The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

There They Go, Plucked
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

There They Go, Plucked

Ca. 1797. Red chalk on laid paper.
Not on display

Preparatory drawing for Capricho 20. This drawing shows the mark of the copperplate edge made during the transfer process. The sheet was laid face down on the plate, and the two passed through a press, the pressure transferring part of the red chalk pigment onto the waxed plate. That faint image was then used as a guide for engraving the plate. In this critique of prostitution, no one comes out well, particularly the "nasty birds" as "the tarts throw them out with their brooms, plucked, lame, and crestfallen," according to the contemporary commentary in the Biblioteca Nacional. In his manuscript commentary, Goya is cruel and direct: "If they’re already plucked, they’re out: there’ll be more."

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2019, p.91 nº 26

Multimedia

Technical data

Related artworks

There they go plucked
Red wash on silk paper, Ca. 1797
Goya y Lucientes, Francisco de
Ya van desplumados
Etching, Drypoint, Burnished aquatint on ivory laid paper, 1797 - 1799
Goya y Lucientes, Francisco de
Young woman sweeping
Wash, Indian ink on laid paper, 1794 - 1795
Goya y Lucientes, Francisco de
Inventory number
D004352
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
There They Go, Plucked
Date
Ca. 1797
Technique
Red chalk
Support
Laid paper
Dimension
Height: 241 mm; Width: 179 mm
Series
Caprichos [dibujo], 20
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera, Madrid, 1880; Museo del Prado, 1886.

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 58, n.434.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 492 y 633.

Salas, Xavier de, El Arte de Goya, Ministerio de Auntos Exteriores, Tokio, 1971, pp. nº 65.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para Grabados y Pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 117 y 174.

Blas, J., Matilla, J.M., Medrano, J.M., El Libro de los Caprichos: dos siglos de interpretaciones 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional de Prado, Madrid, 1999, pp. 145.

Veiga, Margarida, Os Caprichos de Goya.Desenhos e Gravuras Do Museu Do Prado e..., Fundaçao Centro Cultural de Belem, Lisboa, 2001, pp. 66-69.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Universidad de Salamanca, 2008.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 91 nº 26.

Filigree +

Motive: Letra “H C WEND / & / ZOONEN”

58 x 114 mm
Contramarca
Verticales
26 mm.
En el centro
H.C. Wend & Zoonen
Las iniciales que aparecen en esta filigrana corresponden al comerciante de papel holandés Hendrik Christiaan Wend (o Went), activo en Ámsterdam desde 1754. No debe extrañar que un comerciante tuviera su propia marca de agua, y no el productor, pues se conocen otros ejemplos coetáneos como el de I.B. Dabyds o el de Daniel Sebille.

La primera noticia documental sobre Hendrik Christiaan Wend es un contrato firmado con el citado Daniel Sebille, fechado el 11 de febrero de 1754, en el que ambos acordaban la fundación de la compañía Sebille & Wend. Daniel Sebille provenía de una importante familia holandesa de comerciantes de papel, y al igual que ellos ejerció el mismo oficio, primero como socio de Wend y desde 1776, junto a Van Ketel y Wassenbergh . Por su lado Wend, después de separarse de Sebille, se asoció con sus hijos bajo el nombre H.C. Wend & Zoonen. Esta compañía consta en el registro de comerciantes de Ámsterdam desde 1776 y en los sucesivos años hasta 1814 .

Bibliography
Heawood, Edward, Watermarks, mainly of the 17th and 18th centuries, Paper Publications Society, Hilversum (Holland), 1950, pp. pl. 500, n. 3735 [año 1790].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Noord-Holland, Papierwereld,, Haarlem, 1960, pp. 205, n. 163 [año 1788].
Churchill, William Algernon, Watermarks in paper, in Holland, England, France, etc., in the XVII and XVIII centuries and their interconnection, B. De Graaf, Nieuwkoop, 1985, pp. 201 [D. Sebille & Wend, s.a.].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Gelderland, Haarlem Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabricken, Haarlem, 1985, pp. 162.
Biblioteca Nacional de España, Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional, Sociedad Estatal Goya 96 y Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 303, n. 19 [D. Sebille & Wend, año h. 1791].

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 80.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 434.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 492.

Inscriptions +

[En el ángulo superior izquierdo:] 8 // [En el ángulo inferior izquierdo:] (20) // [A su derecha:] 54
Inscribed in pencil. Front

Exhibitions +

Goya: Dibujos del Museo del Prado. Melbourne
Melbourne
25.06.2021 - 03.10.2021

Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020

Francisco de Goya. El proceso creativo de los Caprichos
Lisboa
11.10.2001 - 31.12.2001

Update date: 07-07-2022 | Registry created on 16-07-2021

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up