The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Dominic of Silos enthroned as a Bishop
Bermejo, Bartolomé
Close Continuar a ficha de la obra

Bermejo, Bartolomé

Córdoba, 1468 - Barcelona, 1501

Saint Dominic of Silos enthroned as a Bishop

1474 - 1477. Oil on panel, 242 x 130 cm.

The central panel of the Altarpiece of Saint Dominic of Silos from the parish of Daroca, Saragossa, depicts the holy Benedictine abbot dressed as a bishop. He sits on a Gothic throne decorated with polychrome statues of the seven virtues: the theological virtues of Faith, Hope and Charity, and the Cardinal Virtues of Prudence, Justice, Fortitude and Temperance. Especially outstanding here is the extreme realism of Saint Dominic´s face and the strength of his gaze, which are characteristic of Flemish art. In this case, they are ideal, rather than true, as Friar Dominic lived and founded the Monastary of Silos (near Burgos) in the eleventh century. This realism contrasts with the abundant use of gold, which was specified in the contract, but is not inlaid, as was habitual in Aragon.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Related artworks

Inventory number
P01323
Author
Bermejo, Bartolomé
Title
Saint Dominic of Silos enthroned as a Bishop
Date
1474 - 1477
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
High/Height: 242 cm.; Width: 130 cm.
Serie
Retablo de Santo Domingo de Silos, Daroca (Zaragoza)
Provenance
Sacristy of Saint Dominic, Daroca (Saragossa); acquired in 1869 by Paulino Savirón Esteban for National Archaeological Museum; acquired in 1920 by Prado Museum

Bibliography +

Campillo y Casamor, T. del, Santo Domingo de Silos: Pintura sobre tabla procedente de la iglesia parroquial de su advocación en Daroca y hoy colocada en..., Museo español de antigüedades, 4, 1875, pp. 547-571.

Tormo, Elías, El 'Rubeus' y Bermejo... y Núñez de Sevilla, Cultura Española, 1906, pp. 518.

Bertaux, Emile, Les primitifs espagnols, La revue de l' art ancien et moderne, 20, 1906, pp. 417-424.

Sanpere i Miquel, S., Los Cuatrocentistas catalanes, vol. II. Segunda mitad del siglo XV, L' avenç, Barcelona, 1906, pp. 96-132,270-274.

Pellati, F.B, Bartolomeus Rubeus e un trittico firmato della catedrale di Acqui, L'Arte, 10, 1907, pp. 401-408.

Tormo, Elías, La pintura aragonesa cuatrocentista, Boletín de la sociedad española de excursiones, 17, 1909, pp. 125.

Serrano y Sanz, M., Documentos relativos a la pintura de Aragón en el siglo XV, Revista de archivos, bibliotecas y museos, 18, 1914-1916, pp. 482-485.

Tormo, Elías, Bartolomé Bermejo, Archivo español de arte y arqueología, 2, 1926, pp. 11,67/ lám.1-9.

Mayer, August L.1885-1944, Historia de la Pintura Española, EspasaCalpe, Madrid, 1928, pp. 77,104/ láms.69,98.

Pemán, C., Un retablo sevillano en la colección de Orleans en Sanlúcar, Archivo español de arte y arqueología, 6, 1930, pp. 65-70.

Post, Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, Harvard University Press, Cambridge, 1934, pp. 116/ lám.28.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Salvat, Barcelona, 1940, pp. 286.

Lafuente Ferrari, Enrique (1898-1985)), Breve historia de la pintura española, Tecnos, Madrid, 1953, pp. 138-148.

Bologna, Ferdinando, Les primitifs mediterranéens, Paragone, 1953, pp. 49-56.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1955, pp. 266/ lám.229.

Sánchez Cantón, F.J., The Prado, Themes and Hudson, Londres, 1959, pp. 90.

Gudiol y Ricart, José, Une peinture inédite de Bermejo, Révue du Louvre, 1962, pp. 267-270.

Bosque, A.De, Artistes Italiens en Espagne. Du XIV Siecle Aux Roix Catholi, Le Temps, Paris, 1965, pp. 234.

Pita Andrade, José Manuel (1922-2009), Los Tesoros de España. Desde Altamira Hasta los Reyes Catoli, Skira: Destino, Genova, 1967, pp. 221.

Gudiol, Jose, Pintura Medieval en Aragón, Instituto Fernando el Católico, Zaragoza, 1971, pp. 280/ lám.189.

Caballero, L. Zozaya, J. Bouza, J.L. et al., Silos y su época, MIinisterio de educación y ciencia, Madrid, 1973.

