The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Apotheosis of Claudius
Taller romano; Calamecca, Andrea
Close Continuar a ficha de la obra
Taller romano
Calamecca, Andrea
Carrara, 1524 - Messina, 1589

Apotheosis of Claudius

I century. White marble, 185.2 x 124 cm.

The eagle and weapons are part of a funerary monument from the period of Emperor Augustus (27 B.C.-14 A.D.). This sculpture was found with many other works in the country villa of Marcus Valerius Messalla Corvinus (64 B.C.-13 A.D.), a well-known general and colleague in arms of Emperor Augustus. It probably adorned the upper part of a rectangular marble pedestal containing the urn with the general´s ashes. Around 1650, at the behest of Cardinal Girolamo Colonna, the Italian sculptor, Orfeo Boselli (1600-1667), added a bust of the Emperor Claudius (now lost), placing it on top of the eagle. The sculpture then received the mistaken name, The Apotheosis of Claudius. The pedestal used by Boselli to complete this monument by an unknown sculptor was made around 1620 for Alberico Cybo Malaspina (1532-1623), the Prince of the Italian cities represented on its four sides. In 1664, Colonna gave the monument to Felipe IV. In Spain it was interpreted as a symbol of the apotheosis of the king: the eagle, a heraldic animal of the Hapsburg family, takes flight from the pile of arms toward the gods. On his back, he carries the bust of a Roman emperor, the distant forebear of the Hapsburgs who inherited the Holy Roman Empire.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Claudio
Marble, Ca. 1830
La apoteosis de Claudio
Etching on paper, 1693
Inventory number
E00225
Author
Taller romano ; Calamecca, Andrea
Title
Apotheosis of Claudius
Date
I century
Technique
Sculpted
Medium
White marble
Dimension
High/Height: 185.2 cm.; Width: 124 cm.; Base/bottom: 127 cm.; Height of the pedestal: 84.7 cm.; Width of the pedestal: 124 cm.; Base of the pedestal: 127 cm.
Provenance
Royal Collection (New Royal Palace, Madrid, “estatuas antiguas de mármol blanco”, 1794, s.n.).

Bibliography +

Hübner, Emil, Die Antiken Bildwerke in Madrid, Druck Und Verlag Von Georg Reimer, Berlín, 1862, pp. 119.

Barrón, Eduardo, Catálogo de la escultura, Imprenta y fototipia J. Lacoste, Madrid, 1908, pp. 163-164, nº225.

Ricard, Robert, Marbres Antiques du Musee du Prado a Madrid, Feret & Fils, Burdeos, 1923, pp. 88.

Museo Nacional del Prado, Catalogo de la Escultura, [s.n], Madrid, 1957, pp. 115.

Montesa, Marqués de, Heráldica en el Museo del Prado, Arte español, 25, 1967, pp. 91.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1981.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura de época moderna. Museo del Prado: siglos XVI-XVIII, Museo del Prado: Fundación Marce, Madrid, 1998, pp. 445.

Museo Nacional del Prado, Escultura clásica : guía, Fundación Marcelino Botín; Museo del Prado, Santander, 1999, pp. 220.

García López, David, 'La Apoteosis de Claudio de Roma a Madrid' En:La apoteosis de Claudio : un monumento funerario de la época de Augusto y su fortuna moderna., Museo Nacional del Prado, Madrid, 2002, pp. 29-61.

Schröder, Stephan F., Catálogo de la escultura clásica: Museo del Prado, II, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2004, pp. 466.

Museo Nacional del Prado, Enciclopedia del Museo del Prado, II, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 397,398.

Museo Nacional del Prado, El Museo del Prado: la colección de escultura, artes decorativas y dibujos, Museo Nacional del Prado, 2009.

Morán Turina, Miguel, La memoria de las piedras : anticuarios, arqueólogos y colec..., Centro de Estudios Europa Hispáni, 2010, pp. 349-375.

Souto, J.L. Sancho, J.L, El primer retrato del rey Carlos II: una composición alegórica dibujada por Herrera Barnuevo. Precisiones sobre la iconografía regia en la Corte del último Austria., Reales Sitios, Imp. Raycar, 2010.

García López, David, La Apoteosis de Claudio y su pedestal moderno: la celebración imperial de los Habsburgo hispanos, Boletín del Museo del Prado., 2010, pp. 60-73.

Azcue Brea, L., El origen de las colecciones de escultura del Museo del Prado. El Real Museo de Pintura y Escultura, El taller europeo. Intercambios, influjos y préstamos en escultura moderna europea. I Encuentro europeo de museos con colecciones de escultu, 2012, pp. 73-108.

Boletín del Museo del Prado., XXXI, 2013, pp. 142-151 [ f.1,f.2,f.3,.f.10].

Migliorato, Alessandra, Una nuova attribuzione per il piedistallo Cybo, Boletín del Museo del Prado., XXXI, 2013, pp. 142-151 [ f.1,f.2,f.3,.f.10].

García López, D., 'A Royal gift which 'ha fatto gran rumore per la corte': The Apotheosis of Claudius a Philip Iv of Spain's glory' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 223-237 f.1 f.8 f.9 f.12.

Helmstutler Di Dio, K., 'Sculpted Diplomacy. State gifts of sculpture from Italy to Spain in the sixteenth and seventeenth centuries' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 51-65 [62].

Rodriguez Rebollo, Angel, 'A propósito de Luca Giordano: Los Reales Sitios durante el reinado de Carlos II. Una Aproximación a través de los Inventarios' En: Carlos II y el arte de su tiempo, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2014, pp. 107-155 [115].

Fagiolo, Marcelo, 'La España secreta de Bernni: debate político, fiestas y apoteosis' En:, Bernini: Roma y la Monarquía Hispánica, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 45-73 [51-52 f.34 f.36].

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. s. n..
Estatuas antiguas de marmol blanco [...] {776} Un Grupo que representa el Apoteosis del Emperador Claudio. Alto tres varas, ancho vara y media en quadro que contiene el Busto de dho Emperador, con corona de rayos y un limbo ô Diadema al rededor de la Cabeza: està sentada este busto sobre un Aguila en actitud de lebantar el buelo , la qual posa la mano izquierda sobre un Globo, y con la derecha abraza el rayo de Jupiter: El Aguila està sobre un grupo de Trofeos: como son Escudos, Corazas, Morriones, Espadas, Ancoras, Proas, y Popas de Nabios; Y la peana en sus estremos quatro Aguilas con sus polluelos asidos à un huebo en cada mano: y en sus netos quatro vajos reliebes que representan tres Fortalezas y un Puerto de Mar, hay quatro Aves y de cada pico de por si sale una Cinta en que [...]

Inv. Real Museo, Escultura, 1857. Núm. 226.
226. / La apoteosis del emperador Claudes, padre de Nerón, en un pedestal adornado con varios atributos. Sostiene el busto del emperador que está en la parte superior con el águila de bellísima escultura antigua. Alto 8 pies, 4 pulg todo el grupo; ancho en su parte mayor 4 pies, 8 pulg. / [Nota al margen] En 20 de febrero de (18)69 por acuerdo de la Dirección se retiró el buitre del emperador Claudio por ser una restauración moderna y de muy mal efecto; habiéndose depositado en el taller de escultura.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 051 (On Display)

Update date: 05-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Taller romano; Calamecca, Andrea

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up