The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Apollonia in Prayer
Reni, Guido
Close Continuar a ficha de la obra

Reni, Guido

Calvezzano, Bologna, Emilia-Romagna, 1575 - Bologna, Emilia-Romagna, 1642

See author's file

Saint Apollonia in Prayer

1600 - 1603. Oil on copperplate

This companion work to the Martyrdom of Saint Apollonia (P214) illustrates the subsequent episode, when, after violently pulling out her teeth, her torturers light a bonfire and threaten to burn her alive unless she exactly repeats their impious utterances. Instead, Apollonia prefers to throw herself onto the fire. Here, we see the moment when, in a state of ecstasy, with arms crossed over her bosom, she looks up to the heavens to received a crown and the martyrs’ palm frond that symbolize salvation. Her customary attribute, pliers with one of her teeth, appear at her side. While this is an early work, it already prefigures the sweet, serene female characters that contributed to the artist’s popularity and were widely copied (Text from La Belleza Cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo Nacional del Prado, Obra Social la Caixa, 2014, p. 97).

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Martyrdom of Saint Apollonia
Oil on copperplate, 1600 - 1603
Inventory number
P000215
Author
Reni, Guido
Title
Saint Apollonia in Prayer
Date
1600 - 1603
Technique
Oil
Support
Copperplate
Dimension
Height: 28 cm.; Width: 20 cm.
Provenance
Royal Collection (Carlo Maratti, Roma, 1712; Acquired by Felipe V, 1723, nº 47; Felipe V, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, 1727; Felipe V, La Granja, pieza donde se decía misa antiguamente, 1746, nº 249; Palacio de Aranjuez, Madrid, oratorio pequeño, 1794, nº 249; Aranjuez, oratorio pequeño del rey, 1818, s.n.)

Bibliography +

Inventario General de las Pinturas, Alhajas y Muebles que existen en el Real Palacio de San Ildefonso., Madrid, 1774, pp. 36.

Aranjuez. Inventario de las pinturas de este Real Sitio hecho a la muerte de Carlos III, Madrid, 1794, pp. nº19487 (249).

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey, Madrid, 1834, pp. 42.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del S. XVII en España, Universidad Fundación Valdecilla, Madrid, 1965.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del siglo XVII: exposición conmemorativa del ciento cincuenta aniversario de la fundación del Museo del Prado, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 1970, pp. 454.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 540.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº857.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 453.

Maurer, G., Goya: lo bello y lo recóndito. En: La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 160.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 15 n.38.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., Azúa, F. de, La belleza cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo del Prado - Obra Social ''La Caixa'', Barcelona, 2014, pp. 97.

Prado captive beauty: treasures from the Prado Museum, Mitsubishi Ichigokan Museum, 2015, pp. n.18.

Other inventories +

Inv. Felipe V, La Granja, 1746. Núm. 249.
248-249 / Dos Laminas origles de mano de Guydorene, qe reptªn la una, Stª Polonia en accion de sacarla las Muelas; y la otra la misma Ymagen en Oracºn puesta de rodillas. Tienen à quince dedos de alto; y diez de ancho. Marcos dorados como los dos antectes ... 2

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 249.
Oratorio pequeño [...] [81] 249 / Otro [quadro] igual [Un pie de alto y 10 dedos de ancho]: Sta. Polonia puesta de rodillas: Ydem [Guido Reni] ... 1000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 249.
Oratorio pequeño del Rey [...] {20698} 249 / Igual [un pie de alto diez dedos de ancho], la misma Santa [Apolonia] de rodillas = Guido Reni

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 857.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 857.
Guido / 857. Santa Polonia. / Está la Santa en oración, y un Ángel baja del cielo trayéndole la palma de los mártires. A la derecha se ven una hoguera y unas tenazas que indican los martirios que sufrió. (Cobre). / Alto 1 pie; ancho 7 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 264.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 215.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 215.

Exhibitions +

Captive Beauty. Treasures from The Prado Museum
Tokio
10.10.2015 - 31.01.2016

Captive Beauty. Small Treasures at the Prado Museum
Barcelona
16.07.2014 - 05.01.2015

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Juan Bautista Maíno (1581-1649)
Madrid
20.10.2009 - 17.01.2010

Update date: 03-05-2019 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Reni, Guido

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up