The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Apotheosis of Claudius
Roman Sculptor; Calamech, Andrea (also called Calamecca)
Close Continuar a ficha de la obra
Roman Sculptor
Calamech, Andrea (also called Calamecca)
Carrara, Tuscany, 1524 - Messina, Sicily, 1589

Apotheosis of Claudius

I century. White marble. Room 047

The eagle and weapons are part of a funerary monument from the period of Emperor Augustus (27 B.C.-14 A.D.). This sculpture was found with many other works in the country villa of Marcus Valerius Messalla Corvinus (64 B.C.-13 A.D.), a well-known general and colleague in arms of Emperor Augustus. It probably adorned the upper part of a rectangular marble pedestal containing the urn with the general´s ashes. Around 1650, at the behest of Cardinal Girolamo Colonna, the Italian sculptor, Orfeo Boselli (1600-1667), added a bust of the Emperor Claudius (now lost), placing it on top of the eagle. The sculpture then received the mistaken name, The Apotheosis of Claudius. The pedestal used by Boselli to complete this monument by an unknown sculptor was made around 1620 for Alberico Cybo Malaspina (1532-1623), the Prince of the Italian cities represented on its four sides. In 1664, Colonna gave the monument to Felipe IV. In Spain it was interpreted as a symbol of the apotheosis of the king: the eagle, a heraldic animal of the Hapsburg family, takes flight from the pile of arms toward the gods. On his back, he carries the bust of a Roman emperor, the distant forebear of the Hapsburgs who inherited the Holy Roman Empire.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Claudio
Marble, Ca. 1830
Apoteosis de Claudio
Etching on paper, 1693
Apoteosis de Claudio
Etching on laid paper, 1719
Inventory number
E000225
Author
Roman Sculptor; Calamech, Andrea (also called Calamecca)
Title
Apotheosis of Claudius
Date
I century; Ca. 1560
Technique
Sculpted
Medium
White marble
Dimension
Height: 185.2 cm.; Width: 124 cm.; Base/bottom: 127 cm.; Weight: 1956 Kg.; Altura de la peana: 84.7 cm.; Ancho de la peana: 124 cm.; Fondo de la peana: 127 cm.
Provenance
Royal Collection (New Royal Palace, Madrid, “estatuas antiguas de mármol blanco”, 1794, s.n.).

Bibliography +

Hübner, Emil, Die Antiken Bildwerke in Madrid, Druck Und Verlag Von Georg Reimer, Berlín, 1862, pp. 119.

Barrón, Eduardo, Catálogo de la escultura, Imprenta y fototipia J. Lacoste, Madrid, 1908, pp. 163-164, nº225.

Ricard, Robert, Marbres Antiques du Musee du Prado a Madrid, Feret & Fils, Burdeos, 1923, pp. 88.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, Madrid, 1957, pp. 115.

Montesa, Marqués de, Heráldica en el Museo del Prado, Arte español, 25 (2), 1967, pp. 91.

Blanco, Antonio; Lorente, Manuel, Catálogo de la escultura. Museo del Prado, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1981.

Coppel, Rosario, Catálogo de la escultura de época moderna. Museo del Prado: siglos XVI-XVIII, Museo del Prado; Fundación Marcelino Botín, Madrid, 1998, pp. 445.

Museo Nacional del Prado, Escultura clásica: guía, Fundación Marcelino Botín; Museo del Prado, Santander, 1999, pp. 220.

García López, David, 'La Apoteosis de Claudio de Roma a Madrid' En:La apoteosis de Claudio : un monumento funerario de la época de Augusto y su fortuna moderna., Museo Nacional del Prado, Madrid, 2002, pp. 29-61.

Schröder, Stephan F., Catálogo de la escultura clásica: Museo del Prado, II, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2004, pp. 466.

Museo Nacional del Prado, Enciclopedia del Museo del Prado, II, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 397,398.

Museo Nacional del Prado, El Museo del Prado: la colección de escultura, artes decorativas y dibujos, Museo Nacional del Prado, 2009.

Souto, J.L. Sancho, J.L, El primer retrato del rey Carlos II: una composición alegórica dibujada por Herrera Barnuevo. Precisiones sobre la iconografía regia en la Corte del último Austria., Reales Sitios, Imp. Raycar, 2010.

