The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Hippomenes and Atalanta
Reni, Guido
Close Continuar a ficha de la obra

Reni, Guido

Calvezzano (Bolonia, Emilia-Romaña), 1575 - Bolonia (Emilia, Romaña), 1642

Hippomenes and Atalanta

1618 - 1619. Oil on canvas, 206 x 297 cm.

Inspired by Ovid´s Metamorphoses, this key work in Reni´s oeuvre tells the story of Atalanta, the daughter of Schoeneus, king of Arcadia. Seeking a husband, she offered to marrie anyone able to outrun her in a race. Suitors unable to do so, however, would be killed. Hippomenes was enamored of her and thus accepted the challenge with the help of Venus, who gave him three golden apples. He was supposed to drop these, one at a time, in order to distract Atalanta and thus win the race. This work sums up the classical interpretation of ideal, elegantly proportioned beauty that was characteristic of Roman and Bolognese classicism. The colors are cold and artificial, and only the dark, neutral background recall Reni´s initial training in Caravaggio´s style. This painting belonged to the Marquis of Serra and was acquired in 1664 by the Count of Peñaranda for King Felipe IV (1605-1665). Another version, of lesser quality, is at the Museo di Capodimonte in Naples.

Check the encyclopaedia

Technical data

Inventory number
P03090
Author
Reni, Guido
Title
Hippomenes and Atalanta
Date
1618 - 1619
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 206 cm.; Width: 297 cm.
Provenance
Royal Collection (Real Alcázar, Madrid, galería del Cierzo, 1700, nº 176; Palacio Real Nuevo, Madrid, primera sala de la Furriera, 1747, nº 94; Palacio Real Nuevo, Madrid, estudio de Andrés de la Calleja, 1772, nº 94; Casa de Rebeque, Madrid, 1794, nº 94; Academia, Madrid, sala reservada, 1827, s. n.).

Bibliography +

Inventario Palacio de Madrid. Adiciones a las Relaciones Generales de 1686. Galería del Cierco, VI, Madrid, 1686, pp. nº5083.

Inventario Real Palacio de Madrid. Pinturas que se hallaron en las Bóvedas de Palacio, VI, Madrid, 1734, pp. 25.

Inventario Real Palacio de Madrid. En la primera sala de este oficio., VI, Madrid, 1747, pp. 20.

Inventario Real Palacio Nuevo de Madrid. Estudio de D. Andrés de la Calleja, pintor de cámara de su majestad., Madrid, 1772, pp. nº13314 (94).

Ponz, Antonio1725-1792, Viage de España: en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella, VI, Atlas, Madrid, 1793, pp. 57.

Inventario Real Palacio Nuevo de Madrid. Pinturas existentes en la casa de Rebegue al cargo de D. Francisco Bayeu, XI, Madrid, 1794, pp. nº14329 (94).

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del S. XVII en España, UniversidadFundación Valdecilla, Madrid, 1965, pp. 168-171.

Hess, Jacob, Kunstgeschichtliche Studien Zu Renaissance Und Barock, II, Edizioni Di Storia e Letteratura, Roma, 1967, pp. 205 / lám.5.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del siglo XVII: exposición conmemorativa de, Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección Gener, Madrid, 1970, pp. 462.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Onieva, A.J., La Mitologia en el Museo del Prado, Offo, Madrid, 1972, pp. 32.

Ponz, Antonio1725-1792, Viage de España: en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella, Atlas, Madrid, 1972, pp. 57.

Baccheschi, Edi, La obra pictórica completa de Guido Reni, Noguer, Barcelona, 1977.

Brandi, Cesare, Disegno della pittura italiana, Giulio Einaudi, Turin, 1980, pp. 479.

Gnudi, Cesare, L'Ideale Classico. Saggi Sulla Tradizione Classica Nella Pit, Edizioni Alfa y Otros, Bolonia, 1981, pp. 23.

Lucie-Smith, Edward, El Arte del Desnudo, Poligrafa, Barcelona, 1982, pp. 75.

Pepper, Stephen, Bacchus and Ariadna in the Los Angeles County Museum, THE BURLINGTON MAGAZINE, 1983, pp. 70 / lám.5.

Burke, Marcus B., Private Collections of Italian Art in Seventeenth Century Sp, I, University Microfilm International, Nueva York, 1984, pp. 116.

Pepper, Stephen, Guido Reni. A Complete Catalogue of His Works With An Introd, Phaidon, Oxford, 1984, pp. 236.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Pierre, José., Introduction a la Peinture., Editions Aimery Somogy, 1985, pp. 41.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 541.

Brown, Jonathan, Velázquez: pintor y cortesano, Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 243 / lám.303.

