Bibliography +
Ricketts, C.S., The Prado and It's Masterpieces, Archibald Constable and Company, Westminster, 1903, pp. 140.
Gronau, Georg, Titian, Duckworth and Co.Charles Scribners, Londres-Nueva York, 1911, pp. 303.
Sentenach y Cabañas, Narciso, Los Grandes Retratistas en España, Fototipia de Hauser y Menet, Madrid, 1914, pp. 20.
Pacheco y de Leyva, Retratos de Carlos I de España, Arte español, 4, 1918, pp. 233.
Basch, Victor, Titien, Albin Michel, Paris, 1927, pp. 208.
Suida, W, Le Titien, Weber, Paris, 1935, pp. láms. 156,157.
Noul, M., Sotomayor, F., Muguruza, P., Les chefs-d'oeuvre du Musée du Prado, Musée d'Art et d'Histoire, Ginebra, 1939, pp. 35.
Beinert, Carlos V en Mühlberg de Tiziano, Archivo español de arte, 19, 1946, pp. 1.
Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado., Hauser y Menet, Madrid, 1946.
Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio1653-1726, El Museo Pictorico y Escala Optica. Vol. I y II, Vol. I y II, Aguilar, 1947, pp. 796.
Sánchez Cantón, Francisco Javier; Pita Andrade, José Manuel, Los retratos de los Reyes de España, Omega, Barcelona, 1948, pp. lám. 103.
Tüngel, Richard, 400 Jahre Kunst, Kultur, und Geschichte im Prado, Schweizer Verlagshaus, Zurich, 1964, pp. 78, lám. 30.
Ceán Bermúdez, Juan Agustín1749-1829, Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las, vol. V, tomo V, facs. 1800, Reales Academias de Bellas Artes de San Fernando y, Madrid, 1965, pp. 40.
Pope-Hennessy, John, The Portrait in the Renaissance, Phaidon Pres Ltd, Londres-Nueva York, 1966, pp. 175-lám. 195.
Panofsky, Erwin, Problems in Titian Mostly Iconographic, Phaidon, Londres, 1969, pp. lám. 97.
Wethey, Harold E.1902-1984, The paintings of Titian, Phaidon, Londres, 1969, pp. 86.
Pallucchini, Rodolfo, Tiziano, I, G.C. Sansoni, Florencia, 1969, pp. Lám.329.
Ligo, J., Two seventeenth-century poems, Gazette des Beaux-Arts, 75/76, 1970, pp. 345.
Cagli, Corrado, La obra pictórica completa de Tiziano, Noguer, 1971.
Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 693.
Ponz, Anotnio., Viage de España, VI, Madrid, 1972, pp. 32.
Fernández Bayton, Gloria, Inventarios reales. Testamentaría del Rey Carlos II, 1701-1703, I, Museo del Prado, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 18.
Gallego, Julián, El retrato en Tiziano, Goya: Revista de Arte, 135, 1976, pp. 161-173.
Hodge, Gerald. P., A medical history of the Spanish Habsburgs. As traced in portraits, JAMA. The Journal of the American Medical Association, 238, 1977, pp. 1169-1174.
Pallucchini, Rodolfo, Profilo Di Tiziano, Aldo Martello, Florencia, 1977, pp. lám. 33.
Theld, R., Art, Arms and Armour. An International Authology. 1979-80. Vol. I, I, Acquaffresca Editrice, 1979, pp. 192.
Hope, Charles, Masterpieces of Italian Renaissance Painting, Thames and Hudson, Londres, 1979, pp. 37.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 154-159.
Crawford Volk, Mary., Rubens in Madrid and the decoration of the Salon Nuevo in the Palace, The Burlington magazine, 122, 1980, pp. 168.
Fasolo, Ugo, Ticiano, Becocci, Florencia, 1980, pp. 59.
Hope, Charles, Titian, Jupiter Book, 1980, pp. lám. 21.
Bettini, S., Tiziano e Venezia, Neri Pozza, 1980, pp. lám. 158.
Beck, James, Italian Renaissance Painting, Harper and Row, Nueva York, 1981, pp. 364.
Braham, H., The Princes Gate Collection, National Westminsterbank, Londres, 1981.
Rosand, David, Titian. His World and His Legacy, Columbia University Press, Nueva York, 1982, pp. 1-7, lám. I (6).
Ost, Hans., Tizians Kasseler Kavalier. Ein Beitrag Zum Hofischen Portrat Under Karl V, Kunsthistoriches Institut, Colonia, 1982, pp. 87, lám. 48.
