The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Garden of Love
Rubens, Pedro Pablo
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pedro Pablo

Siegen, Westfalia, 1577 - Amberes, 1640

Miniatura autor

The Garden of Love

1630 - 1635. Oil on canvas, 199 x 286 cm.

This scene from a court feast takes place in a relaxed atmosphere in which a group of persons flirt in an idyllic garden. The cupids around the group carry symbols of conjugal love, including a pair of doves and the yolk carried by the cupid in the upper left part of the composition. The fountains or sculptures of the three Graces and of Venus nursing signify fecundity and marital happiness, while the peacock symbolizes the goddess, Juno, who protects matrimony. Rubens uses motives from Renaissance sculptures, but sets the scene in the mannerist portico of his own house in Antwerp, which led to the idea that it was a self-portrait with friends. In the early inventories it was called Rubens´ Family, but in any case, it is an allegory and exaltation of conjugal love and happiness. This work was listed for the first time in 1666, when it hung in the King´s bedroom at Madrid´s Alcázar Palace.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01690
Author
Rubens, Pedro Pablo
Title
The Garden of Love
Date
1630 - 1635
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 199 cm.; Width: 286 cm.
Provenance
Royal Collection (Real Alcázar, Madrid, Otra pieza-donde murió Su Magd., 1666, s.n.; Real Alcázar, Pieza donde S. M. dormia, 1686, s.n.; Real Alcázar, Pieza donde S. M. dormia, 1701-1703, nº338; Real Alcázar, Pinturas que se llevaron a la casa donde vivio el Marques de Bedmar, 1734, nº810; Palacio del Buen Retiro, Madrid, Pinturas entregadas en dhas. Casas Arzobispales a Dn. Santiago Bonabia, 1747, nº810; Palacio Nuevo, Madrid, Paso de Tribuna y Trascuartos, 1772, nº810; Palacio Nuevo, Madrid, Cuarto del Mayordomo Mayor, 1814-1818, nº810; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Salón 1º Escuela Holandesa, 1834, nº186)

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenance), 1923.

Bottineau, Yves, L'Alcázar de Madrid et l'inventaire de 1686. Aspects de la cour (procedencia/provenance), Bulletin Hispanique, 1958.

Burchard, L., The Garden of Love, The Burlington magazine, Index, 1963, pp. 428-432.

Fernández Bayton, Gloria, Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II: 1701-1703 (procedencia/provenance), Museo del Prado: Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1975.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas: escuela flamenca, Museo del Prado: Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 280-282.

Lensch, Frank, El Jardín del Amor, Kunstchronik, 4, 1978, pp. 133-147.

Downes, Kerry, Rubens, Jupiter Books, Londres, 1980, pp. 136/ lám.91.

Horst W. Janson, Rubens and Sculpture. Some Observations, The Ringling Museum of Art Journal, 1982, pp. 154-163.

Perre, Harold Van De, Pietro Paolo Rubens. Prophete de L'Art Moderne, Elsevier Librico, Zaventem, 1984, pp. 26,90.

Stapleford, Richard; Potter, John, Velázquez. 'Las Hilanderas', Artibus et Historiae an art anthology, 8, 1987, pp. 173/ lám.21.

Goodman, Elise, Rubens. The Garden of Love As Conversatie a la Mode, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam. Philadelphia, 1992.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, II, Prensa Iberica, Barcelona, 1995, pp. 982.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado (procedencia/provenance), Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 177.

Vergara, Alejandro, Rubens and his spanish patrons, Cambridge University Press, Cambridge, 1999, pp. 160.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Tesis), A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 126-127.

Heinen, Ulrich, Ruben's garten und die gesundheit des künstlers, WALLRAF-RICHARTZ-JAHRBUCH: WESTDEUTSCHES JAHRBUCH FUR KUNSTGESCHICHTE, 65, 2004, pp. 86.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan y Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales (procedencia/provenance), Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2004.

Logan, Anne Marie, Peter Paul Rubens the Drawings, Metropolitan Museum of Art, Nueva York, 2005, pp. 256-267.

Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern : Vorbild und Neuerf..., Hatje Cantz, 2009, pp. 109.

Beneden, B. van, Rubens´s house revealed, Apollo, March, 2009, pp. 102-108.

Shawe-Taylor, Desmond, The conversation piece: scenes of fashionable life, Royal Collection, Londres, 2009, pp. 62-71.

Palazzo Rubens : The Master as Architect, Rubenshuis. Mercatorfonds, Amberes, 2011, pp. 117-120.

Wile, Aaron, Watteau, reverie and selfhood, The Art bulletin, XCVI, 2014, pp. 319-337 [321,324 fg.3].