Argan, Giulio Carlo1909-1992, Renacimiento y barroco, II, Akal, Madrid, 1987, pp. 298 / lám.273.

Briganti, G., Il Se Rendit en Italie. Etudes Offertes a Andre Chastel, Flammarion.Edizioni Dell'Elefante, Roma, 1987, pp. 337-358.

Emiliani, Andrea, Guido Reni. 1575-1642, Nuova Alfa Editoriale, Bolonia, 1988, pp. 74 y 76 (obra relacionada).

Ebert-Schiffere, S., Guido Reni Und Europa. Ruhm Und Nachruhm, Nuova Alfa Editoriale, Frankfurt, 1988, pp. 129-133.

Vannugli, Antonio, La colección del Marqués Giovan Francesco Serra, BOLETIN DEL MUSEO DEL PRADO, 9, 1988, pp. 33-43.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 78.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 204 / lám.190.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 304.

Bettagno, Alessandro, El Museo del Prado, Fonds MercatorFundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 287.

Spear, Richard E., The Divine Guido. Religion, Sex, Money and Art in the World, Yale University Press, New Haven,London, 1997, pp. 62 / lám.13.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 173 / lám.223.

López Torrijos, Rosa, Mitologia e Historia en las Obras Maestras del Prado, Scala Books, Londres, 1998, pp. 22-23.

Salvy, Gerard-Julien, Reni, Electa, Milano, 2001, pp. 88.

Portús, Javier1961-, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Museo Nacional del PradoTurner, Madrid, 2002, pp. 106.

Boccardo, Piero, L'Eta Di Rubens : Dimore, Committenti e Collezionisti Genove, Skira, Milán, 2004, pp. 437.

Obras maestras del patrimonio de la universidad de Granada, Universidad de Granada, Granada, 2006, pp. 253-276.

Enciclopedia del Museo del Prado, IV, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 1287.

Bernardini, Mª Grazia, 'Le radici del Barocco' En:, Barocco a Roma : La meraviglia delle arti, Skira editores, 2015, pp. 25-43 [36]. Véase p.355 n.8.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 176.
Galeria del Cierzo / 176 / Una Pintura de tres Uaras de largo y de dos de altto de la fabula de Attalantta y Pomenes de mano de Bolones Con marco negro tasada en quattroçienttos Doblones ... 400

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 94.
PINTURAS EXISTENTES ANTIGUAS [...] En la primera Sala de este Oficio [...] {10313} 94 / Vna Pomenes y Atalanta original de Huido Regen de quatro varas de largo y media de caida en 18 mil reales

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 94.
Estudio de don Andres de la Calleja Pintor de Cámara de su magd. [...] {13314} 94 / Otro [quadro] de Hipomenes y Atalanta de quatro varas de largo y dos de caida original de Guida Regno

Inv. Testamentaría Carlos III, Casa de Rebeque, 1794. Núm. 94.
[758] 94 / Quatro varas escasas de largo y dos y media de alto: Hipomenes y Atlanta. Guido Reni ... 30000

Academia, Sala Reservada, 1827. Núm. [s.n.].
Hipomenes y Atalanta. / [Autor] Guido Reni / [Alto] 7 [pies] 8 [pulgs.] / [Ancho] 10 [pies]

Inv. Testamentaría Fernando VII, Real Museo, Sala Reservada, 1834. Núm. 43.
CUARENTA Y TRES. Hipomenes y Atalanta. / Copia del Guido. Anónimo / L. / 5200

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 2670.
Guido Reni / 2670. Hipomenes y Atalanta. / Alto 7 pies, 4 pulg, 6 lin; ancho 10 pies.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 273.
273.-Hipomenes y Atalanta. / Alto 2,06. Ancho 2,79.-Lienzo. / Atalanta, hija de Jasio, rey de los Argivos, era una princesa celebrada por su belleza y su extraordinaria agilidad. Entregada al ejercicio de la caza, despreciaba los amores, y para librarse de los muchos importunos que aspiraban á su mano, dijo que se casaria con el que la venciese en la carrera, con la condición de que fueran muertos los que quedasen vencidos. Muchos príncipes jóvenes habian ya perdido la vida en tal empresa, cuando se presentó Hipomenes aceptando el partido. La diosa Vénus, que le favorecía, le habia entregado tres manzanas de oro para detener con ellas durante la carrera á la veloz Atalanta. Salióle bien la estratagema, porque la despiadada pero al mismo tiempo codiciosa princesa, atraida por el deseo de...

Exhibitions +

Guido Reni
Bolonia
10.09.1988 - 10.11.1988

Location +

Room 026 (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Reni, Guido

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up