The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Street Performers
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Street Performers

1812 - 1820. Grey-brown wash on dark yellow laid paper. Not on display

Sketchbook F, sheet 7. The earliest works in this sketchbook were drawn on reused paper. The circular mark near the top left of this sheet is an artifact of a stamp that guaranteed authenticity by an expert or institution. The seal in blue ink at the top is that of the Museo Nacional de Pinturas or Museo de la Trinidad, where the drawing was previously housed. In a festive atmosphere, a dancer with a monkey performs to the music of a guitar before a motley and ebullient crowd of onlookers who have likely imbibed a bit too much wine, as indicated by the bottles in the foreground.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2019, p.186 nº111

Multimedia

Technical data

Inventory number
D004037
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Street Performers
Date
1812 - 1820
Technique
Grey-brown wash
Support
Dark yellow laid paper
Second support: Continuous red paper
Dimension
Height: 206 mm; Width: 145 mm
Series
Cuaderno F, 7
Provenance
Museo de la Trinidad

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 42,n. 294.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº1435.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Los álbumes, I, Noguer, Barcelona, 1973, pp. 478.

Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de, Gobierno de Aragón, Departamento de Educación y Cu, Zaragoza, 1997, pp. 156.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 186 nº111.

Filigree +

Motive: El Paular, letra “PAVLAR”
Height: 10 mm
Width: 68 mm
Papel fabricado en el molino papelero que perteneció al monasterio de Santa María del Paular en Rascafría, Madrid. La fabricación de papel en El Paular, tiene una larga tradición que se remonta hacia 1390, cuando el rey Juan I de Castilla fundó en sus proximidades el monasterio de El Paular, al que perteneció. En origen, el molino se llamaba "de los batanes", el papel que salía su fábrica alcanzó en el siglo XVI gran fama, por su alta calidad. El impresor madrileño Juan de la Cuesta, empleó este papel en la impresión de la primera parte del Quijote, en 1604. A mediados del s. XVIII, el molino sufrió un incendio y fue reedificado, volviendo funcionar al final del siglo, con una producción de 5.000 resmas de papel al año. En 1824 se transformó en una fábrica de papel con seis cilindros que elaboraba 68 resmas diarias y daba empleo a 30 o 40 operarios. Posteriormente, la fábrica pasó a ser propiedad de una compañía anónima, la "Fábrica de papel continuo de Rascafría", que tenía fábrica en Segovia y almacén en Madrid. [Tomado de: A. Peris Barrio, "Los viejos molinos de papel madrileños", en "Revista de Folklore", n. 273, 2013, accesible en la web Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (consultado 3/9/2021): http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-viejos-molinos-de-papel-madrilenos-783901/html/]

La filigrana solía tener el monograma de la Virgen María, "MA", o una letra "M", un corazón, y la letra "PAVLAR".

Bibliography
Valls i Subira, Oriol, Paper and Watermarks in Catalonia. Watermarks, The Paper Publications Society, Amsterdam, 1970, pp. n. 583 [año 1783].
Gayoso Carreira, Gonzalo, Historia del papel en España, Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial, Lugo, 1994 (reed. 2006), pp. v. 3, p. 49, fil. 82 [año 1787].

Other inventories +

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 294.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 1435.

Catálogo Gassier, 1975. Núm. I 281.

Exhibitions +

Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020

Permanencia en la memoria . Cartones para tapices y dibujos de Goya
Zaragoza
14.02.1997 - 06.04.1997

Update date: 22-11-2021 | Registry created on 31-03-2021

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up