Young, Eric, Bartolomé Bermejo.The great hispano-flemish master, Paul Elek, Londres, 1975, pp. 44,138,139/ lám.14-23.

Zueras Torrens, Francisco, Bartolomé Bermejo, el pintor nómada, Diputación provincial, Córdoba, 1983.

Erlande-Brandenburg, Alain, L'art gothique, Éditions d'Art Lucien Mazenod, Paris, 1983, pp. lám.425.

Checa Cremades, Fernando, Pintura y escultura del renacimiento en España: 1450-1600, Cátedra, Madrid, 1983, pp. 23// lám.7.

Semenzato, Camillo, Les Chefs-D'Oeuvre de la Peinture, Solar, Paris, 1985, pp. 149.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 53.

Mateo, Isabel, Reflexiones sobre aspectos iconográficos en el Santo Domingo de Silos, de Bermejo, Boletín del Museo del Prado, 6, 1985, pp. 5-13.

Bracons, José, Las claves del arte gótico. Cómo identificarlo, Arin, Barcelona, 1986, pp. 62.

Rebora,G. Rovera, G. Bocchotti, G., Bartolomé Bermejo e il trittico di Acqui, L'ancora, Acquii Terme, 1987, pp. 58/ lám.25.

Barrio Moya, José Luis, Bermejo un primitivo español, Galería antiquaria, 6, 1988, pp. 38.

Berg Sobre, Judith, Behind the Altar Table. The Development of the Painted Retab, University of Missouri Press, Columbia, 1989, pp. 34,50/ láms.16,21.

Doce artistas de vanguardia en el Museo del Prado:Saura, Bar, Mondadori, Madrid, 1990, pp. 139.

Alberti, R., Mirar Un Cuadro en el Museo del Prado., R.T.V.E. y Lunwerg Editores, Madrid, 1991, pp. 44-46.

Casado Lobato,C. Leira Sánchez, A. Martín Ros, R.M. et, Moda en sombras. Museo nacional del Pueblo español, Ministerio de cultura, Madrid, 1991, pp. 37/ lám.2.

La Pintura Española, Electa, Milan, 1995, pp. 148.

Alvarez Cabanas, A., Roger Van Der Weyden en el Museo del Prado, Imp.Helenica, Madrid, 1996, pp. 135.

Moffitt, John, Bartolomé Bermejo's Pietá (1490) and the invention of expresionistic landscape, Gazette des Beaux-arts, 131/2, 1998, pp. 71-76/ lám.1.

Arte gótico en España, Catedra, Madrid, 2000, pp. 374.

Borchert, Till-Holger, Le Siecle de Van Eyck : Le Monde Mediterraneen et les Primit, Ludion, Amsterdam, 2002.

Portús, Javier, La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 31.

Museo Nacional del Prado, El retrato español: del Greco a Picasso, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2004, pp. 325.

Borrás Gualis, Gonzalo M., Historia mortales: La vida cotidiana en el arte, Galaxia gutenberg, Barcelona, 2004, pp. 124.

Enciclopedia del Museo del Prado, VI, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 1989.

Museo Nacional del Prado, La Guía del Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2008, pp. 36.

Kroesen, Justin E. A., Staging the liturgy : the medieval altarpiece in the Iberian..., Peeters, 2009.

Deurbergue, Maxime, The visual liturgy. Altarpiece painting and Valencian culture, Brepols, 2012, pp. 106,126 L.63.

Gayo,D. Jover,M. Alba,L., 'The altarpiece of Saint Dominic of Silos by Bartolomé Bermejo: an example of painting practices during the early Spanish Renaissance'. En: The Renaissance workshop, Archetype, 2013, pp. 71-78.

Alba, L. García-Máiquez, J. Gayo, M. D. Jover, M. Silva, P., Las prácticas artísticas de los pintores ''hispanoflamencos'' en la Corona de Castilla en el siglo XV, Boletín del Museo del Prado, XXXII, 2014, pp. 122-147 [136,138].

Lacarra Ducay, Mª C, 'Las relaciones artísticas entre Aragón y Flandes durante la Baja Edad Media', Aragón y Flandes. Un encuentro artístico (siglos XV-XVII)., Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2015, pp. 40-65 [57].

Exhibitions +

The Spanish Portrait: From El Greco to Picasso
20.10.2004 - 06.02.2005

Location +

Room 051A (On Display)

Expuesto
Update date: 19-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Bermejo, Bartolomé

Prado Shop

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up