The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Martyrdom of Saint Apollonia
Reni, Guido
Close Continuar a ficha de la obra

Reni, Guido

Calvezzano, Bologna, Emilia-Romagna, 1575 - Bologna, Emilia-Romagna, 1642

See author's file

The Martyrdom of Saint Apollonia

1600 - 1603. Oil on copperplate Not on display

Saint Apollonia was one of the virgins martyred in Alexandria (Egypt) in the third century, A.D. during the religious persecution of Christians. In this small plate on copper, the Bolognese painter captures the moment when two henchmen torture the saint, who is tied to a post, by extracting her teeth with large pliers. That explains why this tool (sometimes including teeth) is her customary attribute, and why she is invoked to combat toothaches. This representative work from Reni’s youth reveals his admiration for Raphael, as well as the time he spent in the Carracci’s academy—especially the symmetrical composition and the female model. It also shows that even his earliest work had ties to the Baroque era’s classicist tendencies (Text from La Belleza Cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo Nacional del Prado, Obra Social la Caixa, 2014, p. 96).

Multimedia

Technical data

Related artworks

Saint Apollonia in Prayer
Oil on copperplate, 1600 - 1603
Inventory number
P000214
Author
Reni, Guido
Title
The Martyrdom of Saint Apollonia
Date
1600 - 1603
Technique
Oil
Support
Copperplate
Dimension
Height: 28 cm.; Width: 20 cm.
Provenance
Royal Collection (Carlo Maratti, Roma, 1712; Acquired by Felipe V, 1723, nº 162; Felipe V, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, 1727; Felipe V, La Granja, pieza donde se decía misa antiguamente, 1746, nº 248; Palacio de Aranjuez, Madrid, oratorio pequeño, 1794, nº 248; Aranjuez, oratorio pequeño del rey, 1818, nº 248)

Bibliography +

Inventario General de las Pinturas, Alhajas y Muebles que existen en el Real Palacio de San Ildefonso., Madrid, 1774, pp. 36.

Aranjuez. Inventario de las pinturas de este Real Sitio hecho a la muerte de Carlos III, Madrid, 1794, pp. nº19486 (248).

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey, Madrid, 1834, pp. 42.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del S. XVII en España, Universidad Fundación Valdecilla, Madrid, 1965.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del siglo XVII: exposición conmemorativa del ciento cincuenta aniversario de la fundación del Museo del Prado, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 1970, pp. 456.

Angulo Íñiguez, Diego, Murillo, I, Espasa-Calpe, Madrid, 1981, pp. 233.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 540.

Baron, Armelle, L'Art Dentaire a Travers la Peinture, Acr Edition, Paris, 1986, pp. 161.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº860.

Pierleoni, Paolo, Denti e santi. Il mito di Apollonia., Asclepio editrice, Milán, 1991, pp. lám. 242.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 452.

Maurer, G., Goya: lo bello y lo recóndito. En: La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 161.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 15 n.40.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., Azúa, F. de, La belleza cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo del Prado - Obra Social ''La Caixa'', Barcelona, 2014, pp. 96.

Prado captive beauty: treasures from the Prado Museum, Mitsubishi Ichigokan Museum, 2015, pp. n.17.

Other inventories +

Inv. Felipe V, La Granja, 1746. Núm. 248.
248-249 / Dos Laminas origles de mano de Guydorene, qe reptªn la una, Stª Polonia en accion de sacarla las Muelas; y la otra la misma Ymagen en Oracºn puesta de rodillas. Tienen à quince dedos de alto; y diez de ancho. Marcos dorados como los dos antectes ... 2

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 248.
Oratorio pequeño [...] [80] 248 / Un pie de alto y 10 dedos de ancho Sta. Polonia en acción de sacarla las muelas: Guido Reni ... 1600

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 248.
Oratorio pequeño del Rey [...] {20697} 248 / Un pie de alto diez dedos de ancho, Santa Polonia en acción de sacarla las muelas = Guido Reni

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 860.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 860.
Guido / 860. Martirio de Santa Polonia. (cobre.) / Alto 1 pie; ancho 8 pulg, 3 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 263.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 214.

Exhibitions +

Captive Beauty. Treasures from The Prado Museum
Tokio
10.10.2015 - 31.01.2016

Captive Beauty. Small Treasures at the Prado Museum
Barcelona
16.07.2014 - 05.01.2015

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Juan Bautista Maíno (1581-1649)
Madrid
20.10.2009 - 17.01.2010

Displayed objects +

Pliers

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Reni, Guido

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up