Eisler, William., Arte y Estado bajo Carlos V, Fragmentos, 1984, pp. 27.
Annoni, A., La Lombardia Spagnola, Electa, Milan, 1984.
Sillevis, John., Oil sketches from Tintoretto to Goya, The Burlington magazine, 126, 1984, pp. 250-251.
Barghahn, Barbara Von., Age of Gold, Age of Iron. Renaissance Spain and Symbols of M, I, University Press of America, Nueva York, 1985, pp. lám. 726.
Ost, Hans, Lambert Sustris. Die Bildnisse Kaiser Karls V. In Munchen Und Wien, Buchhandlung W. Konig, Colonia, 1985, pp. 8.
Orso, Steven N., Philip IV and the decoration of the Alcazar of Madrid, Princeton University Press, Princeton, 1986, pp. 44, 48, 70, 78, 79, 81, 82, lám. 15.
Bertelli, C., Storia Dell'Arte Italiana. Vol. I, II, ElectaBruno Mondadori, Milan, 1986, pp. 217-218.
Huse, Norbert, Venedig. Die Kunst Der Renaissance. Architektur, Skulptur, M, C.H.Beck, Munich, 1986, pp. 285, lám. 224.
Wilde, Johannes, La pintura veneciana: de Bellini a Ticiano, Nerea, Madrid, 1988, pp. 270, lám. 213.
Anatra, Bruno, Venezia e la Spagna, Electa, Milan, 1988, pp. 51.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.
Campbell, Lorne, Renaissance Portraits. European Portrait Painting in the 14th, 15th, And 16th Centuries., Yale University Press, New Haven. Londres, 1990, pp. 236, lám. 237.
Vosters, Simon A., Rubens y España: estudio artístico-literario sobre la estética del Barroco, Cátedra, Madrid, 1990, pp. 128.
Huse, N., The Art of Renaissance. Venice. Architecture, Sculpture, And, The University of Chicago Press, Chicago, 1990, pp. 250, lám. 224.
Walther, Angelo, Tizian, E.A.Seemann Verlag, Leipzig, 1990, pp. lám. 55.
Tiziano, Marsilio Editori, Venecia, 1990, pp. 104, lám. 4.
Pilo, Giuseppe Maria, Rubens e L'Eredita Veneta, De Luca Edizioni D'Arte, Roma, 1991, pp. 22, lám. 5.
Checa Cremades, Fernando, Felipe II: mecenas de las artes, Nerea, Madrid, 1992, pp. 161.
Schneider, N., Portratmalerei. Hauptwerke Europaischer Bildniskunst. 1420-1, Benedikt Taschen Verlag, Colonia, 1992, pp. 126.
Trevor-Roper, Hugh, Príncipes y artistas: mecenazgo e ideología en cuatro Cortes, Celeste, Madrid, 1992, pp. 43.
Freedman, Luba, Titian's Portraits Through Aretino's Lens, The Pennsylvania State University P, Pennsylvania, 1995, pp. 126, lám. 43.
Bru Purón, Carlos Mª., EL enigma de dos retratos de Moroni. ¿Carlos V y Felipe II?, Goya: Revista de Arte, 265/6, 1998, pp. 279-281.
Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Museo del Prado, Aldeasa, Madrid, 1999, pp. 142.
Cole, Bruce, Titian and Venetian Painting 1450-1590, Westview Press, Colorado, 1999, pp. 149, lám. 5.
Valcanover, Francesco, Tiziano. I Suoi Pennelli Sempre Partorirono Espressioni Di V, Florencia, Edizioni Il Fiorino, 1999, pp. 160.
Simposium Internacional.1999.Madrid, Tiziano. Tecnicas y Restauraciones. Actas del Simposium Inte, Museo Nacional del Prado, Madrid, 1999, pp. 23.
Carolus, Sociedad Estatal para la Commemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 2000, pp. 75.
Kaiser Karl V. (1500-1558). Macht Und Ohnmacht Europas., Skira, 2000, pp. 71.
La restauracion de el Emperador Carlos V a Caballo en Muhlberg, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2001.
Moffitt, John F., The forgotten role of determined christina knight in Titian's depiction of Charles V, equestrian, at Mülhlberg, Gazette des Beaux-Arts, 137/8, 2001, pp. 37.
González Mozo, Ana; Garrido, Carmen, Nouvelles recherches de systèmes digitaux pour l'etude technologique de la peinture' en Le Dessin Sous-Jacent et la Technologie dans la Penture., Uitgeverij Peeters, Lovaina, 2003, pp. 217.