García López, David, La Apoteosis de Claudio y su pedestal moderno: la celebración imperial de los Habsburgo hispanos, Boletín del Museo del Prado, XXVIII, 2010, pp. 60-73.

Morán Turina, Miguel, La memoria de las piedras : anticuarios, arqueólogos y coleccionistas de antigüedades en la España de los Austrias, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2010, pp. 349-375.

Azcue Brea, Leticia, El origen de las colecciones de escultura del Museo del Prado. El Real Museo de Pintura y Escultura, El taller europeo. Intercambios, influjos y préstamos en escultura moderna europea. I Encuentro europeo de museos con colecciones de escultura, 2012, pp. 73-108.

García López, David, 'A Royal gift which 'ha fatto gran rumore per la corte': The Apotheosis of Claudius a Philip Iv of Spain's glory' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 223-237 f.1 f.8 f.9 f.12.

Helmstutler Di Dio, K., 'Sculpted Diplomacy. State gifts of sculpture from Italy to Spain in the sixteenth and seventeenth centuries' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 51-65 [62].

Migliorato, Alessandra, Una nuova attribuzione per il piedistallo Cybo, Boletín del Museo del Prado, XXXI, 2013, pp. 142-151 [ f.1,f.2,f.3,.f.10].

Migliotato, Alesandra, Una nuova attribuzione per il Piedistallo Cybo, Boletín del Museo del Prado, XXXI, 2013, pp. 142-151 [ f.1,f.2,f.3,.f.10].

Rodriguez Rebollo, Angel, 'A propósito de Luca Giordano: Los Reales Sitios durante el reinado de Carlos II. Una Aproximación a través de los Inventarios. Pinturas religiosas.. Luca Giordano... por Carlos II...1686 y 1700... Inventario... pinturas salvadas.. Incendio del Alcazar...1734' En: Carlos II y el arte de su tiempo, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2014, pp. 107-155 [115].

Fagiolo, Marcelo, 'La España secreta de Bernni: debate político, fiestas y apoteosis' En:, Bernini: Roma y la Monarquía Hispánica, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 45-73 [51-52 f.34 f.36].

Martínez Leiva, Gloria. Rodríguez Rebollo, Angel, El inventario del Alcázar de Madrid de 1666. Felipe IV y su colección artística., Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, 2015, pp. 487 nº 691.

Azcue, Leticia, Panorama artístico de la escultura cortesana y el coleccionismo escultórico nobiliario en la época de Felipe IV. Estado de la cuestión. En:, La corte de Felipe IV (1621-1665) Reconfiguración de la Monarquía Católica. Tomo III, vol.IV. Arte, coleccionismo y Sitios Reales., Madrid, 2017, pp. 2871-3001 [2903 nt.87 f.4].

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. s. n..
Estatuas antiguas de marmol blanco [...] {776} Un Grupo que representa el Apoteosis del Emperador Claudio. Alto tres varas, ancho vara y media en quadro que contiene el Busto de dho Emperador, con corona de rayos y un limbo ô Diadema al rededor de la Cabeza: està sentada este busto sobre un Aguila en actitud de lebantar el buelo , la qual posa la mano izquierda sobre un Globo, y con la derecha abraza el rayo de Jupiter: El Aguila està sobre un grupo de Trofeos: como son Escudos, Corazas, Morriones, Espadas, Ancoras, Proas, y Popas de Nabios; Y la peana en sus estremos quatro Aguilas con sus polluelos asidos à un huebo en cada mano: y en sus netos quatro vajos reliebes que representan tres Fortalezas y un Puerto de Mar, hay quatro Aves y de cada pico de por si sale una Cinta en que [...]

Inv. Real Museo, Escultura, 1857. Núm. 226.
226. / La apoteosis del emperador Claudes, padre de Nerón, en un pedestal adornado con varios atributos. Sostiene el busto del emperador que está en la parte superior con el águila de bellísima escultura antigua. Alto 8 pies, 4 pulg todo el grupo; ancho en su parte mayor 4 pies, 8 pulg. / [Nota al margen] En 20 de febrero de (18)69 por acuerdo de la Dirección se retiró el buitre del emperador Claudio por ser una restauración moderna y de muy mal efecto; habiéndose depositado en el taller de escultura.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 047 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Bow/Arrow

Armor

Helmet

Shield / Coat of Arms

Trompet

Update date: 11-06-2020 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Roman Sculptor; Calamech, Andrea (also called Calamecca)

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up