The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Bitter presence
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Bitter presence

1810 - 1814. Red chalk on laid paper.
Not on display

In this series of prints executed between 1810 and 1814 Goya offers a critical and personal vision of the consequences of the Spanish Peninsular War (1808-14) that is remote from the propagandistic images produced by his contemporaries. Through his etchings the artist condemned the irrationality of war and the brutality of both sides, which inevitably resulted in suffering, pain and death. The series’ meaning transcends a visual presentation of a specific conflict and can be considered the first critique of war in general. Disasters of War was the title added by the Real Academia de San Fernando in 1863 for the first edition of these prints, which were not published in Goya’s lifetime.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Bitter presence
Wash, Etching, Burnisher, Burin on ivory paper, 1810 - 1814
Goya y Lucientes, Francisco de
Inventory number
D003965
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Bitter presence
Date
1810 - 1814
Technique
Red chalk
Support
Laid paper
Dimension
Height: 149 mm; Width: 208 mm
Series
Desastres de la guerra [dibujo], 13
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera, Madrid, 1880; Museo del Prado, 1886.

Bibliography +

Delteil, Loys, Francisco Goya: Le peintre graveur ilustré, I, Chez L'Auteur, Paris, 1922.

Mayer, August L., Francisco de Goya, Labor, Barcelona, 1925, pp. 231.

Boix, F.; Sánchez Cantón, F. J., Goya: Cien Dibujos Ineditos, I, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 51.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 22, n.120.

Lafuente Ferrari, Enrique, Los desastres de la guerra de Goya y sus dibujos preparatorios, Instituto Amatller de Arte Hispánico, Barcelona, 1952, pp. 60, 143.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los dibujos de Goya reproducidos a su tamaño y su color. Estudios para Los Caprichos, Los Desastres de la guerra, La Tauromaquia y dibujos no grabados, I, Museo del Prado, Madrid, 1954, pp. 89.

Salas, Xavier de, Goya Drawings and Prints From the Museo del Prado and the Museo Lazaro Galdiano, Madrid, and The Rosenwald Collection, The Smithsonian Institution, Washington, 1955, pp. 17.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 1012.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para grabados y pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1973, pp. 216.

Derozier, C., La Guerre D'Independance Espagnole a Travers L'Estampe (1808..., II, Universidad de Lille, Lille, 1976, pp. 859.

Blas, Javier, El libro de los desastres de la guerra Francisco de Goya. Vol. I, Museo del Prado: R.A.B.A.S.F., Madrid, 2000.

Nieto Alcaide, V, La guerra y lo imaginario en la pintura de Goya. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 319-329.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Universidad de Salamanca, 2008.

Bordes, J., Matilla, J.M. y Balsells, S., Goya: cronista de todas las guerras : los Desastres y la fotografía de guerra, Centro Atlántico de Arte Moderno y Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Las Palmas De Gran Canaria Y Madrid, 2009, pp. 106.

Filigree +

Motive: Custodia con un puñal y letra “ALVA” (mitad inferior)


36 x 39 mm
Esta filigrana de custodia y letra “ALVA” debajo, es atribuida por Valls i Subirá al famoso papelero gerundense Josep Alva, que tenía un molino en Sant Joan les Fonts, cerca de Olot, donde desarrolló su actividad durante la segunda mitad del siglo XVIII. La parte superior representa el ostensorio circular central de la custodia bajo una cruz y con un puñal en su interior, símbolo de san Juan Bautista, patrón de la localidad.

El mismo autor considera que las variantes de esta filigrana encontradas en otros documentos, como la letra “ALVE”, las diferencias de tamaño o el dibujo del puñal invertido, remiten al mismo fabricante Josep Alva. Del mismo modo, Balmaceda trata la filigrana “Alva” o “Alve” como iguales y añade que se han localizado pliegos de papel completos con una contramarca de tres pequeños círculos, acompañando a la filigrana principal descrita.

Bibliography
Valls i Subira, Oriol, Paper and Watermarks in Catalonia. Text, The Paper Publications Society, Amsterdam, 1970, pp. 239.
Valls i Subira, Oriol, Paper and Watermarks in Catalonia. Watermarks, The Paper Publications Society, Amsterdam, 1970, pp. n. 17, 20 [año 1757, 1774], modelo "Alve" en n. 19, 21 [año 1769, 1777], modelo puñal invertido en n. 25 [año 1794].
Basanta Campos, José Luis (coord.), Marcas de agua en documentos de los archivos de Galicia, Fundación Pedro Barrié de La Maza, [A Coruña], 2000-2002, pp. vol. 5, p. 641, n. T-86 [año 1799], modelo "Alve" en p. 533, n. 308 [año 1789], vol. 7, p. 49, n. 46 [año 1813], p. 235, n. 18-T, 30-T [año 1801, 1802], vol. 8, p. 344, n. 178 [año 1805].
Balmaceda, José Carlos, La marca invisible: filigranas papeleras europeas en Hispanoamérica, Conservación Análisis Historia del Papel (CAHIP), [Málaga], 2016, pp. 28, 71, n. B385 [año 1796], p. 72, n. B936.

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 173.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 120.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 1012.

Inscriptions +

"10"
Inscribed. Front, lower left corner

"120"
Inscribed. Front, Lower right area

"120" (sobre adhesivos)
Inscribed. Back, lower left area

Update date: 22-11-2021 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up