Falomir Faus, Miguel, Tiziano, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2003, pp. 210.
Enciclopedia del Museo del Prado, III, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 986.
Cascione, Giuseppe, Iconocrazia: comunicazione e politica nell'Europa di Carlo V: dipinti, emblemi e monete, Ennerre, 2006.
Frieder, Braden, Chivalry & the perfect prince : tournaments, art, and armor at the Spanish Habsburg Court, Truman State University Press, 2008, pp. 119.
Drei Fürstenbildnisse: Meisterwerke der Repraesentatio Maiestatis der Renaissance, Staatliche Kunstsammlungen Dresde, 2008, pp. 41-47.
El retrato del Renacimiento, Museo Nacional del Prado, 2008, pp. 388-389.
Bodart,D.H., Tiziano e l´ultimo lustro, Venezia cinquecento, Jl-Dc, 2008, pp. 65-90.
Borobia,Mar, Il più dolce lavorare che sia: mélanges en l' honneur de Ma...Un retrato de Tiziano en los Inventarios reales espñoles, 2009, pp. 405-407.
Le botteghe di Tiziano, Alinari 24 ORE, 2009, pp. 58,134,136,139,145,146,349.
Ghermani, Naïma, Le prince et son portrait: incarner le pouvoir dans l' Allemagne du XVIe siècle, Presses universitaires de Rennes, 2009, pp. 180-184 / 31.
Rodriguez G. de Ceballos, A, Representación de la guerra en la pintura española de la época heróica al desastre moral, Arte en tiempos de guerra Jornadas de Arte (14º.2008.Madrid), 2009, pp. 129-140.
Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern. Vorbild und Neuerf, Hatje Cantz, 2009, pp. 12,140-149.
The Art of Power: Royal Armor and Portraits from Imperial Spain, Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, 2009, pp. 35,220-221.
Delieuvin, Vincent et Habert, Jean, Titien, Tintoret, Veronèse. Rivalités à Venise, Hazan, Musée du Louvre, 2009, pp. 241.
Borobia, Mar, ''Un retrato de Tiziano en los inventarios reales españoles'', en Il più dolce lavorare che sia : mélanges en l' honneur de Ma..., Silvana Editoriale, Milán, 2009, pp. 405-407.
Falomir Faus, Miguel, 'Carlos V, Tiziano y el retrato en armadura', En: El arte del poder. La Real Armería y el retrato de corte, Museo Nacional del Prado, Sociedad Estatal, Madrid, 2010, pp. 40-53.
El arte del poder. La Real Armería y el retrato de corte, Museo Nacional del Prado, Patrimonio Nacional, Madrid, 2010, pp. 55-87,140-141.
El retrato español en el Prado del Greco a Sorolla, Museo Nacional del Prado, 2010, pp. 18,20,25.
Pierguidi, Stefano, Il ratto di Elena di Guido Reni nel contesto dell' 'Salón Nuevo' dell'Alcázar di Madrid, Studi di Storia dell'Arte, 22, 2011, pp. 145-158 [148-150].
Bodart, Diane H., Pouvoirs du portrait : sous les Habsbourg d' Espagne, CTHS Editions, 2011.
Moretti, Massimo, La Spagna a Urbino e Urbino in Spagna durante il governo di Francesco Maria II. Un riepilogi e nuove considerazioni, Accademia Raffaello. Atti e studi, 2012.2 2013.1-2, 2012 2013, pp. 19-38 [31-32 fig.13].
Bodart, Diane H, 'Quizá mejor de Tiziano: Antonio Moro retratista' En: Maestros en la sombra, Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2013, pp. 131-162 [145,151].
Haskell, Francis, The King´s pictures. The formation and dispersal of the collections of King Charles I and his Courtiers., Yale University Press, London, 2013, pp. 145 fg.146.
Checa Cremades, Fernando, Tiziano y las cortes del Renacimiento, Marcial Pons Historia, 2013, pp. 253, f.34.
Falomir Faus, Miguel, 'Tiziano, María de Hungría y la alegoría.' En:, Las Furias. Alegoría política y desafío artístico, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 25-62 [25-26 fg.2].
Partridge, Loren., Art of Renaissance Venice 1400-1600, University of California Press, 2015, pp. 234-235 f.207.
Barbeitio, J. M., De arte y arquitectura. El Salón de los Espejoa en el Alcázar de Madrid, Boletín del Museo del Prado, XXXIII (51), 2015, pp. 24-43 [30,41].