The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Ancient and Modern, the Origin of Pride
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Ancient and Modern, the Origin of Pride

1796 - 1797. Pencil, Iron gall ink on laid paper.
Not on display

This preparatory drawing for the etching Capricho 27, Who could be more admiring? (G02115) is part of The Dreams, a series of twenty-six pen-and-ink drawings that serve as the basis for the Caprichos in the first stage of its creation. The print and the preparatory drawing are nearly identical except for the landscape, which does not appear in the etching. We know the subject thanks to handwritten notes by Valentín Cardera at the Museo del Prado and Bibilioteca Nacional. The first reads: Neither one nor the other. He is a charlatan of love who says the same to all women and she is thinking about cancelling five dates she has made between 8:00 and 9:00 when it is already 7:30. In that same sense, the second manuscript adds: A promiscuous man propositioning a woman employs the same facial expressions and flattery as a lapdog. (Duchess of Alba, and Goya). Clearly, the relations between Goya and María Teresa Cayetana de Silva y Álvarez de Toledo (1762-1808), thirteenth Duchess of Alba were subject to a variety of interpretations. The lack of sufficient data has led some authors to construe it as a passionate affaire, while others see it as no more than friendship and artistic protection. The Museo del Prado has a series of works related to Dream 18 (D04339 -verso- / G02115 / G00647), and a preliminary brush-and-India Ink drawing from Album B, 40 (1794-95, retouched with gall ink) is in the Eugene Victor Thaw Collection (New York). There is also a steel-plated copper plate from the same series at Calcografía Nacional in Madrid (198 x 151 mm, 339.96 g. No. 3453). The mark of the plate is visible on the drawing as a result of its tracing on the copper plate (197 x 150 mm, ), as are 26-27 mm vertical laid lines (Text from: Matilla, J.M. and others: El libro de los Caprichos. Francisco de Goya: dos siglos de interpretaciones, 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional del Prado, Madrid, 1999. pp. 21, 172).

Multimedia

Technical data

Related artworks

Gallant Quizzing a Maja
Wash, Bistre on laid paper, 1795 - 1796
Goya y Lucientes, Francisco de
Who could be more admiring?
Etching, Aquatint, Drypoint on ivory laid paper, 1797 - 1799
Goya y Lucientes, Francisco de
Inventory number
D004196
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Ancient and Modern, the Origin of Pride
Date
1796 - 1797
Technique
Pencil; Iron gall ink
Support
Laid paper
Dimension
Height: 245 mm; Width: 186 mm
Series
Caprichos [dibujo]. Serie Los Sueños, 27, 18
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera, Madrid, 1880; Museo del Prado, 12.11.1886.

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 10, n.23.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 505.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para Grabados y Pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 90.

Glendinning, Nigel, Goya, la década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia Bellas Artes San Fernando, Madrid, 1992, pp. 113.

Matilla, José Manuel, El Libro de los Caprichos: dos siglos de interpretaciones 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional de Prado, Madrid, 1999, pp. 21, 172.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Universidad de Salamanca, 2008.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 290 nº 194.

Filigree +

Motive: Gran escudo con yelmo y letras “[H] C W” en el interior

115 x 110 mm
Principal
7 - Verticales
26 mm.
En el centro, entre los corondeles 2 y 7
Tela
H.C. Wend & Zoonen
Bibliografía del dibujo, donde se hace referencia a la filigrana: Gassier 1975, vol. 2, p. 90, n.º 53; Blas, Matilla y Medrano 1999, p. 173
Las iniciales que aparecen en esta filigrana corresponden al comerciante de papel holandés Hendrik Christiaan Wend (o Went), activo en Ámsterdam desde 1754. No debe extrañar que un comerciante tuviera su propia marca de agua, y no el productor, pues se conocen otros ejemplos coetáneos como el de I.B. Dabyds o el de Daniel Sebille.

La primera noticia documental sobre Hendrik Christiaan Wend es un contrato firmado con el citado Daniel Sebille, fechado el 11 de febrero de 1754, en el que ambos acordaban la fundación de la compañía Sebille & Wend. Daniel Sebille provenía de una importante familia holandesa de comerciantes de papel, y al igual que ellos ejerció el mismo oficio, primero como socio de Wend y desde 1776, junto a Van Ketel y Wassenbergh . Por su lado Wend, después de separarse de Sebille, se asoció con sus hijos bajo el nombre H.C. Wend & Zoonen. Esta compañía consta en el registro de comerciantes de Ámsterdam desde 1776 y en los sucesivos años hasta 1814 .

Bibliography
Heawood, Edward, Watermarks, mainly of the 17th and 18th centuries, Paper Publications Society, Hilversum (Holland), 1950, pp. pl. 500, n. 3735 [año 1790].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Noord-Holland, Papierwereld,, Haarlem, 1960, pp. 205, n. 163 [año 1788].
Churchill, William Algernon, Watermarks in paper, in Holland, England, France, etc., in the XVII and XVIII centuries and their interconnection, B. De Graaf, Nieuwkoop, 1985, pp. 201 [D. Sebille & Wend, s.a.].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Gelderland, Haarlem Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabricken, Haarlem, 1985, pp. 162.
Biblioteca Nacional de España, Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional, Sociedad Estatal Goya 96 y Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 303, n. 19 [D. Sebille & Wend, año h. 1791].

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 53.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 23.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 505.

Inscriptions +

18 [cortada y sobre trazo azul]
Inscribed. Front, upper central area

4
Inscribed. Front, lower left corner

Antiguo y moderno, Origen del orgullo [sobrepuesto a la inscripción Pintor de miniatura...]
Inscribed in pen and ink. Front, lower central area

Pintor de [?] miniatura: 7 minutos le costo de / cruzar la Plaza de Sn. Antonio de Cadiz [bajo la inscripción Antiguo y moderno, Origen de orgullo]
Inscribed. Front, lower central area

Exhibitions +

Goya. Drawings. "Only my Strength of Will Remains"
Madrid
20.11.2019 - 16.02.2020

Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020

Tres mitos españoles: la Celestina, el Quijote y Don Juan
Madrid
19.02.2004 - 14.04.2004

Goya: la década de los Caprichos
Madrid
26.10.1992 - 10.01.1993

Update date: 09-07-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up