The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Death of the Consul Publius Decius
Rubens, Peter Paul
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Peter Paul

Siegen, Westphalia (Germany), 1577 - Antwerp (Belgium), 1640

Miniatura autor See author's file

The Death of the Consul Publius Decius

1616 - 1617. Oil on panel

This panel is one of the models designed by Rubens for a series of tapestries on the life of the Consul Publius Decius(4th century BC). It offers an extremely eloquent depiction of this Roman hero’s moral example: following a prediction in a dream, he stoically sacrificed his own life in exchange for his people’s final victory over the Latins.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P002456
Author
Rubens, Peter Paul
Title
The Death of the Consul Publius Decius
Date
1616 - 1617
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 100 cm.; Width: 140.5 cm.
Provenance
Bequest of María Dionisia Vives y Zires, Duchess of Pastrana, 1889

Bibliography +

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca Siglo XVII / por Matías Díaz Padrón, Museo del Prado. Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 310.

Held, Julius S., The oil sketches of Peter Paul Rubens: a critical catalogue..., Vol. I, The National Gallery of Art, Princeton, 1980, pp. 19-31.

Baumstark, Reinhold, Peter Paul Rubens. The Decius Mus Cycle, The Metropolitan Museum of Art, Nueva York, 1985.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, II, Prensa Ibérica, Barcelona, 1995, pp. 1056.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, T. XIII, vol. I, Arcade Press, Bruselas, 1997, pp. 74-94.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 445.

Colomer, José Luis, Arte y diplomacia de la monarquía hispánica en el siglo XVII, Fernando Villaverde Edicciones, Madrid, 2003, pp. 286.

Rubens in Vienna: the masterpieces:the pictures in the collections of the Prince of Liechtenstein, the Kunsthistorisches Museum and the Gemäldegalerie der Akademie der Bildenden Künste in Vienna / edited by johann Kräftner, Wilfried Seipel and Renate Trnek, Christian Brandstatter Verlag, Viena, 2004, pp. 169.

Herrero Carretero, Concha, Rubens 1577-1640. Colección de tapices, Patrimonio Nacional, Madrid, 2008.

Weppelman, S, 'The Choreography of artistic spaces' En:, Rubens: The Power of Transformation, Hirmer ; Kunsthistorisches Museum Wien,, 2017, pp. 205-225 [26 n.81].

Lammertse, Friso, 'P.P. Rubens. Martirio de santa Úrsula y las once mil vírgenes (Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique' En:, Rubens: Pintor de bocetos, Museo Nacional del Prado,, Madrid, 2018, pp. 164.

Vergara, Alejandro, 'P.P.Rubens. La muerte del cónsul Decio' En:, Rubens pintor de bocetos, Museo Nacional del Prado,, Madrid, 2018, pp. 138-141 n.34.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 911.
Autor escuela de Rubens / 911. Un cuadro titulado "Carga de caballería" / Alto 0,97 ancho 1,39

Exhibitions +

Rubens. Painter of Sketches
Madrid
10.04.2018 - 05.08.2018

Rubens. The Power of Transformation
Viena
18.10.2017 - 21.01.2018

Rubens
Madrid
05.11.2010 - 23.01.2011

Location +

Room 078 (On Display)

Displayed objects +

Armor

Helmet

Horn, Natural / Horn, Hunting: Soldado a la izquierda del cuadro que tañe una trompa natural, metálica, curvada en dos vueltas y decorada con una cabeza de animal en el extremo del pabellón siguiendo la morfología del antiguo cornu romano. El pintor enfatiza la postura del soldado hinchando sus carrillos al insuflar aire en el instrumento, contribuyendo así a la impresión auditiva del cuadro.

Trompet, Natural: Trompeta natural, metálica, de cuerpo recto y pabellón ensanchado al final, que toca un soldado a la izquierda del cuadro. La trompeta es un aerófono con embocadura de boquilla, tubo cilíndrico en su mayor parte, que se abre en campana. La longitud del tubo determina su tonalidad base, a partir de la cual suenan los armónicos naturales. Los sonidos son modificados por la vibración de los labios del tañedor. Se usó en casi todos los pueblos de la Antigüedad y más tarde en Oriente, antes de generalizarse en el mundo cristiano aproximadamente a partir del siglo XIII.
La trompeta es también un instrumento heráldico.

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Peter Paul

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up