, Nueva York The Metropolitan Museum of Art, 1984, pp. 308/lám. 30.

Pallucchini, Rodolfo, Verones, Barcelona Carroggio, 1984, pp. 121.

Sutton, Denys, Venetian art at the Royal Academy APOLLO MAGAZINE, 1984, pp. 95/lám. 29.

Barghahn, Barbara Von., Age of Gold, Age of Iron. Renaissance Spain and Symbols of M, Lanham.Nueva York University Press of America,, 1985, pp. lám. 1209.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, Madrid Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, 1985, pp. 425 y 449.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. 753.

Orso, Steven N., Philip IV and the decoration of the Alcazar of Madrid, Princeton Princeton University Press, 1986, pp. 153.

Brown, Jonathan1939-, Velázquez: pintor y cortesano, Madrid Alianza Editorial, 1986, pp. 208/lám. 241.

Stein, Michael T., Museos de Nueva York, Barcelona Oceano, 1988, pp. 53.

Gentili, Augusto, Da Tiziano a Tiziano. Mito e Allegoria Nella Cultura Venezia, Roma Bulzoni Editore, 1988, pp. 177/lám. 87.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I, Madrid Patrimonio Nacional, 1988, pp. 14.

Garrido, Carmen, Los agutinantes en la pintura MUSEO DEL PRADO, 1988, pp. 122.

Gemin, M., Nuovi Studi Su Paolo Veronese, Venecia Arsenale Editrice, 1990, pp. 288/lám. 232.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Madrid Nerea, 1990, pp. 202/lám. 187.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1990, pp. 236.

Pignatti, Terisio, Veronese. Catalogo Completo Dei Dipinti, Firenze Cantini, 1991, pp. 273.

Madrazo, Pedro de (1816-1898), Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid /, Paris [s.n.],, 1993.

Checa Cremades, Fernando, Tiziano y la monarquía hispánica: usos y funciones de la pin, Madrid Nerea, 1994, pp. 290, n. 101.

Bettagno, Alessandro, El Museo del Prado, Madrid Fonds MercatorFundación Amigos del Museo del Prado, 1996, pp. 250.

Alvarez Cabanas, A., Roger Van Der Weyden en el Museo del Prado, Madrid Imp.Helenica, 1996, pp. 49.

Benito Olmos, Aurora, Arte y Musica en el Museo del Prado, Madrid Fundacion ArgentariaVisor, 1997, pp. 104.

López Torrijos, Rosa, Mitologia e Historia en las Obras Maestras del Prado, Londres Scala Books, 1998, pp. 36.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale Yale University Press, 1998, pp. 179/lám. 220.

Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Madrid Museo del PradoAldeasa, 1999, pp. 222.

Portús, Javier1961-, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Madrid Museo Nacional del PradoTurner, 2002, pp. 98.

Salort Pons, Salvador, Velázquez en Italia, Madrid Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánic, 2002, pp. 128.

Campenhausen, Britta Von, Eloquente Pittore, Pingente Oratore : Studien Zu Mythologisc, München Scaneg, 2003.

Colomer, Jose Luis, Arte y diplomacia de la monarquía hispánica en el siglo XVII, Madrid Fernando Villaverde Edicciones, 2003, pp. 170.

Ávila, Ana, Venus y Adonis durmiendo a proposito de Pablo Veronés UNIVERSIDAD AUTONOMA DE MADRID, 2004, pp. 73.

Enciclopedia del Museo del Prado, Madrid : T.F. Editores : Fundación Amigos, 2006, pp. 2165.

Zamperini, Alessandra, Paolo Veronese Arsenale, 2013, pp. 273.

Salomon, Xavier F., 'Outlandish and majestic Gods' En:, Londres National Gallery Company - Yale University Press, 2014, pp. 163-191 [168-169,175 fg.121].

Company, X. Argerich M.A., Paolo Caliari and Giovanni Zelotti (attributted), ''Venus and Adonis with cupids and dogs. An open question., Lerida Centre d'Art d'Època Moderna,, 2014, pp. 86 f.17.

Ponz, Antonio1725-1792, Viage de España: en que se da noticia de las cosas mas aprec, Madrid Atlas, pp. 57.

Other inventories +

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 1078.
Paso de Tribuna y Trascuartos [...] [12805-12806] 1078-41 / Dos cuadros de la fábula de Venus y Adonis durmiendo con Cupido que esta agarrado a vno de los Perros y la Venus le hace aire con vna banderilla y el compañero de otra fábula de dos varas y media en quadro de Pablo Verones

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 1078.
Antecámara [...] {15} 41 y 1078 / Dos [quadros] de dos vs. y mª. de alto, dos y quarta de ancho: El primero Adonis en los brazos de Venus, un Cupidillo y perros de caza, y el 2º. Cefalo y Pocris muerto en sus brazos. Pablo Verones ... 14000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
Antecámara [...] {21147} Tres varas alto dos y media ancho, Venus y Adonis y Cupido = Verones

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 843.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 843.
Pablo Verones. / 843. Venus y Adonis. / Este, reclinado en el seno de la diosa, duerme tranquilamente, mientras el amor desvia a un perro que se aproxima a su amo, impaciente por partir a la caza. (C.L.) / Alto 7 pies, 7 pulg; ancho 6 pies, 10 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 526.

Exhibitions +

Exposición didáctica: el Museo del Prado en San Salvador
San Salvador, El Salvador
23.10.2015 - 29.11.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Guatemala
Ciudad de Guatemala, Guatemala
21.07.2015 - 30.08.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Honduras
Tegucigalpa. Honduras.
05.05.2015 - 28.06.2015

Exposición didáctica: El Museo del Prado en Santo Domingo
Santo Domingo, República Dominicana
07.07.2011 - 11.10.2011

Annibale Carracci's, Venus, Adonis & Cupid
19.04.2005 - 17.07.2005

Le siecle de titien, de Giorgione a Veronese
París
09.03.1993 - 14.06.1993

Location +

Room 026 (On Display)

Update date: 15-12-2015 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Veronés, Paolo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up