The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Diadumenus
Taller romano
Close Continuar a ficha de la obra

Taller romano

Diadumenus

140 - 150. White marble, 202 x 110 cm.

This is a Roman copy of Polyclitus´s Diadumenos (ca. 420 B.C.). Polyclitus of Argos (active ca. 460-420 B.C.) was quite far along in his career when he conceived this figure —probably Apollo— tying a ribbon ("diadoumenos") around his temples as a symbol of victory. At that time, his idea of a canon of ideal proportions had been enriched by his experience of Athenian art, as can clearly be seen in his taste for the profile and his plastic development of the hair. This is one of the best-conserved copies. It was restored in the seventeenth-century, with the right arm in the wrong position, as it should properly be bent upwards, like the left arm. Like most of the sculptures in the Prado Museum, it belonged to the collection of Christina of Sweden.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
E00088
Author
Taller romano
Title
Diadumenus
Date
140 - 150
Technique
Sculpted
Medium
White marble
Dimension
High/Height: 202 cm.; Width: 110 cm.; Base/bottom: 70 cm.; Weight: 443 Kg.
Provenance
Collection of Queen Christina of Sweden; Collection of Livio Odescalchi; Royal Collection (Felipe V's collection, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia)

Bibliography +

Ponz, Antonio, Viage de España. Vol. I, X, Joachin Ibarra, Madrid, 1781.

Hubner, Emil, Die Antiken Bildwerke in Madrid, Druck Und Verlag Von Georg Reimer, Berlín, 1862, pp. 70.

Furtwängler, Adolf, Meisterwerke der griechischen plastik, Geisecke and Devrient, Leipzig, 1893, pp. 438-439/ láms.68.

Barrón. Eduardo, Catálogo de la escultura, Imprenta y fototipia de J. Lacoste, Madrid, 1908, pp. 79-80, n.88.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, [s.n.], Madrid, 1908, pp. 79.

Ricard, Robert, Marbres Antiques du Musee du Prado a Madrid, Feret & Fils, Burdeos, 1923, pp. 38.

Winckelmann, Johann Joachim, Geschichte Der Kunst des Altertums, Phaidon, Viena, 1934.

Bianchi Bandinelli, Ranuccio., Policleto, Sansoni, Florencia, 1938, pp. láms.12,63,64.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de las esculturas, Museo del Prado, Madrid, 1949, pp. 84.

Museo Nacional del Prado, Catalogo de la Escultura, [s.n], Madrid, 1957, pp. 67.

Arias, Paolo Enrico, Policleto, Edizioni per il club del libro, Milán, 1964, pp. 146/ lám.69.

Blanco Freijeiro, A., Arte Griego, CSIC, Madrid, 1966, pp. 185.

Lauter, Hans, Zur Chronologie römischer Kopien nach Originalen des V.Jahrhunderts, Hogl, 1966, pp. 93.

Zanker, Paul, Klassizistiche Statuen, Philipp von Zabern, Mainz, 1974, pp. 11.

Hampe, Roland, Alexandros, Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, I, Artemis Verlag, Zurich, 1981, pp. 500.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1981.

Kreikenbom, Detlev, Bildwerke nach Polyklet, Gebrüder Mann, Berlín, 1990, pp. 112,118,130,188.

Bol, Peter C., Polyklet der Bildhauerder griechischen Klassik, Mainz am Rhein, P.von Zabern, Frankfurt, 1990, pp. 206/ láms.61-63.

Lambrinudakis, Wassilis, Apollon, Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, II, Zurich, 1994, pp. 242-243.

Walker, Stefanie, The sculpture Gallery of Prince Livio Odescalchi, Journal of the history of collections, VI, 1994, pp. 206.

Elvira Barba, Miguel Angel, Cristina de Suecia en el Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997.

El Cuaderno de Ajello y las esculturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1998, pp. 150/ lám.48a.

Museo Nacional del Prado, Escultura clásica : guía, Fundación Marcelino Botín; Museo del Prado, Santander, 1999, pp. 76.

La donación de Claudio Bravo : veinte esculturas grecorroman..., Museo Nacional del Prado, Madrid, 2000, pp. 22.

Schröder, Stephan F., Catálogo de la escultura clásica: Museo del Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2004, pp. 67-73.

Museo Nacional del Prado, Enciclopedia del Museo del Prado, III, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 922-924.

Entre dioses y hombres: esculturas clásicas del Albertinum de Dresde y el Museo del Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2008, pp. 157-159,374.

Museo Nacional del Prado, La Guía del Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2008, pp. 444.

Museo Nacional del Prado, El Museo del Prado: la colección de escultura, artes decorativas y dibujos, Museo Nacional del Prado, 2009.

Corona y arqueología en el Siglo de las Luces, Patrimonio Nacional, 2010, pp. 34-46,85-93.

Azcue Brea, Leticia, El origen de las colecciones de escultura del Museo del Prado. El Real Museo de Pintura y Escultura, El taller europeo. Intercambios, influjos y préstamos en escultura moderna europea. I Encuentro europeo de museos con colecciones de escultura, 2012, pp. 73-108.

Maurer, G., 'La caza. Partidas de caza.' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 58-71 [62 f.1.29].

Maurer, G, 'Play and Pray. Hunting' En:, Goya: Order & Disorder, Museum of Fine Arts, Boston, 2014, pp. 154-163 [156 n.86].

Other inventories +

Inv. Real Museo, Escultura, 1857. Núm. 387.
387. Una estatua de marmol de Carrara que representa a Meleagro. / Alto 7 pies, 2 pulg.

Exhibitions +

Dioses transfigurados - Escultura clásica del Museo del Prado en Dresde
Dresde
20.05.2009 - 27.09.2009

Among Gods and Men
04.11.2008 - 12.04.2009

Location +

Room 073 (On Display)

Expuesto
Update date: 19-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Taller romano

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up