Sensation et Sensualité: Rubens et son Héritage, Bozar BooksFonds Mercator, Bruselas, 2014, pp. 296-605.

Savatier, O., 'Peter Clorewet d'après Rubens. Le jardin d' amour' En:, Dansez, embrassez qui vous voudrez. Fêtes et plaisirs d'amour au siècle de Madame de Pompadour, Silvana, 2015, pp. 42-43 fg.1.

Büttner, Nils., Rubens : Eine Biographie., Verlag Schnell & Steiner GmbH, 2015, pp. 148 f.62.

Martínez Leiva, Gloria y Rodríguez Rebollo, Ángel, El inventario del Alcázar de Madrid de 1666: Felipe IV y su colección artística (procedencia/provenance), Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Ediciones Polifemo, Madrid, 2015.

Other inventories +

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1666. Núm. s.n..
OTRA PIEÇA, DONDE MURIÓ SU MAGESTAD DON PHELIPE 4º [...] {73} Un sarao, de Rubenes, de tres baras de largo y dos de ancho, con marco de talla dorado, tasado en ochocientos ducados de plata... 8.800.

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1686. Núm. s.n..
Pieza donde Su Majá dormía [...] (617) Un Sarao de tres varas de largo y dos de ancho con marco de talla dorado de mano de Rubenes.

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 338.
Pieza donde Su Magestad dormia [...] {338} Yttem Vn Sarao de tres VAras de largo y dos de ancho con marco tallado y dorado de mano de Rubenes tasaado en quinienttos doblones

Inv. Alcázar, Madrid, 1734. Núm. 810.
Pinturas que se llevaron a la casa donde vivió el Marqués de Bedmar [...] 810 / Otro de tres varas y tercia de ancho y dos varas y tercia de alto con marco tallado y dorado bien tratado simbolo del Amor de la familia de Rubenes y original suyo.

Inv. Felipe V, Buen Retiro, 1747. Núm. 810.
Pinturas enttregadas en dhas. Casas Arzobispales a Dn. Santiago de Bonabia [...] 810 / Ottro de ttres varas y ttercia de ancho y dos Varas y tercia de altto del Simbolo del Amor de la familia de Rubenes, y original suio en ttreinta mil rreales

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 810.
Paso de Tribuna y Trascuartos [...] 841-810 / Dos iguales el vno representa vn sacerdote que lleva el Viatico y el sacristan con vn escudero del señor y el otro de la familia de Rubenes que significa el símbolo del Amor de tres varas y quarta de largo y vna menos de caida originales de Rubenes

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 810.
Pieza de tocador [...] 810 / Tres varas y tercia de largo por dos y tercia de alto: Un festejo de Campo con la familia de Rubens ... 28.000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 810.
Cuarto del Mayordomo Mayor [...] 810 / Tabla, tres varas y media de largo dos y media de alto, un recreo de la familia de Rubens junto a un puente en que hay dos bailando = Rubens

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 186.
Salon 1º Escuela Holandesa [...] Ciento ochenta y seis. El Jardín del Amor de Ydem [Rubens] Lº 150.800

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1576.
Rubens / 1576. El jardin del amor. / En el portico esta la fuente de las tres gracias, y delante de él la de Juno. En medio, en primer termino, una dama sentada canta con muestras de enagenamiento, y la escuchan otras. Por todo el cuadro se ven diferentes grupos de galanes y damas, y amorcillos en varias actitudes. El galan que esta a la izquierda con vestido rojo, capa y chambergo, es el autor, y la dama a quien abraza su muger. (C.L.) / Alto 7 pies, 1 pulg; ancho 10 pies, 2 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1611.
1611.-(1576-N.)-El jardin de Amor.-Damas, galanes y amores, formando graciosos grupos en un ameno jardin, donde descuellan el vestíbulo de un hermoso palacio y una fuente que corona la estátua de Juno. (Véase nuestro Catálogo extenso.)-El museo de Dresde posee otro cuadro original semejante á éste. pero ménos brillante, y el de Viena una copia soberbia, ejecutada por Van Baalen. / Col. de Carlos II, R. Alc. y Pal. de Madrid.-C.L.-F.L. / Alto 1,98; ancho 2,83.-L.

Exhibitions +

Rubens and his Legacy
Londres
24.01.2015 - 10.04.2015

Rubens and his Legacy
Bruselas
25.09.2014 - 04.01.2015

Rubens
05.11.2010 - 23.01.2011

Rubens
Viena
14.09.2004 - 05.12.2004

The age of Rubens
Toledo OH
20.02.1994 - 24.04.1994

The age of Rubens
Boston
22.09.1993 - 02.01.1994

Location +

Room 016B (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pedro Pablo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up